Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

17 inlägg 2078 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

Emil11  
#783885 Hej
Har en Husqvarna 346 xpg NE
Som jag ska byta kolv på och upptäckte
Att vikterna på vevstaken inte var parallella med varandra,ska det vara så? Kan inte minnas att jag sett det förut när jag bytt kolv på andra sågar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783891 Den ska Inte vara så, sätt inte ihop den.
Jag har detta några ggr innan på olika såg.
Den har vridit sig i vevstakslagrets bult.
Att rätta det går men den blir lika dan igen då jag provat så byta vev är det enda raka som jag ser det.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

Emil11  
#783903 Okej Mange tack,då får det bli en ny vevaxel

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783925 Kan bli så av att man haft lite för lång, varm kedja överspännd och när det drar ihop sig vrider det vevaxel fram. Oftast ryker de av vid gängan.
Man ser det när de experimenterat med lite längre svärd än optimalt för sågen.
Har nog inte sett det på såg med integrerad broms/koppling än, det kommer kanske...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

Williamm  
#783953 Ska kolla, ha en del 346ne i delar. Tror de är lite olika stora.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783959 De går trögt när de vrider sig. Blir spänningar i alltihop. Går de lätt o rätt är det inte fel.
Senast redigerad av Mange ons 14 dec 2022, 11:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783963 De kan skilja i form. Har inte lagt märke till det på dem.
Men kolla noga att det går rätt o lätt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

Bert1  
#783965 Dom som kör gokart vet jag grejar en del med det här med vevaxeln och att vevslängerna är lika mm

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783991 Vikt och balans är viktigt. Form har kan skilja utan vikt och balans påverkas.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

Williamm  
#784002 Det där ser rätt ut. Vikten på kopplingssidan är mindre. Men det ska vara samma på båda sidor (symetriskt), får vrida fram och tillbaka för att se.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

Emil11  
#784011
Williamm skrev:Det där ser rätt ut. Vikten på kopplingssidan är mindre. Men det ska vara samma på båda sidor (symetriskt), får vrida fram och tillbaka för att se.


Menar du att den går att använda? Men att man får vrida tillbaka den så den hamnar parallellt.
Menar du att den kan vara ställd så för att kompensera vikten? Det jag la märke till var att jag tyckte sågen vibrerade lite mycket mot vad jag räknade med.jag har nyss köpt den så har bara provstartat den.
Jag ser med nu att dom är olika tjocka och att den sticker ut lika mycket på båda sidor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

anersimyra  
#784021 Jag har noterat att det i dag inte är helt ovanligt att folk slår i kastskyddet vid fullt varv om de så bara ska ta ett litet kliv i någon riktning. Några har t.o.m gjort det till någon slags ”konst” och tycker uppenbarligen att det ser riktigt klämmigt ut.. 🤣 att bromsbanden går av i parti och minut skyller de på dålig kvalitet och hur bromsbandet fungerar i praktiken har de ingen aning om. Man kan ju med fog tänka sig att det även påverkar vevaxeln negativt när de utför sitt konststycke.. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

Williamm  
#784029
Emil11 skrev:
Williamm skrev:Det där ser rätt ut. Vikten på kopplingssidan är mindre. Men det ska vara samma på båda sidor (symetriskt), får vrida fram och tillbaka för att se.


Menar du att den går att använda? Men att man får vrida tillbaka den så den hamnar parallellt.
Menar du att den kan vara ställd så för att kompensera vikten? Det jag la märke till var att jag tyckte sågen vibrerade lite mycket mot vad jag räknade med.jag har nyss köpt den så har bara provstartat den.
Jag ser med nu att dom är olika tjocka och att den sticker ut lika mycket på båda sidor


Ja. Tycker det ser normalt ut. Den ena är tjock men mindre och den andra större men smalare.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

Emil11  
#784125
Williamm skrev:
Emil11 skrev:
Williamm skrev:Det där ser rätt ut. Vikten på kopplingssidan är mindre. Men det ska vara samma på båda sidor (symetriskt), får vrida fram och tillbaka för att se.


Menar du att den går att använda? Men att man får vrida tillbaka den så den hamnar parallellt.
Menar du att den kan vara ställd så för att kompensera vikten? Det jag la märke till var att jag tyckte sågen vibrerade lite mycket mot vad jag räknade med.jag har nyss köpt den så har bara provstartat den.
Jag ser med nu att dom är olika tjocka och att den sticker ut lika mycket på båda sidor


Ja. Tycker det ser normalt ut. Den ena är tjock men mindre och den andra större men smalare.


Tack för det🤝 skönt att höra👍🏻

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg NE kolvbyte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784129 Att slå i bromsband på fullvarv har jag hittills bara sett skador på bromssystem.
Det är inte kraftfullt nog att skada vev än om koppling är steloppererad/defekt.

Jag tucker inte det ser rätt ut med vevstaken men bilder jan luras.
Kolla noga, se till att det går lätt och att det inte är krokigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).