Skogsnyheter

Många skogsägare vill testa hyggesfritt

50 inlägg 14290 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Älgfoderodlare  
#778115 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 13:57, redigerad totalt 1 gång.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Ewol  
#782226 Med reservation för att jag kommer ihåg fel.

Jag har svarat på enkäten och vill minnas att bitarna med hyggesfritt skogsbruk ställdes mot att ersättningen till skogsägaren skulle vara lika med en "vanlig avverkning", dvs att man inte ekonomiskt gör någon förlust med att välja hyggesfritt.

Som man frågar får man svar helt enkelt

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

r93  
#782232
Ewol skrev:Med reservation för att jag kommer ihåg fel.

Jag har svarat på enkäten och vill minnas att bitarna med hyggesfritt skogsbruk ställdes mot att ersättningen till skogsägaren skulle vara lika med en "vanlig avverkning", dvs att man inte ekonomiskt gör någon förlust med att välja hyggesfritt.

Som man frågar får man svar helt enkelt


Ha ha!!

Stämmer det så är det ju jätteroligt!

Fråga: skulle du kunna tänka dig att gå ner i arbetstid men med bibehållen lön?

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

WarPeter  
#782338 Jag tycker det är ganska tråkigt och oroande att läsa många av kommentarerna. Jag hade svarat ja på denna frågan men det beror inte på att jag är emot hyggesbruk. Det beror helt enkelt på att jag värderar olika saker i olika delar på vår skog. Jag skulle uppskatta att jag ser andra värden än max produktion på cirka 25-30 procent på våra 200 hektar. Exempel:
* Skogen runt våra och grannars hus och runt de åkrar vi fortfarande håller öppna
* Skogen ner mot sjön där både jakt och samkväm varit viktiga i många generationer
* De tre öar med mossar runt om där alltid viltet samlas och som varit orörda under väldigt lång tid
* Ett antal områden där som är bra och trevliga jaktpass och där kalhygge helt skulle ändra viltets växlar och beteende

På dessa områden är jag nyfiken på att aktivt kunna förvalta skogen utan att ta hyggen. Jag ser att med mer kunskap inom hyggesfritt kan jag förbättra ekonomin inom även dessa områden.

Jag tror absolut inte att jag är unik med att ha ett antal områden där det skulle bära emot att kalhygga. På samma sätt har vi andra områden som visat sig vara otroligt bra för hyggesbruk där den planterade granen växer så att man blir helt lyrisk över beståndens utveckling. Där är planen att fortsätta med hyggesbruk och produktionsinriktat skötsel.

Jag tror att diskussionen skulle bli bra mycket bättre om vi inte såg allt så jäkla svart och vitt.

Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Sjögården  
#782352 De områden du tänker på sätter nog många av till NO och NS.
Och därutöver har vi nog alla våra favoritprojekt med udda skötsel.
Däremot lyfter många detta som ett storskaligt alternativ med småskaliga avverkningsmetoder till bibehållen lönsamhet.
Fullständigt omöjligt enligt min erfarenhet.. 😉

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

WarPeter  
#782359
Sjögården skrev:De områden du tänker på sätter nog många av till NO och NS.
Och därutöver har vi nog alla våra favoritprojekt med udda skötsel.

Absolut, och det är inom NS och favoritprojekt som jag i första hand vill kunna inspreras av kunskap om hyggesfritt.

Sjögården skrev:Däremot lyfter många detta som ett storskaligt alternativ med småskaliga avverkningsmetoder till bibehållen lönsamhet.
Fullständigt omöjligt enligt min erfarenhet.. 😉

Instämmer, det är tyvärr många på den sidan som är lika svart-vita i sin åsikt och det gör en såklart förbannad. Men min uppmaning är nog bara att vi försöker lyfta nivån lite i diskussionen. Istället för att idiotförklara dom så ställ ett par motfrågor
- Ok, tycker du alla hyggesfria metoder är ok eller vill du vara mer specifik?`
- Hur ser du på svårigheter med hyggesfritt inom vissa beståndstyper
- Har du aktivt försökt påverka brukandet av skogen som du faktiskt är med och äger (dvs sveaskog)

Det är och kommer vara viktigt för oss att vi har acceptans för skogsbruket hos den breda massan. Att förklara vad vi redan gör och delta i diskussionen om vad vi bör göra tror jag bara vi vinner på i längden.

Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Sjögården  
#782360 Instämmer!

Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Lars Lundqvist SLU  
#782363 Problemet med begreppet är att det är alldeles för diffust. Vilken gallring som helst går att kalla hyggesfri, och numera även om du plottrar sönder en slutavverkning i en hel massa mikrohyggen.

Det vore mer intressant att diskutera konkreta tankar om hur skogen är tänkt att utvecklas på lång sikt. Träd lever ju länge så den som vill ha gammal skog kvar kring gården kan ju helt enkelt bara låta den vara tillsvidare. Men resten? Är det bara själva hygget som är problemet, eller är ungskogen också ett problem? Oavsett trädslag?

Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Sjögården  
#782366 Du kan inte ana vilka egendomliga avverkningar som genomförs i mitt område bara för att slippa avverkningsanmäla och bjuda in knärots och talltiteinventerarna.
Alternativet är att ställa allt i vänteläge där man inte får avverka alls och låta barkborren sköta skogsvården.
Visst känns det bakvänt men ibland får man gilla läget.
Vi kallar oss nybörjare i kontinuitetsskogsbruk, och får säkert mycket beröm av miljörörelsen.. 😉

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

r93  
#782377
WarPeter skrev:Jag tycker det är ganska tråkigt och oroande att läsa många av kommentarerna. Jag hade svarat ja på denna frågan men det beror inte på att jag är emot hyggesbruk. Det beror helt enkelt på att jag värderar olika saker i olika delar på vår skog. Jag skulle uppskatta att jag ser andra värden än max produktion på cirka 25-30 procent på våra 200 hektar. Exempel:
* Skogen runt våra och grannars hus och runt de åkrar vi fortfarande håller öppna
* Skogen ner mot sjön där både jakt och samkväm varit viktiga i många generationer
* De tre öar med mossar runt om där alltid viltet samlas och som varit orörda under väldigt lång tid
* Ett antal områden där som är bra och trevliga jaktpass och där kalhygge helt skulle ändra viltets växlar och beteende

På dessa områden är jag nyfiken på att aktivt kunna förvalta skogen utan att ta hyggen. Jag ser att med mer kunskap inom hyggesfritt kan jag förbättra ekonomin inom även dessa områden.

Jag tror absolut inte att jag är unik med att ha ett antal områden där det skulle bära emot att kalhygga. På samma sätt har vi andra områden som visat sig vara otroligt bra för hyggesbruk där den planterade granen växer så att man blir helt lyrisk över beståndens utveckling. Där är planen att fortsätta med hyggesbruk och produktionsinriktat skötsel.

Jag tror att diskussionen skulle bli bra mycket bättre om vi inte såg allt så jäkla svart och vitt.


Jag håller med dig i allt!

Jag har själv flera områden som aldrig kommer kalhuggas, men man måste få ha friheten kvar.

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Ewol  
#782460 För den som vill läsa undersökningen, de 20 frågorna som undersökningen innehöll återfinns i slutet på dokumentet tillsammans med svaren.

https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://skogstjanstare.se/onewebmedia/Alternativa%2520sk%25C3%25B6tselmetoder%2520i%2520trakhyggesbrukets%2520tids%25C3%25A5lder%2520(1).pdf&_r=1

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

WarPeter  
#782576
Ewol skrev:För den som vill läsa undersökningen, de 20 frågorna som undersökningen innehöll återfinns i slutet på dokumentet tillsammans med svaren.

https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://skogstjanstare.se/onewebmedia/Alternativa%2520sk%25C3%25B6tselmetoder%2520i%2520trakhyggesbrukets%2520tids%25C3%25A5lder%2520(1).pdf&_r=1


Väldigt intressant. Att bara 31& av de svarande säger att ekonomi är huvudsakliga målet kan väl förklara varför man är öppen att prova nytt även om man inser att det är stor risk att det går ut över ekonomin.

Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

priffe  
#784667 Det finns ingen som vill avskaffa all produktionsskog.
Det finns ett internationellt åtagande att bevara 20% av skogen. Där finns det många olika sätt att räkna, men vi är rätt långt från det målet idag.
Sen, om man tar ut max 70% av träden vid 'slutavverkning' så har skogen kvar sin karaktär av skog med mykorrhiza och allt.
Så frågan är var man finner den punkt där alla är nöjda, eller kanske snarare lika missnöjda. Folket, bevararna och skogsägarna, stora och små..
Idag går som någon skrev debatten i svart och vitt och det går inte att komma framåt.
Svaren på enkäten och en del inlägg här visar att det finns en utbredd vilja att både ha skogen kvar och bruka den.

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

jannee  
#784674 Sverige tackade NEJ till EUs förslag om att återföra mark till naturändamål - MP var helt förtvivlad, nästan grät i radion.

Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Lars Lundqvist SLU  
#784676
priffe skrev:Sen, om man tar ut max 70% av träden vid 'slutavverkning' så har skogen kvar sin karaktär av skog med mykorrhiza och allt.

Uppföljning av den sortens avverkningar visar att skogens tillväxt sjunker otroligt mycket och den har inte heller kvar karaktären av skog, utan ser mer ut som ett skräpigt hygge med enstaka lite större träd.

Eller tönker du på skärmställning i granskog och täta fröträdsställningar i tallskog?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).