Motorsåg och handhållet

Drar bjök med sand i saven?

18 inlägg 6244 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Drar bjök med sand i saven?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112983 Läste följande i ett annat forum, har inte hört detta innan.
Angående att sågkjedjan blir slö.

Problemet är att motorsågkedjan blir slö väldigt snabbt pga att det finns jord/sand i barken vid trädfoten där kapsnittet görs - en björk är ännu värre - den suger så mycket vatten, att stammen är fylld med enormt mycket sand som följt med i suget (prova kubba en björk i mörker - det slår rejält med gnistor). Det är sånt som slöar till sågkedjan ganska omgående - visst kan man ha en uppsättning nyslipade kedjor. Men med en klen motorsåg och tjock stam, blir det mer byta kedja än att såga - och då är det gränsfall om det inte går snabbare med en rejält stor bågsåg.




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Drar bjök med sand i saven?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112997 Nonsens, finns inte en chans att sand kan ta sig igenom cellväggarna i stammen.

Avatar Fallback

Re: Drar bjök med sand i saven?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113004 jag kan vet faktisk inte, Men ett vedlass ja köpte av ett bolag som var hugget där det va sand mark, slöade kedjan på vedmaskinen väldigt mkt mer än normalt... veden va huggen vintertid så den hade inte kommit i kontakt med marken... jag kanske fick byta kedja var 3dje m3 mot normalt 10-15m3...

Användarvisningsbild

Re: Drar bjök med sand i saven?

halvproffs  
#113006 Jag hade träd som stod nära en trafikerad grusväg och i den barken var det gott om sand.

Avatar Fallback

Re: Drar bjök med sand i saven?

axwell  
#113016 Det låter konstigt men av jord är även träden komna. Har bara hört det om den förhatliga aspen tidigare, under förutsättning att den växt på mark med finkornig sand.

Kan vara andra omständigheter som gjorde att kedjan tog dåligt och fick slipas ofta, senaste och sista gången jag klyvsågade asp.

Användarvisningsbild

Re: Drar bjök med sand i saven?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113025
th skrev:Nonsens, finns inte en chans att sand kan ta sig igenom cellväggarna i stammen.


Kan bara instämma i detta. Sandkornen (0,2-2 mm) är om inte annat på tok för stora. Hur vida björken kan ta upp betydligt mindre partiklar av kiseldioxid (kvarts) a´la tuvtåtel m.fl. och avsätta denna i veden låter jag dock vara osagt.

Dock kan små kvartskorn finnas i luften och avsättas på bark. Det är ju väl känt att en del lavar trivs extra bra på alléträd, på grund av allt vägdamm. Fast då är det väl storleksmässigt snarare mo och mjäla vi talar om.

Jag vet dock att när jag gallrade bland allé-träden åt de gamle, så fick jag slipa kedjan 1-2 gånger extra mellan varje tankning. (Normalt sett brukar det räcka att slipa kedjan i samband med varje tank).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Drar bjök med sand i saven?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113026 Träd drar inte upp sand. Däremot ett ämne (kisel?) som är tufft mot sågen. Asp är värst.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Drar bjök med sand i saven?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113037 Rent kemiskt brukar sandkornen mestadels bestå utav kiseldioxid. Dock är sant en kornstorleksfraktion (i Sverige 0,2-2 mm) och inte ett kemiskt ämne.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Drar bjök med sand i saven?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113116 Det gnistar ibland från kedjan när man fäller björk har jag sett, men tänkt att det är från svärdet/kedjan.

Avatar Fallback

Re: Drar bjök med sand i saven?

4x4  
#782568 Bump några år senare!

Såg nyss i ett forum samma visdom där det till och med påstods att det är bra för att hålla rökkanalerna renare, att elda asp alltså.

Finns det mer info helst vetenskaplig i ämnet tro, vad aspen eventuellt kan innehålla förutom asp då. Borträknat vägnära träd givetvis.

Användarvisningsbild

Re: Drar bjök med sand i saven?

anersimyra  
#782577
4x4 skrev:Bump några år senare!

Såg nyss i ett forum samma visdom där det till och med påstods att det är bra för att hålla rökkanalerna renare, att elda asp alltså.

Finns det mer info helst vetenskaplig i ämnet tro, vad aspen eventuellt kan innehålla förutom asp då. Borträknat vägnära träd givetvis.

Asp brinner med en ren ”glad dansande” låga och lämnar en ljus ren aska. Att ett träd skulle ha förmågan att dra upp sand i stammen är ett orimligt antagande då denna sand skulle behöva passera genom rötternas cellväggar för att sedan hamna uppe i stammen. Trädet skulle helt enkelt kvävas då de finaste rottrådarna i så fall skulle täppas till i sin helhet.

Avatar Fallback

Re: Drar bjök med sand i saven?

jannee  
#782619 När man eldar med asp blir i alla fall pannan helt ren, sidorna blir grådaskiga.
När man avverkar asp måste man fila kedjan varje gång man tankar t.o.m. ibland mellan tankningarna, man kan undra varför.
Jag vill INTE påstå att aspen drar upp sand men undrar om den ändå inte drar upp något fint slipmedel vad det nu månde vara.
Eller är jag ensam om att tycka att asp ovassar kedjan?

Avatar Fallback

Re: Drar bjök med sand i saven?

r93  
#782628 Frågan är om det är kisel, när jag började på snickeri för väldigt många år sedan och skulle bearbeta teak så skulle man helst undvika att hyvla detta då det slöade stålen rejält, såga sedan slipa om det gick i första hand, jag vill minnas att det berodde på hög halt av kisel i det (?)

Avatar Fallback

Re: Drar bjök med sand i saven?

isteskog  
#782629
jannee skrev:När man eldar med asp blir i alla fall pannan helt ren, sidorna blir grådaskiga.
När man avverkar asp måste man fila kedjan varje gång man tankar t.o.m. ibland mellan tankningarna, man kan undra varför.
Jag vill INTE påstå att aspen drar upp sand men undrar om den ändå inte drar upp något fint slipmedel vad det nu månde vara.
Eller är jag ensam om att tycka att asp ovassar kedjan?

Grov asp gör att man får fila ofta, klen asp däremot har jag aldrig upplevt det problemet.
Det är inte så att du gör stubbarna för låga så att du får markkontakt, Jannee ..... 😉

Avatar Fallback

Re: Drar bjök med sand i saven?

4x4  
#782630 Jag har kollat runt lite och hittade några avhandlingar om kisel i växter och om kisel allmänt. Väldigt intressant generellt!

Det är inte "sand" som sugits upp ur marken utan det är kristalliserade kiselföreningar som bildats på plats inne i veden.

Ni vet säkert att de flesta sandsorter består av en stor del kisel så därav skrönan,,som ändock tangerar sanningen.

Utan tvivel så slits verktygen av kisel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).