Öppna kategorin

Nya karaftledningsgator från Norrland

62 inlägg 8444 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Hema  
#783398 Nu är det väl inte för mycket underhåll på stolparna/pelarna, men något har väl nätägarna att säga till om, ang. hur ledningsgatan skall skötas?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Robbie  
#783420
alias skrev:
Robbie skrev:Kust och sydsverige skulle få köra sitt eget race. Är fruktansvärt less på att bo brevid en kraftstation, gruva och storskogsbruk men samtidigt ha sveriges högsta kommunalskatt. Jag kan klara mig själv, och kommer svälten dör jag hellre än skickar ström till nån satans smålänning. Speciellt då man ser hur egoistiska människor är i Sydsverige. Direkt man ska bygga infrastruktur eller kraftverk sätter bönderna sig emot. Knyt näven i fickan och va tyst precis som vanligt folk istället.


Om jag tolkar dig rätt ang. kommunalskatten så bor du i Dorotea kommun?

I så fall bor du i den kommun som enl. Ekonomifakta får näst mest i statsbidrag och via det kommunala utjämningssystemet per invånare (ca 37 200 kr/person jämfört med kommunens kostnader på ca 86 200 kr/person under 2021).

Om jag inte räknar helt fel så skulle det behövas en kommunalskatt på ca 62 % istället för dagens ca 35 % för att den samhällsservice som ligger på kommunen skulle vara fullt självfinansierad.

OBS! Jag har ej tagit i beaktande inverkan av div. avdragsmöjligheter vid deklarationen.

MVH
Alias



Javisst, men det verkar inte fungera. Och jag förstår inte ditt argument, varför man ska man som idag betala högre skatt än övriga Sverige när livsavgörande samhällstjänster uteblir? Polis finns inte, krävs uppror för att få ha kvar ambulans etc. Jag förstår att våra kommuner inte går ihop ekonomiskt men det har sina förklaringar och de borde du också förstå.

Vi får väl skylla oss själva, men varför ska vi då fortsätta slussa naturresurser framtagna med vår arbetskraft och natur till svenska staten genom Svea, LK, Vattenfall? Speciellt då folk söderut vägrar bidra när liknande satsningar ska ske.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

torpöbo  
#783431
Hema skrev:Nu är det väl inte för mycket underhåll på stolparna/pelarna, men något har väl nätägarna att säga till om, ang. hur ledningsgatan skall skötas?


Med höga stolpar på höjdpunkter i landskapet så behövs inte ledningsgator.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Svartbäcken  
#783434
jannee skrev:Alla är så måna om träden, men uppföra en djävla bred ledningsgata är ok, blir/kv inte många öron dyrare att gräva ned en kabel som är mindre underhållsbenägen.
Nää de har gått prestige i det hela, finns små fastigheter som mer eller mindre blir skogslösa om projektet går igenom.

Det vore ju toppen om de ginge å gräva ne 400kv kabel, då vore man gla.. Är de någon som har koll på hur stora möjligheterna för det är? Vore också intressant å veta om Södra och LRF rekommenderar samtliga markägare i Sverige som berörs av intrång på sin mark att överklaga å hävda nedgrävning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

hfab  
#783439 Jag förstår ärligt talat inte varför någon skulle vilja ha en 400kv ledning nergrävd.
Till vilken nytta?
Ni kommer inte att få odla något ovanför den ledningen.
Och förmodligen skulle det krävas att ledningsgatan stängslas in, då det knappast är möjligt att isolera och avskärma en sådan ledning till en rimlig kostnad.
Hur djupt skulle en sådan ledning måsta grävas ner för att inte riskera överslag?

Högre stolpar är förmodligen en mycket bättre idé.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Amatörhuggare 62  
#783450 [quote="Robbie"] Jag kan klara mig själv, och kommer svälten dör jag hellre än skickar ström till nån satans smålänning. Speciellt då man ser hur egoistiska människor är i Sydsverige. Direkt man ska bygga infrastruktur eller kraftverk sätter bönderna sig emot. Knyt näven i fickan och va tyst precis som vanligt folk istället.[/quote]
Jag är Smålänning och har 400 Kv ledningar på Tre gårdar, så ja har släppt till mark. Den senaste dom byggde, så tog dom stolpar från Norrland,en ledning som inte blev av. Å dom var kortare !!! Så dom breddar gatan undan för undan.
Å trådarna slackar för varje år. Står man i balvagnen å floar. Får man inte ta i grindarna. Å nu har dom stämplat till den 4 e. Så inte mitt fel, att område 4 ä utan ström.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Hema  
#783462
torpöbo skrev:
Hema skrev:Nu är det väl inte för mycket underhåll på stolparna/pelarna, men något har väl nätägarna att säga till om, ang. hur ledningsgatan skall skötas?


Med höga stolpar på höjdpunkter i landskapet så behövs inte ledningsgator.

Så 30-35m högre ledning, så är det lugnt?

Användarvisningsbild

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Mattias_E  
#783464
Amatörhuggare 62 skrev:Den senaste dom byggde, så tog dom stolpar från Norrland,en ledning som inte blev av. Å dom var kortare !!! Så dom breddar gatan undan för undan.
Å trådarna slackar för varje år. Står man i balvagnen å floar. Får man inte ta i grindarna.


Det där är inte okej någonstans. 🤬 👎

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

jannee  
#783469 Allt snack och skriverier om kraftledningsgator och elpriser visar bara på hur inkompetenta ledare vi begåvats med.
Vi hade på 70 talet full kontroll över allt därefter har det undan för undan försämrats.
Måste tydligen vara en TOTAL överraskning att elförbrukningen skulle komma att öka i.o.m. att befolkningen ökar men även att industrin växer och kräver allt mer energi.
Vi har även och då ALLA varit fullt medvetna om att för eller senare skulle oljetillgångarna minska - men det har inte de svenska myndigheterna velat inse.
Bara snacket om NYA kraftledningsgator från Norrland är ett bevis på vilka inkompetenta politiker vi begåvats med. Norrland kommer snart inte ens kunna försörja sig själva med el,varken vatten eller vind kommer att vara nog.
Södra Sverige måste inom en kort framtid tillse att de själva ordnar tillgången på el - och då SÄKER el, framförallt om HELA transportsektorn också ska vara eldriven.
Trots regeringsbyte verkar det trögt med framtidsplanerna, att S och MP blundat är inte förvånansvärt.
Visst går det att gräva ned 400 kv ledningar, kan man transportera in elen från flera hundra vindkraftverk ute i Nordsjön så varför inte - nää viljan bara finns inte.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Svartbäcken  
#783486
Amatörhuggare 62 skrev:
Robbie skrev: Jag kan klara mig själv, och kommer svälten dör jag hellre än skickar ström till nån satans smålänning. Speciellt då man ser hur egoistiska människor är i Sydsverige. Direkt man ska bygga infrastruktur eller kraftverk sätter bönderna sig emot. Knyt näven i fickan och va tyst precis som vanligt folk istället.

Jag är Smålänning och har 400 Kv ledningar på Tre gårdar, så ja har släppt till mark. Den senaste dom byggde, så tog dom stolpar från Norrland,en ledning som inte blev av. Å dom var kortare !!! Så dom breddar gatan undan för undan.
Å trådarna slackar för varje år. Står man i balvagnen å floar. Får man inte ta i grindarna. Å nu har dom stämplat till den 4 e. Så inte mitt fel, att område 4 ä utan ström.

Har du 3st 400 ledningar och en 4 på gång är det inte kul.. Då har du bidragit bra nog. Vi får hoppas du har lite mer areal på dina 3 gårdar så inte allt består av ledningsgata.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Robbie  
#783493 Skogen som försvann under vattnet när älvarna byggdes ut fick vi avstå helt som du kanske förstår.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Amatörhuggare 62  
#783499 Jo, dom dränkte ju hela byar också, Jag är fullt medveten om det.
Varit och åkt och sett dammarna.

Nu går dom på rätt sida, (om något kan vara rätt) så dom tar hörnet.
På föräldrahemmet.
Men en kompis han blir av med hela skiften, går längs med alltihop.
Och har en 400 innan.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Svartbäcken  
#783500
hfab skrev:Jag förstår ärligt talat inte varför någon skulle vilja ha en 400kv ledning nergrävd.
Till vilken nytta?
Ni kommer inte att få odla något ovanför den ledningen.
Och förmodligen skulle det krävas att ledningsgatan stängslas in, då det knappast är möjligt att isolera och avskärma en sådan ledning till en rimlig kostnad.
Hur djupt skulle en sådan ledning måsta grävas ner för att inte riskera överslag?

Högre stolpar är förmodligen en mycket bättre idé.

Jo du har nog rätt.. Jag har svårt å tro att man kan gräva ner en 400 på ett vettigt vis. Men som sagt, jag skulle va gla om de ginge. Men jag tror inte heller att höja stolparna är någon lätt match. Stolpplatserna borde bli större, fler och längre stag linor som tydligen också trädsäkras på vissa ledningar. Exponeringen av ledningen borde ju öka mycket. Plockar vi sedan in projektörens formler å beräkningar så uppstår nog problem som åtminstone jag inte kan stava till..

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Svartbäcken  
#783501
jannee skrev:Allt snack och skriverier om kraftledningsgator och elpriser visar bara på hur inkompetenta ledare vi begåvats med.
Vi hade på 70 talet full kontroll över allt därefter har det undan för undan försämrats.
Måste tydligen vara en TOTAL överraskning att elförbrukningen skulle komma att öka i.o.m. att befolkningen ökar men även att industrin växer och kräver allt mer energi.
Vi har även och då ALLA varit fullt medvetna om att för eller senare skulle oljetillgångarna minska - men det har inte de svenska myndigheterna velat inse.
Bara snacket om NYA kraftledningsgator från Norrland är ett bevis på vilka inkompetenta politiker vi begåvats med. Norrland kommer snart inte ens kunna försörja sig själva med el,varken vatten eller vind kommer att vara nog.
Södra Sverige måste inom en kort framtid tillse att de själva ordnar tillgången på el - och då SÄKER el, framförallt om HELA transportsektorn också ska vara eldriven.
Trots regeringsbyte verkar det trögt med framtidsplanerna, att S och MP blundat är inte förvånansvärt.
Visst går det att gräva ned 400 kv ledningar, kan man transportera in elen från flera hundra vindkraftverk ute i Nordsjön så varför inte - nää viljan bara finns inte.

Ja så kanske det kan va.. Men hur löser man de problemet? "Folkvalda politiker som inte begriper nå"

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

jannee  
#783522 Våra politiker är räddhågsna, vågar inte ta obekväma beslut för då riskerar de bli utröstade nästa val och blir undanskuffade från köttgrytan.
Det som måste göras är att politikerna på båda sidor om blockgränsen måste komma överens om en framtida hållbar energiförsörjning.
Inte som det nu blev med snabbtågen, där har sossarna slarvat bort några hundra miljoner på ett projekt som blir lagt på is.
Sossarna har tillsammans med bl.a. MP och C sett till att kärnkraften lades ned INNAN ny energilösning fanns tillgänglig.
Odugliga politiker är vi minst sagt begåvade med - ingen kan se runt hörnet - endast en huvudperson i Leif GWs roman kunde detta :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).