sön 18 dec 2005, 18:07#773
Skall ge mig på en liten timmerställning i mellandagarna och då blir det hårdtest av vimeken. Funkar inte det så hyr jag in någon som kör ut virket. Funkar det så får jag ta lite ilder och skriva lite om körningen. Men det återkommer vi till senare.
Över till ödbjörd igen. Bara för att det är manuell låda så kan du inte köra till spanien med den. Du sliter fortfarande ut boggielådorna bak på den. Säg att hjulen har lite olika diameter bak på boggien. Men bägge hjulen snurrar med samma hastighet när du åker på väg. det kommer alltså att slita på något. Främst däck och drev inne i lådan. Men det är kanske kedjor inne i boggien på denna maskin och det kanske är lättare att fixa?
En blondin eller en drivax som har robsondrift kan du köra så långt du vill med längs landsväg om du har drivrullarna i uppfällt läge. Lite som en jordbrukare med vagn bakom. Inga boggielådor som slits. Nackdelen är väl att man kanske får lite sämmre drivverkan i skogen eftersom rullarna kan slira mot däcken samt att det sliter däcken ganska så duktigt när man kör med rulldrift. Drivax har ven en lite knäpp lösning så man kan inte ha några band bak på den, men det fixar blondinen.
Manuell låda tycker jag är bökigt i skogen och innebär en massa slirande på kopplingen och lite bök när man skall köra baklänges. Somliga maskiner med manuell låda går inte att köra när man sitter bakåtvänd och då är det ju en stor nackdel. Ibland vill man ju kunna smyga fram eller bak lite samtidigt som man kör kranen, samt att det minst sagt är bökigt att backa maskinen om man inte sitter vänd i färdriktningen.
En 868 borde egentligen vara den perfekta maskinen för en självverksam skogsägare. Ganska så vanlig (även om det är svårt/dyrt med delar.), lagom storlek, converter, driftsäker osv.
Sedan kan man ju faktiskt köra upp boggien på en dollyvagn och hjula sig fram längs vägarna. Skall funka bra men inget jag har testat. Men eftersom 868:orna faktiskt redan är populära är de lite onödigt dyra på beg marknaden, även om det faktiskt går att hitta några för runt 50-60.000.
Annars har jag spanat lite på en Kockums 83-35 en liten smidig maskin som går att hitta för skapliga pengar. 8 hjuling med boggielyft fram. Samma maskin finns även i ett äldre utförande tillverkad av aktiv då heter den väl aktiv skotten 747 (eller liknande iaf, minns inte säkert.). Nackdelen med den är att det är väldigt lätt att tippa kranen vid lassning när man har tom vagn. Skicka ut kranen åt sidan på full längd så välter den om vagnen är tom. Men det lär man sig snart att kontrollera och har man band på samt lite stockar i botten av vaggan försvinner naturligtvis problemet (som på alla maskiner).
Valmet har väl annars några fina små skotare. 836 tror jag jag kikade på eller var det en 832. Det minns jag inte var väldigt nära en affär på en sådan, men fick lite ångest eftersom motorn var kass. Med facit i hand så skulle jag ha köpt den. Men men är man dum så är man. Liten fin maskin med pendelaxel som går fint i skogen.
Ja ja en dag så skall jag köpa en skotare, men gäller bara att veta vad man skall ha den till, funkar inte så bra att säga att man skall hugga själv och köra hem. För det är inte lönt, utan man får nog bli rik först så det inte spelar någon roll om man har en maskin ståendes som bra att ha bara. Visst man kan köra några lass åt andra också, men då skall man ha tid till det, just nu jobbar man hela dagarna och man är inte så sugen att dra hem och köra några lass på kvällen bara för att ha råd att ha sin maskin kvar. Nej just nu avstår jag vidare investeringar