Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3585276 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Suneland  
#781796 Sägs att det ska bli kallt ute, ca5m3 staplat i pannrummet borde väl räcka några veckor 😀 Några timmars friskvård och inga pengar i OCKERelhandelsbolagens fickor känns bra 🤣

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

hlb  
#781797 Jag trodde det var mycket fler trådar än sex.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#781798
hlb skrev:Jag trodde det var mycket fler trådar än sex.

Kollade bilden nu och det ser ut att vara många fler ja.. har ingen flaggstång så jag gissade vilt.😀

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

HannuRöj  
#781809
hfab skrev:Har röjt 5 timmar i underbart (?) vinterväder.

💪 Bra bekämpat!
Själv orkade jag inte mer än tre fyra timmars dagar hela veckan. -2 till -5 och lite vit färg.😁

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

hfab  
#781834
HannuRöj skrev: 💪 Bra bekämpat!
Själv orkade jag inte mer än tre fyra timmars dagar hela veckan. -2 till -5 och lite vit färg.😁

Tack!
Nu har jag bara röjt på helger sista tiden, och då får jag ju lov å bloda på om det ska bli något resultat.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

hfab  
#781970 Avslutat 2022 års röjnigssässong. 💪

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JörgenO  
#782010 Rustat min klyvyxa så jag kan ta mig an de väl grovkluvna delarna av köpeveden.
Wetterlinghålet var väl litet för det nyinköpta Smedbergsskaftet så det blev en del arbete med raspen o morakniven innan det kunde ”skohornas” in.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#784344 Ta och raspa ner och jämna av så det inte är en plötslig kant mellan originalytan och nedfilade utan en jämnt långsluttande övergång. Du har en brottanvisning som det ser ut nu.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#784347 Dagens: Att få snökedjorna på traktorn.



Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JörgenO  
#784357
totte skrev:Ta och raspa ner och jämna av så det inte är en plötslig kant mellan originalytan och nedfilade utan en jämnt långsluttande övergång. Du har en brottanvisning som det ser ut nu.


Du tänker på hacket i träet på ovansidan (ca 5-10mm från yxhuvudet)? Kan det hacket påverka hållfastheten i skaftet?

En sak jag märkte i helgen är att yxan blir lite wobblig / vill vika åt sidan när den träffar vedträt. Jag tänker att jag i och med att jag raspat bort så mycket material så har jag på nåt sätt fått skaftet lite snett mot lodlinjen . Jag ser inget tecken på att det är så men nu samtidigt som jag skriver detta så borde man kanske se det om man lägger yxan på ett bord med huvudet utanför så borde skaftet luta lite om det är som jag misstänker.

Hursomhelst, får inte riktigt förtroende att jobba med yxan som den är nu

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vildmark  
#784365 Vad är det för någon miniatyr traktor Totte? ser ut som en förkrympt Fordson

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#784379 Hembygge, Citroën 2CV-motor från 1951.

Mer bilder: blog.php?b=4660

Hela historien finns i min blogg, börjar nånstans på sid 100.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#784380
JörgenO skrev:Du tänker på hacket i träet på ovansidan (ca 5-10mm från yxhuvudet)? Kan det hacket påverka hållfastheten i skaftet?


Ja just det hacket. Det blir en brottanvisning, större risk att det går av än om det är väl utjämnat med mjuka övergångar. Vid en kraftig belastning så blir det en koncentration av knäckande belastning just vid hacket. Är det jämnt och mjukt utformat sprids belastningen i materialet.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

jannee  
#784490 Kört 3 tankar med röjsågen, djävla vad jag frös innan jag begav mig hemåt.
Fy f*n för att vara skogsarbetare vid denna årstid. :((

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784493
jannee skrev:Kört 3 tankar med röjsågen, djävla vad jag frös innan jag begav mig hemåt.
Fy f*n för att vara skogsarbetare vid denna årstid. :((


Kläder efter väder, Jannee.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).