Motorsåg och handhållet

Ryttare Stihl 201 c-m

7 inlägg 965 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ryttare Stihl 201 c-m

Sture Andersson  
#782014 Har tyckt att 201 averkar lite dåligt , så testa att ta en ryttarmall som var lite nerfilad ,tänkte jag testar kan inte bli mer än galet , funka kanon ,blev mycket bättre averkning ,man får vara lite lätt på hand men hällre det ,vet inte vad måttet blev men skulle gissa 0,75 ,orginal ska det väl vara 0,65 .



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ryttare Stihl 201 c-m

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782015 Märks det nåt på sågens varvtal?

Avatar Fallback

Re: Ryttare Stihl 201 c-m

Amatörhuggare 62  
#782022 Man får inte ta för mycket. Så kedjan får för mycket spån, att evakuera. Då sackar den.
Å 201 an lever på varvet.
Ja har två, är goa sågar.

Avatar Fallback

Re: Ryttare Stihl 201 c-m

Sture Andersson  
#782034
Mange skrev:Märks det nåt på sågens varvtal?

Ja det är ju som jag skrev att man får vara lätt på hand när man kapar ,annars får den ju lite mycket att bita i och sakar ,men när man kvistar är det ju bara dra på .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ryttare Stihl 201 c-m

Fredrik320  
#782037 Jag gillar också lägre ryttare vid kvistning, är mycket roligare att köra när det händer saker.
Det är bra med flera sågar i skogen för det är inge kul med instick eller att fälla med skjutande kedja och låga ryttare 🙂

Användarvisningsbild

Re: Ryttare Stihl 201 c-m

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782049 Finns fler saker att tänks på vid låga ryttare.
Skadedrisk mångdubblas både för såg och förare.
Slitage ökar liiksåm bränsleförbrukning.

Går de ner i varv mer än normalt blir de för varma och skador är faktum.

Är det vasst behövs inte mycket underställning.
Att kompensera skärpa med låg ryttare brukar inte bli bra.

Användarvisningsbild

Re: Ryttare Stihl 201 c-m

Vante  
#782061 En viktig sak är svärd spåret och kedjans kugg länkar inte är nötta så mycket att kedjan viker skär tänder åt sidan kedjan kan vara hur korrekt vass som helst men inte bita bra på grund av kombinationen nya kedjor biter i nötta svärd på grund av att länkar är styva och tjocka men blir de länk nötta måste svärd vara lite nött hur som helst byt svärd kedja kugghjul koppling.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).