Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ödbjörn och andra småskotare...

347 inlägg 183336 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769 Vad jag har fattat är Ödbjörn och Snorre samma maskin.
Domänverken tillverkade Ödbjörnen på 70-talet för att det inte fanns några mindre skotare, men när minibruunetten kom la dom ner för att bruunetten var ju mycket mer avancerad.
Ödbjörnen började då tillverkas av Snorre maskin under namnet RK 66 Snorre.
Kolla på elmia.se/wood och klicka fram er till "classics" där finns jättemånga roliga brochyrer, bla av snorre och ödbjörn.
Jag skulle gärna haft en sådan här maskin men vilket pris!!
Tror dock att den är väldigt hållbar..

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#770 Tack Mangan-Ola!

Kul att höra lite om Vimeken, har själv funderat lite på att skaffa mig en mest för att kunna göra lite lättare jobb, men visst åker det några vindfäller i backen varje år och då vill man ju ha en maskin som pallar.

Nåja, ytterligare detaljfrågor får vi säkert tillfälle att ta upp i en separat tråd.

Gällande "Ödbjörn", så har åtminstonde jag inte kommit speciellt mycket i kontakt med dessa.
Ej heller är det någon "dussinvara" ute på säljsajterna så trots att den säkert har många 430 (Buster), komponenter i sig, så lär det bli tungt att skaka fram beg delar.
Tänker då på tex kraftöverföring-planetväxlar-boggielådor-hyttdetaljer, osv.
Som jämförelse så håller det visst på att vara skralt med delar till gamla 868, och då var det sveriges mest sålda skotare när det begav sig.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#771 En grej till!

Ödbjörn har ju konventionell boggie så det är väl inte den mest perfekta maskinen att larva efter vägen för den som har sina skiften utspridda.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773 Skall ge mig på en liten timmerställning i mellandagarna och då blir det hårdtest av vimeken. Funkar inte det så hyr jag in någon som kör ut virket. Funkar det så får jag ta lite ilder och skriva lite om körningen. Men det återkommer vi till senare.

Över till ödbjörd igen. Bara för att det är manuell låda så kan du inte köra till spanien med den. Du sliter fortfarande ut boggielådorna bak på den. Säg att hjulen har lite olika diameter bak på boggien. Men bägge hjulen snurrar med samma hastighet när du åker på väg. det kommer alltså att slita på något. Främst däck och drev inne i lådan. Men det är kanske kedjor inne i boggien på denna maskin och det kanske är lättare att fixa?

En blondin eller en drivax som har robsondrift kan du köra så långt du vill med längs landsväg om du har drivrullarna i uppfällt läge. Lite som en jordbrukare med vagn bakom. Inga boggielådor som slits. Nackdelen är väl att man kanske får lite sämmre drivverkan i skogen eftersom rullarna kan slira mot däcken samt att det sliter däcken ganska så duktigt när man kör med rulldrift. Drivax har ven en lite knäpp lösning så man kan inte ha några band bak på den, men det fixar blondinen.

Manuell låda tycker jag är bökigt i skogen och innebär en massa slirande på kopplingen och lite bök när man skall köra baklänges. Somliga maskiner med manuell låda går inte att köra när man sitter bakåtvänd och då är det ju en stor nackdel. Ibland vill man ju kunna smyga fram eller bak lite samtidigt som man kör kranen, samt att det minst sagt är bökigt att backa maskinen om man inte sitter vänd i färdriktningen.

En 868 borde egentligen vara den perfekta maskinen för en självverksam skogsägare. Ganska så vanlig (även om det är svårt/dyrt med delar.), lagom storlek, converter, driftsäker osv.

Sedan kan man ju faktiskt köra upp boggien på en dollyvagn och hjula sig fram längs vägarna. Skall funka bra men inget jag har testat. Men eftersom 868:orna faktiskt redan är populära är de lite onödigt dyra på beg marknaden, även om det faktiskt går att hitta några för runt 50-60.000.

Annars har jag spanat lite på en Kockums 83-35 en liten smidig maskin som går att hitta för skapliga pengar. 8 hjuling med boggielyft fram. Samma maskin finns även i ett äldre utförande tillverkad av aktiv då heter den väl aktiv skotten 747 (eller liknande iaf, minns inte säkert.). Nackdelen med den är att det är väldigt lätt att tippa kranen vid lassning när man har tom vagn. Skicka ut kranen åt sidan på full längd så välter den om vagnen är tom. Men det lär man sig snart att kontrollera och har man band på samt lite stockar i botten av vaggan försvinner naturligtvis problemet (som på alla maskiner).

Valmet har väl annars några fina små skotare. 836 tror jag jag kikade på eller var det en 832. Det minns jag inte var väldigt nära en affär på en sådan, men fick lite ångest eftersom motorn var kass. Med facit i hand så skulle jag ha köpt den. Men men är man dum så är man. Liten fin maskin med pendelaxel som går fint i skogen.

Ja ja en dag så skall jag köpa en skotare, men gäller bara att veta vad man skall ha den till, funkar inte så bra att säga att man skall hugga själv och köra hem. För det är inte lönt, utan man får nog bli rik först så det inte spelar någon roll om man har en maskin ståendes som bra att ha bara. Visst man kan köra några lass åt andra också, men då skall man ha tid till det, just nu jobbar man hela dagarna och man är inte så sugen att dra hem och köra några lass på kvällen bara för att ha råd att ha sin maskin kvar. Nej just nu avstår jag vidare investeringar :)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774 Här finns det en som säljer en 868 för 65.000:-, finns även på blocket. Nog är väl detta priset mer humant än de 165.000:- som Ödbjörnen kostade?

http://marknad.lantbruksnet.se/sok.php? ... &marknad=3

Han har även en dollyvagn till salu, är det för dragning efter lastbil, eller är det en för att köra upp boggien på och hjula iväg sig självt? Fattar inte riktigt :oops:

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776 Nu blev jag lite osäker, en dolly är väl egentligen en sådan som man krokar bakom lastbilen och kör upp framhjulen på när man transporterar maskinen, men visst finns det någon form av "hjulutrustning" som man kör under maskinen så boggien lyfts upp och man kan hjula? Eller är jag helt galen, vill minnas att jag sett något sådant hos en granne som har just en 868:a Det måste jag kolla upp innan jag ljuger vidare ;)

Borde ju jag veta, men det gör jag ju inte uppenbarligen. Hoppas någon annan har mer kunskap och kan sprida ljus.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#778 Ta gärna lite bilder och återkom om "Vimekdrivningen" som du har på G, Ola,,, intressant!.

Helt rätt skrivet om nackdelen/problemen med boggiedrift om man ska larva efter väg.
Dolly alt ren trailertransport är enda lösningen om man vill spara på lådorna.
Visst kan det funka att larva kortare sträckor, men det kräver åtminstonde lika bra/dåliga däck runt om, och dessutom så har ju de flesta band/kedjor som man ska böka av och på.

Letar man en mera mobil skotare så är följande alt att föredra,,,

Timmerkalle-Lisa -SM 462 eller som Ola redan nämnt, "Rottne"
Dom 3 första har enkelaxel och Rottnen Robsondrift.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#779
Ola skrev:Nu blev jag lite osäker, en dolly är väl egentligen en sådan som man krokar bakom lastbilen och kör upp framhjulen på när man transporterar maskinen, men visst finns det någon form av "hjulutrustning" som man kör under maskinen så boggien lyfts upp och man kan hjula? Eller är jag helt galen, vill minnas att jag sett något sådant hos en granne som har just en 868:a Det måste jag kolla upp innan jag ljuger vidare ;)

Borde ju jag veta, men det gör jag ju inte uppenbarligen. Hoppas någon annan har mer kunskap och kan sprida ljus.


Finns nog lite olika dollyvarianter, men mest vanligt är att skotaren ska gå att köra för egen maskin
Dollyn är därför till att hjula/bära upp bakändan och därmed "fria" boggin på skotaren.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#782 Kan inte låta bli att slänga in en blänkare om Aktiven som du nämner Ola.

Aktiv 747 även kallad "Skotten", blev mycket riktigt uppköpta av Kockum som döpte om den till gallringsskotaren 83-35.
Vi har faktiskt haft en 747 i grannskapet och den var trasig,,,,jämt!
Gick den 1 dag = otroligt!- en hel helg då började ägaren att tro på högre makter, men som man brukar säga,,, "ack den glädje som varar".
Den slutade iaf sina dagar på ett metallåtervinningsföretag och ägaren tja, han lär nog aldrig bli religiös efter samvaron med Aktiven.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784 Jag har faktiskt kört 83-35 en kort period för väldigt längeseda. den funkade väl hyffsat. Har även en granne som har precis en sådan och den funkar väl också ganska så bra. Kan vara för att han är en riktig pedant och har bra ordning på sin maskin. Visserligen har hans motor skurit, men försöker man hjula en lång sträcka utan vatten i kylaren så skär nog de flesta maskiner ;)

Men man ser förhållandevis ofta skotten till salu med defekt motor, så jag tror nog de kan trilskas :) Ingen rök utan eld som det brukar heta.

Var det inte någon skum motor i skotten? Eller var det en ford motor. I 84-35 sitter det iaf ford motor, det vet jag för en sådan har jag tittat på men den var lite för stor för mig.

Annars finns ju blå bruunetten (fråga inte var namnet kommer från!)
[img]http://www.bfskog.se/bf%20bilder/skotare/Blå%20skotare%20267h.jpg[/img] Den är ju bättre än timmerkallen som även heter tippkalle just för att den tippade mest hela tiden. Vet inte om det är mekanisk eller hydraulisk drivning bak på vagnen. finns även någon kockum med hydraulisk drivning. Den finns både i enkelaxel och boggie variant. Skall kolla vad den har för model.

Ähh det finns ju massor med maskiner som är intressanta ;) Skulle kunna sitta och svamla maskiner hela natten tror jag.

Avatar Fallback
Fredrik  
#824 Hej,

Vad tror Ni om denna:
http://www.blocket.se/vi/6920017.htm?ca=7_s

Om den nu inte blivit såld och annonsen borttagen.
Det är eller var iaf en mini 678 -84, 14.000h, pris 200kkr

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#857
Ola skrev:Jag har faktiskt kört 83-35 en kort period för väldigt längeseda. den funkade väl hyffsat. Har även en granne som har precis en sådan och den funkar väl också ganska så bra. Kan vara för att han är en riktig pedant och har bra ordning på sin maskin. Visserligen har hans motor skurit, men försöker man hjula en lång sträcka utan vatten i kylaren så skär nog de flesta maskiner ;)

Men man ser förhållandevis ofta skotten till salu med defekt motor, så jag tror nog de kan trilskas :) Ingen rök utan eld som det brukar heta.

Var det inte någon skum motor i skotten? Eller var det en ford motor. I 84-35 sitter det iaf ford motor, det vet jag för en sådan har jag tittat på men den var lite för stor för mig.

Annars finns ju blå bruunetten (fråga inte var namnet kommer från!)
[img]http://www.bfskog.se/bf%20bilder/skotare/Blå%20skotare%20267h.jpg[/img] Den är ju bättre än timmerkallen som även heter tippkalle just för att den tippade mest hela tiden. Vet inte om det är mekanisk eller hydraulisk drivning bak på vagnen. finns även någon kockum med hydraulisk drivning. Den finns både i enkelaxel och boggie variant. Skall kolla vad den har för model.

Ähh det finns ju massor med maskiner som är intressanta ;) Skulle kunna sitta och svamla maskiner hela natten tror jag.


Mot Bruunetten så håller jag nog "tippkallle" som en bättre skogstraktor även om den hade egenheten att dråsa på sidan i svagt sidolut.
Sedan beror det ju på hurpass mycket man vräker på vagnet och därmed förskjuter tyngdpunkten uppåt.
I privat/självverksam ägo behöver man ju inte köra gas i botten med överfullt lass och förlängningsstöttor.

Gällande Fordmotorn så fanns den både i Kockum/Aktiv paralellt.
"Sisådär" med kvaliten, men slitdelarna är enl utsago billiga.
Clark convertern var bra, kanske det bästa på hela traktorn?, medan midja och boggielådorna är ett kapitel för sig, framförallt på Aktiven.
Däremot vet jag inte hurpass mycket Kockum hann med att vidareutveckla Aktiven rent tekniskt under 80 talet?, men hållbarheten blev iaf bättre.
Bäst utav Kockum maskinerna var utan tvekan 850 följt av 85-35 (med Scaniamotor), fram till slutet av 80 talet, men då är det frågan om tunga slutavverkningsskotare.
Många höll dessa som långt bättre än tex ÖSA´s traktorer och en stor del rullar fortfarande "aktivt" ute i våra skogar, bla i krävande markberedningar.
Eller som man skrev om 85-35 i annonserna,,,

"Störst-Bäst och vackrast"

(Ska se om jag hittar igen den).

Tänker du på KS 821 när du skriver "enkelaxlad Kockum"?.
Det var väl i grund och botten en stamlunnare med wire spel.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#858 Den här är scannat från en broschyr som jag fått via Jimmi Svensson´s försorg.
Trevlig/kunnig kille som fö driver siten om gamla skogsmaskiner på "Elmia Classic".

Användarvisningsbild
Ojje  
#5028 Smv drivax då??
Gillar den maskinen jag, enkel konstruktion går att hitta reservdelar till humana priser och ger man f*n i att försöka köra "stordrift" med den så håller den bra (min används i huvudsak till ved och nån "småkörning".

/Ojje

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5250 En sak till Gällande Ödbjörn/Snorre.

När det gäller reservdelar så är det mesta standardsaker som går att få tag på lite överallt. Snorre Maskin som byggde skotarna på 80-talet finns kvar och kan nog ordna fram det mesta om det skulle gå riktigt illa.

En fördel gentemot halvmoderna proffsmaskiner typ mini 678 är att Snorre spårar som en äldre jorbrukstraktor medans 678 är något bredare.
Det kan bli mycket jobb med att bredda gamla traktorvägar.
Har "storpojkarna" redan varit framme är dock risken att bli hängandes på magen, med en Snorre, aningen större.
Snorre är dessutom klassad jordbrukstraktor=skattefri

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar