Motorsåg och handhållet

Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

87 inlägg 41804 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

anersimyra  
#783913 =)) =)) =)) kättingbitar som sprattlar som hagel vore en syn för gudar. 😀

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783923 Det kan bli personligt möte....
Har varit nära några ggr när länkar gått och haft turen att inte vara i vägen.
Långa länkar är inte kul längre..
Vajer, stroppar o bra typade krokar och block, kort övergrov länk får det vsra...

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

JensSkoog  
#783931
anersimyra skrev:=)) =)) =)) kättingbitar som sprattlar som hagel vore en syn för gudar. 😀

Säkert så, om man står på lite avstånd och inte mitt i. :((
En bit av kättingen, 30 cm, träffade husmuren under ett fönster :-ss
Senn plockade jag bitar på gräsmattan så långt undan som femton meter.
Var en avlagd kätting från ett lyftok som jag fått av en som jobbar med
certifisering av sådant, och stålet var 10mm tjockt. Efter det
har jag bara användt rep och wire. :wink:

Men alla kättingarna jag fått av kompisen är mycket bra att ha för att vikta
ner täcket över veden som jag stapplar på vedbacken :-bd

Avatar Fallback

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

Amatörhuggare 62  
#783976 Tur det gick väl @ Jens.
Ja kättingar som är begagnade, har sträckts, och det är därför,
dom klassas ut. Är likadant på stuveriet, med stroppar å band.
Efter ett antal lyft, så kasseras dom. Lrf hade studiebesök.
Såg en hel hög, å vi sa vad fina dom ser ut. Men d var soptippen.

Jag var med om liknande grej, Dom bundit ett träd i en Jcb grävare.
Med en stridsvagnsbärgningsvajer ( så kanske ni får ett hum om storlek)
Maskinförarn var lite för het på spakarna, å vajern stank av. Landa bland
åskådarna, som givetvis hade flockats, som getingar runt en sockerbit.
En meter från en barnvagn. Va ju häftigt å visa ungarna. Folk ser inte farorna,
Å inte hjälper det å säga till heller. Bara tur att stjärnorna stod rätt den dagen.

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

hlb  
#783979 När en kätting går av på flera ställen samtidigt. Då har man överbelastat.

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

Effo  
#803483
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-batlina-10-mm-x-50-m-polyester/8718475857235.html Den var visst ännu billigare..🤑🤑🤑 linan är av en riktigt bra kvalitet och hårdnar inte efter en tids användning.

Den linan där är absolut att rekommendera.

Hur gör man lämpligast med ändarna? Bara att bränna med tändare, eller finns det andra knep?

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

Klyv Bixby  
#803515 Krympslang är trevligt i repändar

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

hlb  
#803518 Kapa repet med vinkelslip, så löses
problemet automatiskt.

Avatar Fallback

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

Hema  
#803526
anersimyra skrev:http://www.youtube.com/watch?v=6p0gUfKf9pE Här ser du fördelen med en lång lina. Man kan alltså anbringa valfri mängd kastblock för att till och med kunna anbringa vinschen bakom trädet motsatt fällriktningen.. :-bd

Nu var detta kanske mer i utbildningssyfte, men bilen bör väl inte stå så nära, om man nu inte är sugen på att posta ett klipp på yt för antalet visningar? :)

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

anersimyra  
#803546
Hema skrev:
anersimyra skrev:http://www.youtube.com/watch?v=6p0gUfKf9pE Här ser du fördelen med en lång lina. Man kan alltså anbringa valfri mängd kastblock för att till och med kunna anbringa vinschen bakom trädet motsatt fällriktningen.. :-bd

Nu var detta kanske mer i utbildningssyfte, men bilen bör väl inte stå så nära, om man nu inte är sugen på att posta ett klipp på yt för antalet visningar? :)

Här var det fullständigt uteslutet att trädet skulle riskera att falla över någon av bilarna. Däremot så ”otursfällde” jag i dag en lång smäcker Björk rakt över draget på flismaskinen som var kopplad till kamratens bil..😛

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

JensSkoog  
#803559
anersimyra skrev:
Hema skrev:Nu var detta kanske mer i utbildningssyfte, men bilen bör väl inte stå så nära, om man nu inte är sugen på att posta ett klipp på yt för antalet visningar? :)

Här var det fullständigt uteslutet att trädet skulle riskera att falla över någon av bilarna. Däremot så ”otursfällde” jag i dag en lång smäcker Björk rakt över draget på flismaskinen som var kopplad till kamratens bil..😛

Välkommen i klubben, "anersimyra". 😉
Några åt tillbaks skulle jag i just utbildningssyfte fälla en stor asp så några pojkar fick se hur det gick till.
Felbereknade längden på aspen, så två meter av toppen träffade motorhuven på min bil, och gav den några extra repor. 🤣
Om grabbarna glömde bort det - nej det kan jag berätta de inte gjorde. Fortfarande får jag höra det när jag träffen en av dom nere i stan.

Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

anersimyra  
#803564
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:
Hema skrev:Nu var detta kanske mer i utbildningssyfte, men bilen bör väl inte stå så nära, om man nu inte är sugen på att posta ett klipp på yt för antalet visningar? :)

Här var det fullständigt uteslutet att trädet skulle riskera att falla över någon av bilarna. Däremot så ”otursfällde” jag i dag en lång smäcker Björk rakt över draget på flismaskinen som var kopplad till kamratens bil..😛

Välkommen i klubben, "anersimyra". 😉
Några åt tillbaks skulle jag i just utbildningssyfte fälla en stor asp så några pojkar fick se hur det gick till.
Felbereknade längden på aspen, så två meter av toppen träffade motorhuven på min bil, och gav den några extra repor. 🤣
Om grabbarna glömde bort det - nej det kan jag berätta de inte gjorde. Fortfarande får jag höra det när jag träffen en av dom nere i stan.

🤣 🤣 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).