Bioenergi

PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

21 inlägg 14839 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

Karl-magnus  
#708038 Jag undrar vad man ska ta per kubik travat av prima björkstockar ca 4 meter långa. Och vad ska man ta för kostnad för att leverera det med traktor det är till en privat kund.
Tack på förhand!



   TS
Användarvisningsbild

Re: PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

onceagain  
#708117 Jag har betalt 300kr kubiken inklusive transport i år och detta är på västkusten/Halland

Användarvisningsbild

Re: PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

hemhuggare  
#708123 Om det är 1 eller ett par traktorlass så är väl 225 kr m/3 plus frakt rimligt

Användarvisningsbild

Re: PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

halvproffs  
#708154 Här i prisdiket får vi ca 240kr fubben och det blir ca 120kr m3t(travad). Plus moms är dessa priser.
Tar jag då 150kr m3t+moms har jag lite för frakten också som är nära.
Jag tycker inte att jag kan safta på priset i förhållande till vad jag får av industrin.

Användarvisningsbild

Re: PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

Kjohan  
#708168 Sålt för 170 svart. Per lösmeter

Avatar Fallback

Re: PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

källefall8  
#708169 Är det 10-15cm diam och däröver är 200kr/m3 travat + moms för riktig björkved för lite tycker jag. Det tog jag för 7-8 år sedan å då fick dom stå för transport själva. Ska jag dessutom leverera det ska man ha mer om det så bara ska köras inom byn. De blir inte mycket timpenning på sån körning. Maskinerna kostar ju iaf 150-200 i timmen å då har jag inget själv för jobbet. Vill folk inte betala ska dom inget ha tycker jag, vi måste våga ta betalt.

Avatar Fallback

Re: PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708216 Här 20 mil västerut har jag i år sett 210-300 kr per kubik utan transport. Jag hade tänkt ta 230 vid avhämtning eller 290 kr inkl max 1,5 mil transport. (11 m3)
Mörkfärgade pengar.

Avatar Fallback

Re: PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722558 Tar 220 kr/m3 travmätt lass plus transport när jag säljer björkved. 190 kr för blandved med ca 30 % björk.

Avatar Fallback

Re: PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

masyngel  
#722564 Jävlar vad långved jag ska köpa när jag kommer hem till Sverige!

Här sålde jag handkluven ek för 120-140 euro kubiken för fem år sedan.
En meters bitar okluvna gick för 90.

Detta ska bli min nya sport, såga och klyva björk. 😎

Användarvisningsbild

Re: PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

Robin88  
#783577 Vad är rimligt pris för långved av björk i Skåne med dagens priser på ved?

Användarvisningsbild

Re: PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

Bert1  
#783638 Kan säkert ligga runt massavedspriset och det verkar ju variera lite beroende på vart man befinner sig

Avatar Fallback

Re: PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

Reymond  
#783663 Är det lite grövre Björk och skogfallande ner till 5 cm kan du ta 300-325 kr lösmetern + eventuell transport.
SÖDRAS slutpris inkl alla tillägg premier certifiering och min prognos efterlikvid blir ca 600-650 kr m3fub.
Fastmassa % brukar ligga på ca 50 %

Avatar Fallback

Re: PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

Reymond  
#783819 Obs! Moms tillkommer för att va tydlig. Transport beror ju mycket på om du själv kör med en typ gammal 650 eller du anlitar ett åkeri.

Användarvisningsbild

Re: PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

Robin88  
#784030 hej, tack för svar.

vad innebär skogsfallande samt lösmetern?
Mycket nya begrepp för en som aldrig hållt på med skog.
Sydved betalar enligt uppift 505kr/m3fub .

Avatar Fallback

Re: PRis på långved Björk i Stockholms län kubikmeter.

Reymond  
#784036 Skogfallande är när man kapar längderna från roten på trädet ner till tex 5 cm, utan att sortera undan de grövsta bitarna.
Lösmeter är en traves mått längdxhöjdxbredd. Exempel Tex en trave björkmassaved avverkat i 3 meters längder.
Travens längd 10 m. Höjd 1,5 m Bredd 3 m blir 10x1,5x3= 45 lösmeter eller travat mått.
För att få fram kubikmetermassan i fast mått under bark så är det olika faktorer som påverkar.
Luft finns ju mycket i traven. Krokighet, hur väl det är travat, medeldiameter, barktjocklek och säkert något mer en virkesmätare kan lägga till.
Lite grovt förenklat så blir det av 100 kubik travat 3 meters Björk ca 50-55 m3fub. ( kubikmeter fast exklusive bark.)
Är det det du kallar långved eller som skogsfolk säger fallande längder får traven innehålla alla längder mellan 3-5,5 meter.
Då brukar det bli mellan 45-50 m3fub. Krökar och luft påverkar mer.
Ursäkta jag skrev om transport tidigare. Det va ju inte det du frågade efter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).