Motorsåg och handhållet

Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

151 inlägg 20256 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783021 Finns några olika varianter på oljetankluftningen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Noruega  
#784702
anersimyra skrev:
Noruega skrev:Fasen vilken rolig och intressant tråd!
Hamnade här just för att jag köpte två 444sg och en 44 Practica igår, och tänker givetvis försöka få igång iallefall en 444sg och 44an att börja med.
Sågarna har stått i många år och är långt från kompletta plus väl använda, så vi får se hur det går.
Reservdelar till dessa, vart hittade du delar? Har du använt mestadels originaldelar, eller även eftermarknads.

Tack för en interessant tråd!
/Kjelle

Det var inte så mycket som behövde inhandlas mer än nya membran till förgasarna och bränsleslangar som finns i original. Den ena practican läckte i tankavluftningen för oljetanken som är placerad i överkant på vänster motorhalva. Den slutade dock läcka efter att ha fått sig ett dieselbad i några dygn. Bensintanklock finns att köpa men oljetanklock hittade jag ingenstans. Jag hann för övrigt att beställa ny tankavluftning (Husqvarna original) men den passade inte till practican som har avluftningen på vänster motorhalva. I satsen ingick förutom nytt avluftningsfilter en saxpinne och var det filtret ska sitta har jag ännu inte kollat. Men har du läckage på avluftningen på 444:an så ska det passa på den, det är då bara att ”hojta till” så skickar jag mot inköpspris och porto. Den passar för övrigt på 44:an såvida din 44:a inte har avluftningen uppe på motorhalvan. Kolvringar var inga problem att hitta men kolvar kunde min ÅF inte skaffa fram. Jag hittade dock några helt nya original på nätet men avstod då priset var åt det fantasifulla hållet. Annars kan man hitta en del oanvända originaldelar på tradera till 44/444..🙂👍


Schysst, stort tack!
Jag har fått igång alla nu, och även införskaffat två till haha fråga inte varför.
De två sista är 444SE med bensintank i plast, även gröna o fina😎😆 inget att undra på vart dom kommer från.
Har inte hunnit få översikt över vad som behövs förutom
2 tanklock
2 starthandtag
4 bensinslangar
1 kastskydd (hela sidan med broms fattas)

Sen behöver jag smådelar till båda mina 242 xpg(hela startanordningen), mina 346, även lite grejer till 550xpg, jag kan fortsätta i en evighet. Hade det ännu funnits något motorsåg-loppis där man kan hitta smågrejer. Bara en skruv från Husqvarna är skitdyrt. Fattas en skruv på avvibreringen den som fäster in på handtagsbygeln från cylindern. Som sagt hva vet att ta betalt.
Men som sagt mina första två 444sg:or och 44an har testats i stock, mina två sista 444SE har inte testats ännu då bränsleslangar behövs.
Det är grymt bra komp i dom, o ser inte ut att ha gått många minuterna.

Gjordes 444sg och 444se parallellt?
Intressant att på 444sg så är tanken/bakre handtaget i aluminium, men på se så är det plast. Mina SE är förmodligen nyare eller?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784706 Alla 444 hade metall tank 79-81 och 82 tror jag.
Armesågen är specialare.
Vanliga 444 har samma tank oavsett om det är SE/ SG/FG.
Plast tank kom med 44 och vissa gillade det bättre. Andra 444 fick plast som reservdel.
De flesta 444 med plast tank är nog hopplockade såg ändå.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Noruega  
#784718 Ah så det är egentligen bara armesågarna som har plasttank, tack!
Min 44practica har plast som du skriver.
Dom började väl göras 1979 vill jag minnas att ha läst, men när slutade dom produktionen av 444?
/Kjelle

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

anersimyra  
#784720
Noruega skrev:Ah så det är egentligen bara armesågarna som har plasttank, tack!
Min 44practica har plast som du skriver.
Dom började väl göras 1979 vill jag minnas att ha läst, men när slutade dom produktionen av 444?
/Kjelle

444 tillverkades mig veterligen fram till 1984.. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784722 444 är nog sista monterade 1984.
44 1988-89 tror jag. Men de flesta på export.
86-88 hittar man mer sällan.
Har du serienummer på dina?
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... hp?t=28145

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

anersimyra  
#784730 Vi hade helt orangea 44:or när jag jobbade på dåvarande skogsvårdsstyrelsen 81-84. De hade låg toppkåpa, runt chokereglage och handtagsvärme. När huggarsäsongen drog igång efter semestern så fick man vara snabb att ”nappa åt sig” en 444 i förrådet då de gick så mycket bättre än 44:orna.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784752 Några 44 med handtagsvärme har jag inte sett, inte info om dem heller.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

anersimyra  
#784755
Mange skrev:Några 44 med handtagsvärme har jag inte sett, inte info om dem heller.

Var det inte du som la in en bild på en helt orange 44:a på chainsawcollector? På den 44:an finns i vart fall en synlig sidoplatta på bakre handtaget. Hur som helst så gick inte värmen att ha påslagen vid regn då man fick rejäla stötar i händerna..⚡️⚡️⚡️⚡️😳

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

anersimyra  
#784757
1671311107_4167a123-5dfb-42bc-8cac-a533addd18ae.png
Den här..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Noruega  
#784766
Mange skrev:444 är nog sista monterade 1984.
44 1988-89 tror jag. Men de flesta på export.
86-88 hittar man mer sällan.
Har du serienummer på dina?
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... hp?t=28145

På vilka av mina?
Eller jag startar en ny tråd där jag kan lulla runt med mina sågar utan att denna tråden hamnar helt off topic (vilket jag är bäst på).

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784776
anersimyra skrev:
Mange skrev:Några 44 med handtagsvärme har jag inte sett, inte info om dem heller.

Var det inte du som la in en bild på en helt orange 44:a på chainsawcollector? På den 44:an finns i vart fall en synlig sidoplatta på bakre handtaget. Hur som helst så gick inte värmen att ha påslagen vid regn då man fick rejäla stötar i händerna..⚡️⚡️⚡️⚡️😳

Jo men Anders... Ser du nåt som indikerar handtagsvärme?

Det är samma typ av handtagsvärme på stort sett alla upp till 3-serien och de funkade rätt bra.
Hur du fick stötar från den vid regn eller inte begriper jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

anersimyra  
#784777
Mange skrev:
anersimyra skrev:
Mange skrev:Några 44 med handtagsvärme har jag inte sett, inte info om dem heller.

Var det inte du som la in en bild på en helt orange 44:a på chainsawcollector? På den 44:an finns i vart fall en synlig sidoplatta på bakre handtaget. Hur som helst så gick inte värmen att ha påslagen vid regn då man fick rejäla stötar i händerna..⚡️⚡️⚡️⚡️😳

Jo men Anders... Ser du nåt som indikerar handtagsvärme?

Det är samma typ av handtagsvärme på stort sett alla upp till 3-serien och de funkade rätt bra.
Hur du fick stötar från den vid regn eller inte begriper jag inte.

Den ”44” som du äger/ägde och visar på bild har ju tveklöst en platta för handtagsvärme. I övrigt så är det ju väl känt att fukt leder, eller kan leda till överledning i ett elektriskt system..⚡️⚡️

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784778 44 i Modell biblioteket: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... php?t=1262 Anders tog skärmdump från.
44 i litteratur bibloteket: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... hp?t=25631 Där ser man de helt oranga kallades 44 Master och detta var med höjd kåpa, samma som 444 dock efter 444-ans produktion var över.
1671348864_cimg0137.jpg


Min med låga kåpan och enbart 44 på skylten är lite udda. Den är nog inte rätt, troligen ett hopeplock.
Skylten lite udda. Det står inte Praktika men har dess Ass nummer från '79.

Nåt vi behöver lära mer om innan vi vet säkert vad det handlar om.

Hopplockade såg finns det massor. Är skyldig till en o annan själv... Att min har värmeplattor lilla kåpan och orange betyder inte att det alltid varit så och var så från fabrik.
Litteraturen lär oss mycket om hur det var när det lämnade fabrik. Hur de är nu visar att de som hade dem på bänken var inte helt odugliga på att få sågen att gå länge och mycket.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

anersimyra  
#784782
1671349486_81ff798b-0b24-4538-bd8e-269351e4b7f0.jpeg
. Det är helt enkelt jag som minns fel angående helröda 44 vilket bekräftas av ”Herr Husqvarna” själv. Förutom att Christer kan varenda kommersiell modell som producerats av Husqvarna sedan 1968, så minns han t.o.m vilka sågar som jag själv köpt av honom sedan jag köpte min första 44 practica 1979.. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).