Traktorer och processorer

Elektrisk traktor

15 inlägg 6586 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elektrisk traktor

Nybörjare1  
#750362 Tjenare.
Har ellastare weidemann i dag och en weimer fem ton driven vagn och är grymt nöjd med den måste jag säga. Helt otroligt låga driftskostnader och funkar kanon för en glad amatör. Inget för proffsen såklart om man skall köra varje dag fulla pass.
Funderar på att sälja den och köpa en eltraktor med lastare och hytt istället.
Vet ni om det kommer några eltraktorer till elmia och finns det mer eltraktorer än detta märket?
Tycker denna är lite för liten. Skulle vilja ha en traktor som motsvarar 50 Hk ungefär.

https://www.atl.nu/fler-eltraktorer-pa-marknaden



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Elektrisk traktor

Robur Clivus  
#750735 Funderar i samma tankar till gårdstraktor och har letat runt lite, inte så mycket på marknaden än som jag hittat men kommer nog smälla till om några år på denna fronten. Tror denna är i produktion: https://www.rigitrac.ch/produkte-1/rigi ... -electric/
Sedan håller Fendt på med ett koncept men verkar vara något år bort: https://www.fendt.com/se/e100-vario
Turkarna är också på G med ett större koncept: https://www.futurefarming.com/smart-far ... om-turkey/
Amerikanska Soletrac är inne och sniffar på området: https://solectrac.com/
Tror att till Elmia iår kan det vara lite optimistiskt att se eltraktorer men hoppas jag har fel.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk traktor

Nybörjare1  
#754638 Tack för svar.
Ja vi får hoppas det kommer på elmia. Det kommer nog framöver men man är dåligt att vänta.
Verkar va få som vet.
Försökte få svar på skogsgrupper på fb men inte ett enda svar där.
Men tack för att du svara.
Och till Anersimyra eller va fan du nu heter men vet ju att du heter Anders.
Du ser, det går alldeles utmärkt att komma tillbaka om man har en fråga som man inte får svar på🙄🤦🏻😂😂😂👌🏻

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektrisk traktor

Robur Clivus  
#783351
Robur Clivus skrev:Funderar i samma tankar till gårdstraktor och har letat runt lite, inte så mycket på marknaden än som jag hittat men kommer nog smälla till om några år på denna fronten. Tror denna är i produktion: https://www.rigitrac.ch/produkte-1/rigi ... -electric/
Sedan håller Fendt på med ett koncept men verkar vara något år bort: https://www.fendt.com/se/e100-vario
Turkarna är också på G med ett större koncept: https://www.futurefarming.com/smart-far ... om-turkey/
Amerikanska Soletrac är inne och sniffar på området: https://solectrac.com/
Tror att till Elmia iår kan det vara lite optimistiskt att se eltraktorer men hoppas jag har fel.


Nu är även New Holland och Case på G med elvariant.

Citat från ATLs artikel https://www.atl.nu/new-holland-slapper- ... r-nasta-ar

"Ny el-traktor

Vid sidan av den biogasdrivna T7:an utvecklar CNH-gruppen även en elektrisk T4:a. Här ska även Kalifornienbaserade Monarch Tractor, som CNH-gruppen numera är delägare i, ha deltagit aktivt i arbetet för att korta ner utvecklingstiden.

Den kommersiella produktionen förväntas starta i slutet av 2023, och kommer så småningom även att inkludera systermärket Case IH. Därefter väntas portfolion utökas ytterligare. Det innebär i så fall att företaget kan komma före Fendt som tidigare har sagt att de ska släppa sin e100 Vario under 2024. Men medan Fendts eltraktor är utrustad med en elmotor på 50 kilowatt, motsvarande 67 hästkrafter, får New Hollands eltraktor 120 hästkrafter, samt ett vridmoment på 440 newtonmeter.

Förutom rena jordbrukstillämpningar räknar New Holland även med att den kommer att vara intressant i frukt- och vingårdar, samt inom entreprenad och den kommunala sektorn.

Traktorns batteri ska klara en dags drift, och ska dessutom kunna snabbladdas på en timme."

Avatar Fallback

Re: Elektrisk traktor

alias  
#783405 120 hk borde väl motsvara ca 85 kW?

Vid tyngre jobb såsom jordbearbetning under en heldag så borde man väl utnyttja större delen av tillgängligt effektuttag och därmed göra av med uppåt 85 kW × 8 h=680 kWh/dag.

Vad behöver man ha för huvudsäkring för att kunna ladda den energimängden på 1 h?

Nu har jag inte formlerna tillgängliga men med 0,4 kV in till flertalet fastigheter så tänker jag att en normal huvudsäkring på något 10-tal ampere låter väldigt lågt. Har jag gjort en tankevurpa någonstans?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Elektrisk traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783406 Framför allt behöver du ett ruggigt stor batteri i traktorn. 🙂

Man börjar väl med de traktorer som går i de lättare jobben.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk traktor

svampbob  
#783411
alias skrev:120 hk borde väl motsvara ca 85 kW?

Vid tyngre jobb såsom jordbearbetning under en heldag så borde man väl utnyttja större delen av tillgängligt effektuttag och därmed göra av med uppåt 85 kW × 8 h=680 kWh/dag.

Vad behöver man ha för huvudsäkring för att kunna ladda den energimängden på 1 h?

Nu har jag inte formlerna tillgängliga men med 0,4 kV in till flertalet fastigheter så tänker jag att en normal huvudsäkring på något 10-tal ampere låter väldigt lågt. Har jag gjort en tankevurpa någonstans?

MVH
Alias


Jag håller i ett ladd-projekt för tyngre fordon och där är var och en av laddarna på 350 kW och det borde väl också räcka för en stor traktor.
Det verkar som att jag nu också måste köpa till kylning av kablarna för annars börjar laddaren tappa effekt efter ca 30 minuter. Jag antar att dom menar att effekten dras ned med stigande temperatur för att inte skada kabelhöljena.

Priset på laddaren är också i paritet med vad en eltraktor kan tänkas kosta och lägg då till 500A huvudsäkring så faller de flesta månskensbönderna bort från kundgruppen.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783428 Med tanke på hur kraftbolagen prissätter höga temporära effektuttag så blir de spännande.
Över 63A i huvudsäkring har man ett effektabbonemang där den fasta delen styrs av hur hög förbrukning du har under den värsta timmen under månaden…..

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk traktor

svampbob  
#783449
gnisten83 skrev:Med tanke på hur kraftbolagen prissätter höga temporära effektuttag så blir de spännande.
Över 63A i huvudsäkring har man ett effektabbonemang där den fasta delen styrs av hur hög förbrukning du har under den värsta timmen under månaden…..


Som det är nu och garanterat tio år framåt släpps laddstationer inte in på nätet. Skellefteå kraft och OKQ8 ska bygga 800 laddplatser i Sverige men ryktena säger att dom blir nekad inkoppling av nätägarna på nästan varande plats.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk traktor

Söderläge  
#783491 Jag har väntat på elektrisk traktor länge, det borde inte vara så svårt. I rätt segment dvs.

Som vi redan sett i tråden så är det minst sagt en utmaning att köra stora maskiner med tung jordbearbetning på el. Men med de mindre maskinerna är en annan spelplan. Jag tror att uppdragsprofilen är avgörande. Därför ser vi elektrifiering i det lilla segmentet. En hjullastare eller grävmaskin på 5-8 ton jobbar normalt inte fullt ut under en arbetsdag. Du gräver 30 minuter, lägger ner rör och kopplar in det, så om man har fem timmars driftstid så kan det räcka långt.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783519 En hake med grävmaskin är ju att den rör sig så sakta så de kan bli knepigt att ta sig tillbaka till laddmöjligheten om man inte gräver inomgårds

Avatar Fallback

Re: Elektrisk traktor

Robur Clivus  
#783535
svampbob skrev:
alias skrev:120 hk borde väl motsvara ca 85 kW?

Vid tyngre jobb såsom jordbearbetning under en heldag så borde man väl utnyttja större delen av tillgängligt effektuttag och därmed göra av med uppåt 85 kW × 8 h=680 kWh/dag.

Vad behöver man ha för huvudsäkring för att kunna ladda den energimängden på 1 h?

Nu har jag inte formlerna tillgängliga men med 0,4 kV in till flertalet fastigheter så tänker jag att en normal huvudsäkring på något 10-tal ampere låter väldigt lågt. Har jag gjort en tankevurpa någonstans?

MVH
Alias


Jag håller i ett ladd-projekt för tyngre fordon och där är var och en av laddarna på 350 kW och det borde väl också räcka för en stor traktor.
Det verkar som att jag nu också måste köpa till kylning av kablarna för annars börjar laddaren tappa effekt efter ca 30 minuter. Jag antar att dom menar att effekten dras ned med stigande temperatur för att inte skada kabelhöljena.

Priset på laddaren är också i paritet med vad en eltraktor kan tänkas kosta och lägg då till 500A huvudsäkring så faller de flesta månskensbönderna bort från kundgruppen.


Tror ju faktiskt det är just månskensbönderna och "gårdstraktor" segmenten som detta lämpar sig bäst för, och att man elektrifierar de mindre modellerna. Plöjning och tyngre moment kommer dessa inte passa till.
För gårdar där framförallt en sådan traktor passar kan vara för balhantering, betesputsning, skogskörning, lastarbeten, vedleveranser osv. Tror även att kravet på snabbladdning inte är superstort utan man klarar sig på en vanlig elbilsladdare och säg 16 - 25A. En intressant tanke hade ju faktiskt varit om de även montera hård och mjukvara så den kunde agera batteribackup och ellager för gården, detta kombinerat med en solcellsinstallation hade varit intressant. För det det finns många traktorer runt om hos månskensbönderna som inte går särskilt mycket timmar per år, här kan väl batteriets åldrande av tidsaspekten avhjälpas om det även kan fungera som energilager då den står inkopplad på gården stora delar av tiden, betydligt mer än tex bilen.

Dock så kommer nog de första exemplaren mest säljas överprissatt till kommuner och andra entreprenörer som kör åt just kommuner och liknande. Lär ta en 5-10 år in de blir "prisvärda" för mer lantbruk om man inte kan utnyttja något statligt stöd.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk traktor

jannee  
#783541 Ordet solceller näms ofta i samband med eldrivna verktyg/maskiner.
Solceller fungerar molnfria dagar sommartid - ca 6 mån/år.
Men resten av tiden då?
När vi ska ladda våra eldrivna verktyg/maskiner är det oftast kväll eller natt - vad förlitar DU dig då på.
Nu kommer ordet batteribackup säkert upp.
Undrar om ni/du verkligen tänkt igenom om hur många och stora batteribackupper som det kommer att behövas.
Det är inte lika enkelt och simpelt som att värma upp några kubik vatten i en accumulator tank, troligtvis inte lika billigt och energibesparande.
Undrar bara lite över hur stora energiförlusterna blir när man ska omvandla och lagra ström, finns säkert någon formel för detta - som INGEN vill ta fram :grin:

Avatar Fallback

Re: Elektrisk traktor

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783930 Grävmaskin bör väl gå på direktel. Det är väl den mest stationära och bästa maskinen att köra på el med jättehög motorverkninsgrad. Kanske med hydraulackumulator i systemet.
Det förekommer utomlands på skrotgårdar bla
Man drar en något mer spänningssatt kabel till ett lägre mast ovanpå maskinrummet nära vändkranscentrum.
Stora gruvmaskiner finns ju redan på el
Men batterier…

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk traktor

Söderläge  
#807123
Orsa skrev:Grävmaskin bör väl gå på direktel. Det är väl den mest stationära och bästa maskinen att köra på el med jättehög motorverkninsgrad. Kanske med hydraulackumulator i systemet.
Det förekommer utomlands på skrotgårdar bla
Man drar en något mer spänningssatt kabel till ett lägre mast ovanpå maskinrummet nära vändkranscentrum.
Stora gruvmaskiner finns ju redan på el
Men batterier…


Jag tror inte att batteri/el kommer bli allenarådande i framtiden, om inte det sker en fantastisk utveckling av batteritekniken. Men det kan mycket väl hända. JCB räknade för något år sedan ut att eldrift/batteri på en 20tons grävare skulle öka vikten med ca 8 ton.

Som tidigare nämnts så är små kommunalmaskiner vilka gör lite jobb per dag den lågt hängande frukten. Vi kommer nog se en mycket mer diversifierad marknad med olika drivsystem beroende på de olika maskinernas uppdragsprofiler. Men gärna sådan energi man producerar hemma, el, biogas, vätgas osv

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).