Verkstan

Hur många Nm tål en skruv?

32 inlägg 89603 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur många Nm tål en skruv?

axwell  
#78350 Bosse "Bildoktorn" Andersson fick rejält på skallen för sitt "kopparpasta" och tvingades backa. Dvs aldrig kopparpasta mot aluminium.
Vid applikationer där det finns risk för rost är min standard lösning Växelhusfett från den marina sidan. Även bra i
demonterbar kulkoppling på bilen, luktar inte gott.
Lithiumfett rekommenderas ofta om någonting skall utsättas för höga tryck och temperaturer. Mina föråldrade metoder med grafitfett är nog inte så dumt vid långsamma förlopp. Tål mycket högt tryck och temperatur, ett skäl till att lithiumfett oftast innehåller även grafit.
Rostfria syrafasta bultar(eg.skruv) har förvånandsvärt lätt för att skära om de inte "anoljas"

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hur många Nm tål en skruv?

massa-ved  
#78422
AKKAMAAN skrev:
massa-ved skrev:Kopparpastan är väl bättre till elektriska förbindningar.
Men till att smörja bultförband skiljer det nog inte så mycke.
Har aldrig hört att koppar och aluminium inte skulle gå ihop bara galv och alu.



Koppar och Aluminium är NO NO!! Speciellt i elektrisk installation, då elektronvandringen stimulerer den kemiska reaktionen mellan metallerna....så det borde gälla andra applikationer också!!


Läste om ett företag Aviatec som friktionssvetsade ihop Aluminium och Koppar :surp:
trodde inte det gick.
Står en hel del på andra forum om kopparpasta och aluminium vissa säger helt förkastligt
andra att det spelar ingen roll. Jag brukar använda en molypasta till tändstift i alu.topp
och till bultar som sitter i alu olja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).