Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 210901 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6815 mina husqvarna hänslen funkar helt okej för mig

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6819
Sundhult skrev:
Skogshuggarn skrev:Försöker jobba så lätt som möjligt i skogen.

Vad är det då som är lätt utrustning för dig Skogshuggarn?


Jag anpassar utrustningen efter huggningen.
Mao,,, jag springer tex inte omkring fullt "combatutrustad" för att hugga ved i fallandelängder, men ökar på med lite grejer när det är klentimmer/timmer på G.
Tycker ändå att du ska köpa allt som bara går att få fast på bältet och sen får du väl avgöra själv vad som kan vara mer eller mindre gångbart beroende på jobb.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6822
Skogshuggarn skrev:Försöker jobba så lätt som möjligt i skogen.
Huggarbälte brukar oftast innebära att man släpar omkring med en massa onödigt skrot på sig.


Håller helt med. Jag brukar t.o.m. strunta i måttbandet ibland. Funkar alldeles utmärkt att mäta t.ex. massaved med sågen (4 såglängder + 20 cm blir en 3m stock eller en lagom timmerstock för att såga panelbrädor som passar en våning). Om man kvistar gran kör man ju ofta kvistarna på ovansidan och sidorna och går sedan tillbaka lite medan man tar undersidan. Det enda man saknar utan bälte är egentligen kroken, som behövs för att vrida upp och kvista undersidan på de stockar som hamnar tätt mot marken.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Buggehult  
#77951 Vad slår ni in kilarna med? Själv har jag en liten yxa som jag har i en hållare för brytjärnet på bältet, funkar väldigt bra tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#77952 Jag har satt en hammar hållare i plast från fristads i mitt bälte funkar toppen för en yxa !!

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Fredde73  
#77977 En ficka med lyftkrok på vardera sidan. Måttbandet bak till höger. Mer än så brukar jag inte släpa med mej..

Filen sitter ju i bensindunken och förbandet ligger i byxfickan. Brytjärnet används bara på enstaka träd eftersom jag mest hugger i gallring så det ligger oftast vid dunken..

12 cm (gränsen mellan timmer och massa) har jag markerat på sågsvärdet så klaven ligger hemma i garaget och samlar damm..

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

ojvan  
#77979
Fredde73 skrev:12 cm (gränsen mellan timmer och massa) har jag markerat på sågsvärdet så klaven ligger hemma i garaget och samlar damm..


Varför har jag aldrig hafft en tanke på det, nu blev jag jätteglad, tack för att du nämde det :) Ibland kan småsaker göra mycket.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#77996 Brorsan har ett bälte från Fristads. Riktigt bra viktfördelning, man går utan problem med det fullpackat en hel skogsdag. Skönt och lätt med plastspänne, lite jobbigt att justera längden bara om man byter mellan olika kiokka magar. Han har samma utrustning som på bilden, två hölster och ett bakstycke plus en hammarhank till kilklubba.

Kwintet.jpg


Bild


1. Sax.
2. Finns inte.
2,5. Klubba.
3. Rundfil med filmall.
4. Kombinyckel.
5. Extrakedja, första förband ligger i bröstfickan, det blir lätt lite knepigt att nå första förband när man trillat på rygg..
6. Måttband.
7. Krok.
8. Finns inte.

Själv har jag nog samma bälte som på bilden, fast med endast två hölster och en seperat hållare för måttband.
Jag har kroken på högersidan, hölstret till saxen ungefär mitt på ryggen och måttbandet mellan dessa.
Anledningen till att jag har asxen bakom ryggen är att jag då når saxen med båda händerna, eftersom det alltsom oftast är högerhanden som är ledig när sågen hänger i vänsterhanden..
Bror har ju filar och grejer alltså behöver jag inte ha så mycket, hans bälte är även bätte så den extra tyngden får han ta.

Jag funderar på att smälla dit remmar som hållare för kilar på plats 2 och 8. Grejen är ju att man gärna vill ha med sig tre kilar när den första kilen inte biter tillräckligt och man inte hittar nån gammal sko att peta i fällskäret så man kan ta bort det första kilen, då måste man ju ha två till för att kunna banka i mer..

Kan ta bilder på bältena imorn om så önskas, så kan ni få se hur mycket man orkar bära med sig om man är ung och rask ;)

:Edit

Bilder tagna.
Är det någon annan som har testat klubborna från jula? Vi slog sönder tre stycken förra året, billigt blir dyrt!

DSC06955.JPG

DSC06956.JPG
Senast redigerad av Robertberg tor 14 jan 2010, 19:40, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

åke renberg  
#78001 Hej månskens bonde,Mitt huggar bälte består av dessa saker Lyftkrok,måttband,kombinyckel,rundfil,flatfil,liten skruvmejsel och förta förband

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Filip_björndahl  
#78029 jag håller med Skogshuggarn om det där med bälte, fast man är dålig på att följa det bältet väger inte mycket men jackan väger desto mer har alla filar och ett par extra handskar om det är blött och kanske en extra kedja om man skulle köra i sten så att man måste hålla på och fila till det blir galen. och första förband ligger oanvänt i jackan. sågar man timmer så lyxar man till med måttband.

MVH Filip.B

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Naders  
#78041
huggarbalte.png

1: Timmersax
2: Plastkil
2.5: Slagbrytjärn, finns ett anpassat hölster som det hänger i. Används för att slå in kilar med.
3: Justermejsel
4: --- Filen sitter i kombidunken. Har brutit av alldeles för många filar.
5: Första Förband
6: Riklorullen
7: Vändkrok. Vill ha den där då jag använder den mest. Så slipper man byta fattning på sågen för att rulla något.
8: Plastkil (Bra att ha 2 om det är stora träd.)

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Lövis  
#78042 Byggde ihop ett eget bälte hade tidigare Husqvarnas men gillade inte all plast som var på det.
Det här bältet fungerar jättebra för mig.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#78053
Lövis skrev:Finfint


Har du snickrat ihop kilhölstret själv eller är det köpt?

:Edit
Tror bestäm det är denna; Serviceficka, Artikelnr.: 22632
Får nog bli att införskaffa en sån!
Kwintet.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Naders  
#78183 Tycker de senaste årens bälten med breda bakstycken är kanon. Känns mycket bättre i ryggen efter en dag i skogen. Funkar väl ungefär som ett tyngdlyftarbälte :roll:
Fristads-bältet längre upp i tråden såg således mycket intressant ut :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#78194
Naders skrev:Tycker de senaste årens bälten med breda bakstycken är kanon. Känns mycket bättre i ryggen efter en dag i skogen. Funkar väl ungefär som ett tyngdlyftarbälte :roll:
Fristads-bältet längre upp i tråden såg således mycket intressant ut :wink:


Vet inte vad fristadsbältet kostar, men det är nog en rätt bra slant..
Vet att stihl har ett bakstycke som man sätter på sitt befintliga bälte, och så finns ju även det som är med på den numrerade bilden. Båda de senare alternativen är nog en hel del billigare :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).