Motorsåg och handhållet

Inställning av röjsågssele

22 inlägg 7285 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inställning av röjsågssele

Avslutat-02  
#595779 Det där är en riktigt dålig sele...

HVA har bra selar och lika den du funderar på...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595816 Varför skulle X-treem vara en dålig sele?

Om nu Husqvarnas sele är "lika bra" som X-treem, varför rekommenderar du den då.

Å har man X-treem-selen, så lär man också ha en Stihl röjsåg och då skulle jag starkt avråda från alla Husqvarna/Jonsereds selar på grund av deras blötjärnskrokar. Dessa blötjärnskrokar blir ju en förbrukningsvara ihop med Stihls röjsågar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Inställning av röjsågssele

Avslutat-02  
#595832 Nu tänkte jag på advance selen, har haft alla modellerna och upplever dessa som skräp.

Sätt en schackel emellan så är det lugnt.

Avatar Fallback

Re: Inställning av röjsågssele

Hepo  
#596041
Niking skrev:Varför skulle X-treem vara en dålig sele?

Om nu Husqvarnas sele är "lika bra" som X-treem, varför rekommenderar du den då.

Å har man X-treem-selen, så lär man också ha en Stihl röjsåg och då skulle jag starkt avråda från alla Husqvarna/Jonsereds selar på grund av deras blötjärnskrokar. Dessa blötjärnskrokar blir ju en förbrukningsvara ihop med Stihls röjsågar.
/Niklas

Japp hva kroken slits mer stihl såg medans stihl kroken slits mindre och då är det öglan på sågen som slits mer.

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

clarken  
#777854 The harness comes with different parts, and the knowledge to fit all the parts is the key to achieving an excellent fit. Some fitting guidelines for your harness: Putting the harness on while placing the waistband just over your hips After that, you can make the necessary adjustments to get the right fit for your waist. You will need to tighten the band to achieve a tightness that is just adequate to prevent the harness from sliding down but should be loose enough to prevent pressure points and hot spots.

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

PRN  
#781910
Axel98 skrev:Hej tack för bra svar! Jag har Stihl Röjsele ADVANCE PLUS


Byt för fasen jag har testat dendär Alu mojängen å Nä jag tar aldrig på mig en sådan igen .
Husqvarnas är trevligare iaf den tioåriga jag använde nu i höst den pajjar då inte Min rygg iaf tillåmed den äldre "vanliga "stiiiilen funkade bättre än deras bergsklättrarsele eller vad det nu är .

Avatar Fallback

Re: Inställning av röjsågssele

Sture Andersson  
#781985 Ja köpte en ny Stihl röjsåg fick med en ny sele ,har kört ett tag med den ,den är väl ok när man fått ordning på den ,men tycker den är jobbig att ställa in . Var på en skogsdag för några år sen när en tjej lärd ut, hur man ställde in selen, efter det blev det mycket trevliga jobba med röjsågen, men har svårt ställa in stihl selen på samma sätt. Kommer nog testa min Husqvarna igen ,och jämföra .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).