MotorsÄg och handhÄllet

Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

200 inlĂ€gg 28488 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#781240 đŸ€” ringfingret Ă€r ju inte ens i nĂ€rheten av gastangenten, och hur ett finger kan fastna i den förstĂ„r jag inte..đŸ€”đŸ˜łđŸ˜

   TS
Husqvarna motorsÄgar
AnvÀndarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

Williamm  
#781273
anersimyra skrev:đŸ€” ringfingret Ă€r ju inte ens i nĂ€rheten av gastangenten, och hur ett finger kan fastna i den förstĂ„r jag inte..đŸ€”đŸ˜łđŸ˜

Är vist dĂ„lig pĂ„ anatomi... Är ju ett annat finger dĂ€r i mellan.

Bakkanten pÄ gasen Àr sÄ pass rundad att handen kan glida fram vid fullgas och dÄ vara i vÀgen för gasen nÀr den slÀpps.


1669803200_550xpmark2.png

AnvÀndarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#781292
Williamm skrev:
anersimyra skrev:đŸ€” ringfingret Ă€r ju inte ens i nĂ€rheten av gastangenten, och hur ett finger kan fastna i den förstĂ„r jag inte..đŸ€”đŸ˜łđŸ˜

Är vist dĂ„lig pĂ„ anatomi... Är ju ett annat finger dĂ€r i mellan.

Bakkanten pÄ gasen Àr sÄ pass rundad att handen kan glida fram vid fullgas och dÄ vara i vÀgen för gasen nÀr den slÀpps.


1669803200_550xpmark2.png

Ok, dĂ„ gasar du alltsĂ„ med pek och lĂ„ngfingret men slĂ€pper enbart av med pekfingret.. 😼 det Ă€r inte sĂ„ att du kört med för stora handskar nĂ€r det hĂ€nder..đŸ€”đŸ™‚đŸ‘

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

Williamm  
#781298
anersimyra skrev:
Williamm skrev:
anersimyra skrev:đŸ€” ringfingret Ă€r ju inte ens i nĂ€rheten av gastangenten, och hur ett finger kan fastna i den förstĂ„r jag inte..đŸ€”đŸ˜łđŸ˜

Är vist dĂ„lig pĂ„ anatomi... Är ju ett annat finger dĂ€r i mellan.

Bakkanten pÄ gasen Àr sÄ pass rundad att handen kan glida fram vid fullgas och dÄ vara i vÀgen för gasen nÀr den slÀpps.


1669803200_550xpmark2.png

Ok, dĂ„ gasar du alltsĂ„ med pek och lĂ„ngfingret men slĂ€pper enbart av med pekfingret.. 😼 det Ă€r inte sĂ„ att du kört med för stora handskar nĂ€r det hĂ€nder..đŸ€”đŸ™‚đŸ‘

NÀr jag börjar gasa Àr det bara pekfingret. Men sedan mÄste jag slÀppa pek och lÄgfingret. PÄ alla andra sÄgar jag kört sÄ har det funkat att gasa med bara pekfingret.

Jag kör nÀsta aldrig mad handskar, men jag borde. Det blir sÄklart vÀrre med handskar.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#781303 Skumt problem..đŸ€”đŸ˜

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#781324 De traditionella huggarhandskarna med ett gasfinger skulle kanske lösa ditt ”gasproblem”, 😀 Ă„ andra sidan finns nog inte dessa lĂ€ngre att fĂ„ tag i dĂ„ nĂ„gon ”listig” figur kom pĂ„ att bra huggarhandskar inte lĂ€ngre behövdes. đŸ€Ź

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#781333
1669828846_b8ad67f5-b94f-4a91-8854-f3aec588fd4b.png
. SĂ„hĂ€r ser/sĂ„g de ut.🙂👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

tallen100  
#781334
anersimyra skrev:Skumt problem..đŸ€”đŸ˜

Ja det Ă€r svĂ„rt att sĂ€tta fingret pĂ„ orsaken... 😉

AnvÀndarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

Williamm  
#781346 Är inte mycket till problem dĂ„ jag inte har en 550mk2. Var bara nyfiken pĂ„ om det bara var jag som var ovan med den modellen.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#781381
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Skumt problem..đŸ€”đŸ˜

Ja det Ă€r svĂ„rt att sĂ€tta fingret pĂ„ orsaken... 😉

đŸ€Ł đŸ€Ł đŸ€Ł đŸ€Ł đŸ€Ł

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#781383
Williamm skrev:Är inte mycket till problem dĂ„ jag inte har en 550mk2. Var bara nyfiken pĂ„ om det bara var jag som var ovan med den modellen.

Du har alltsĂ„ enbart provat den? Den Ă€r förstĂ„s lite gĂ€ddlik med sin relativt lĂ„nga sĂ„gkropp sĂ„ det Ă€r bĂ€st att passa fingrarna vid nĂ€rkamp med den sĂ„gen..đŸ‘č 😀 👍

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

Williamm  
#781386
anersimyra skrev:
Williamm skrev:Är inte mycket till problem dĂ„ jag inte har en 550mk2. Var bara nyfiken pĂ„ om det bara var jag som var ovan med den modellen.

Du har alltsĂ„ enbart provat den? Den Ă€r förstĂ„s lite gĂ€ddlik med sin relativt lĂ„nga sĂ„gkropp sĂ„ det Ă€r bĂ€st att passa fingrarna vid nĂ€rkamp med den sĂ„gen..đŸ‘č 😀 👍

Brukar lÄna dÀr jag sÄgar om det Àr risk för spik, eller kapa ner stubbar.. För de har ÀndÄ inte fÄtt det vasst...
Men den verkar gaska sÄ trevlig.

Och sÄ mÄste man ju testa.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

PRN  
#781890
Williamm skrev:
PRN skrev:
Williamm skrev:T.ex. En trevlig och nÀtt 346:a klÄr en 550mk2 som ocksÄ Àr lite av en klumpeduns.
Men mest Àr det för att fet Àr kul att hÄlla pÄ.


Lustigt att du nÀmner de tvÄ modellerna jag höll pÄ Ä laga upp en 346a Ä en 550xpg jag sjÀlv mÀrker ingen större skillnad pÄ de i vikt eller storlek men Ä andra sidan fiskar jag gÀdda med 13fots karpspön hah
Tack för infon om det hela ! Jag sku du kunna kÀnna att he ska vart skoj Ä trimmat en40kubikare just för Ä slippa de större för arbete hÀr hemma i Sverige .

Har du testat Ä latcha med nÄgon lÀttare maskin som Àr trimmad?
Kul som referens.
Mvh

JÀmför med 550mk2 den nya. den gamla Àr nÀttare.

Ska bygga en 346oe och 242 nÄgon gÄng. För 13"
Men tycker inte jag behöver mindre Àn 346 pÄ 52cc med 15" egentligen.
Sist körde jag en heldag med 361 18" och tyckte det var helt ok.

Kör en hel del 254 ocksÄ, har en som gÄr som en 560. Dem har jag dock 15" pÄ för jag har inget lÀngre i 325. Inge logik hÀr inte..
Men skulle nog kunna göra nÀstan allt jag hugger med 13! om jag vill, men det Àr inte lika kul...
Gillar ergonomin bÀttre pÄ 60cc sÄgarna. Ska försöka fÄ tag pÄ en 357 och har en 562 pÄ g.
SÄ de mindre sÄgarna kommer lite pÄ andraprio, och har en ,ms200 nÀr det behövs.

Har varit mest tall och björk pÄ sistone. Och sÄ Àr det inte sÄ mycket att kvista och mest grova grenar.
Skulle jag köra gallring sÄ skulle jag nog resonera annorlunda.


Ja en har sina verktyg visst Àr det sÄ !
Verktyg Ät olika ÀndamÄl sÄ blir det nog enklare Ä som med mycket .
En 346pĂ„ 52c finns det ? Är det uppbyggt sĂ„ första siffran menar pĂ„ generation Ă„ sedan de tvĂ„ andra decimalerna förklarar kubiken (om det inte gĂ€ller Ă€ldre Ă„ 2decimals maskiner 42special Ă„ 66som exempel)


Ja dÀr med ergonomin Àr viktigt he ska som fungera för var Ä en .

Bara kör pÄ !

NÀr jag vÀl har lagat fÀrdigt tÀnderna som Àr prio nummer ett i Är Ä nÀsta halvÄr sÄ blir det nÄgra fler inköp men först Notan pÄ 20000kr i munnen .

Tackar för infot ur din vinkel .

AnvÀndarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

PRN  
#781893
anersimyra skrev:Att â€Ă„ka” trimmade sĂ„gar Ă€r kul, 😎 men rent praktiskt Ă€r vinsten sett över en arbetsdag i vissa fall negativ. Dyrt blir det ocksĂ„ dĂ„ soppaförbrukningen ökar markant. Som exempel sĂ„ rĂ€ckte soppan i min Dolmar 4605 och HVA 346 i drygt 15 minuter vid fĂ€llning och kvistning av en grov 30+ meters gran, men numera Ă€r tanken i Dolmarn slut efter drygt 10 minuter. I exemplet med granen sĂ„ minskar i praktiken effektiviteten eftersom man nödgas tanka en gĂ„ng extra.


Aj Ă„ Ja dĂ€r Ă€r ett problem att tĂ€nka in ja visst det gĂ„r alltid att kamelpuckla ihop Ă„ ha en slang lĂ€ngst armen eller bröstet Ă„ ner i tanken he kan omöjligt vara svĂ„rt att göra men sen om det blir smidigt hmm eller ja vĂ€rstsns sĂ€kert vette fasen 🙃 .

Tack för den infon likasÄ det Àr ju en bÀrande aspekt i det hela Ä vara dÀr Ä vara Ä pillra i dunken var 15e minut Àr nog inte min kopp av the .

AnvÀndarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sÄgmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#781908
PRN skrev:
anersimyra skrev:Att â€Ă„ka” trimmade sĂ„gar Ă€r kul, 😎 men rent praktiskt Ă€r vinsten sett över en arbetsdag i vissa fall negativ. Dyrt blir det ocksĂ„ dĂ„ soppaförbrukningen ökar markant. Som exempel sĂ„ rĂ€ckte soppan i min Dolmar 4605 och HVA 346 i drygt 15 minuter vid fĂ€llning och kvistning av en grov 30+ meters gran, men numera Ă€r tanken i Dolmarn slut efter drygt 10 minuter. I exemplet med granen sĂ„ minskar i praktiken effektiviteten eftersom man nödgas tanka en gĂ„ng extra.


Aj Ă„ Ja dĂ€r Ă€r ett problem att tĂ€nka in ja visst det gĂ„r alltid att kamelpuckla ihop Ă„ ha en slang lĂ€ngst armen eller bröstet Ă„ ner i tanken he kan omöjligt vara svĂ„rt att göra men sen om det blir smidigt hmm eller ja vĂ€rstsns sĂ€kert vette fasen 🙃 .

Tack för den infon likasÄ det Àr ju en bÀrande aspekt i det hela Ä vara dÀr Ä vara Ä pillra i dunken var 15e minut Àr nog inte min kopp av the .

Nu Ă€r det förstĂ„s inte sĂ„ ofta man kör slut pĂ„ en tank pĂ„ en kvart. Den aktuella granen var drygt 80 cm i stubben och rikt och fĂ€llskĂ€r samt fĂ€llning tog runt fyra minuter. Granen var lite drygt 34 meter lĂ„ng liggande pĂ„ marken och det tog mig lite drygt elva minuter att kvista och aptera den. Möjligen har jag publicerat den drygt elva minuter lĂ„nga filmen hĂ€r pĂ„ skogsforum och den som ids leta kan gĂ€rna försöka finna den.. 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).