Traktorer och processorer

Processor Vimek g30

208 inlägg 73875 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Amatörhuggare 62  
#780032 Hydraulsågen är väl, en Stanley ? Vad ja minns så hade man samma, som till fällsåga Hva 242 a.0,325 kedja

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Fredsduvan  
#780242 Jag körde för nära ett träd. Svärdet blev lite krokigt Så nu sitter det vanligt husqvarna 15" 0,325. Kan nog sitta vad som helst på en 30år gammal maskin. Original svärd har det talats om tidigare i detta forum.Men det har nog utgått från lager. Men går nog att sätta på vad man har hemma

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#780364 Har problem med sågmotorn, eller rättare sagt dess ventil. Den funkar inte i kyla. Fick låna ett varmgarage inatt och i morse funkade den perfekt, men när jag kom till skogen så funkade den inte. Tips nån?
På första bilden syns brytaren som släpper spänning till ventilen. Jag puttar till den med tummen för att såga.
1669202152_80b9e6ae-5136-4f9d-89c0-a949b36ad530.jpeg
1669202119_2ed445c5-fe84-47cb-875d-cbb23d786fcf.jpeg
1669202080_e33e7c01-da5a-4e9f-a699-d4276db7e16c.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Fredi  
#780393 Kolla om det kommer spänning till spolen på ventilen när den inte funkar? Går att kolla genom att lossa muttern som håller spolen och känna efter om den blir magnetisk genom att pröva lyfta på spolen tillika du trycker på såg brytaren. Blir den magnetisk så har du nåt strul med ventilen som gör att den inte öppnar

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#780405 Ska kolla det till veckan, reser bort några dagar nu. Tack.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

ulfgustav  
#782218 Har du fortsatt problem?. Det skulle inte förvåna mig om det är vatten i oljan

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#782235 Nää, problemet är löst. Det var (Hirschmann..?) kontakten på magnetventilen som var boven. Fick borra bort skallen på den lilla skruven för att få loss den, den var så rostig, sen putsa och kopparpasta så funkar den som vanligt. Vad värme/kyla hade med det hela att göra kan jag inte riktigt förstå. Nu har jag fått köra krångelfritt några dagar så det blir sakta men säkert lite kubik.
Händig som jag är så lyckades jag idag köra av winschvajern mot en kvistkniv. När jag lagat det så upptäckte jag att vajern liksom dragits in under några andra varv på winschtrumman så den sitter fast som &@*#%. Antar att våld är bästa lösningen för att få loss den (?)
Kopplade loss G30 och kopplade på kranvagnen istället, måste köra ut allt jag huggit innan det kommer mer snö, annars försvinner det under snön.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Amatörhuggare 62  
#782265 Tilta ner maskin, men det gör du väl redan. Så kan man slippa vajeravhuggning. Om man vinschar träd, m små kronor, så kan man få hålla igen i toppen. Annars kan man få in stammen under underkniven.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Amatörhuggare 62  
#782267 En sling i trumman, det kan va riktigt bökigt, å få loss. Händer om vajern ligger för löst, på trumman. Till exempel om trumbromsen, går för lätt.
Å det lindar av sig, vid snabbt nersläpp, då kan detta mankemang inträffa.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#782270 Jo jag tiltar ner, men toppen hade fastnat i andra träd så stammen låg aldrig riktigt på marken. Jag tänkte stanna alldeles vid maskinen och låta stammen falla ner, men då kom hela skiten åkande mot maskinen och vips… 😢

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Amatörhuggare 62  
#782279 Ja det är, lätt hänt. Lycka till med maskin,det är skillnad mot att hugga.
Jag körde cirka 3000 skogskubik med min. En post va på 1500 kubik. Det var tider det.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Patrikanderssson  
#784972 Hejsan. Kedjan till backen for av idag. Plockade bort skyddet och såg att drevet sitter löst, alltså vänddrevet enligt instruktionsboken. Vill bara kolla innan jag drar åt det att det ska sitta fast? Skickar med en bild.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Amatörhuggare 62  
#784974 Ser ingen bild

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Amatörhuggare 62  
#784975 Undrar om inte hjulet ska sitta fast, är det kilen på axeln som gått loss bort.
Å sen borde det ju sitta en bult i änden på axeln ??

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Patrikanderssson  
#784981 Nu fick jag upp en bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).