Logistik, Transport

Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

32 inlägg 14522 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Rättselarn  
#780677 Servitut i laga skifte som innebär att man får ta väg över varandras skogsskiften kallas "allmänt färdselservitut". Om det har tagits upp någon hästväg eller liknande så är det fortfarande giltigt. Har inget gjorts på mer än 100 år är det inte troligt att man kan hänvisa till det.
Skulle det däremot finnas en väg som tillkommit med servitutet som grund så är det mest troligt att hästvägen får breddas för att rymma en skotare. Det finns ett rättsfall från HD som kom fram till det.

Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780758 Måste berätta om en grej om att köra över annans mark ,och det är nåt jag ångrar.
De stod och väntade med maskinerna och ringde mig och frågade om det var okej att åka genom min skog. Det borde de ju kollat tidigare tycker jag...
Men jag svarade och sa att det måste jag va med och snitsla och jag kan va där om 4 timmar.

Det slutade med att de bestämde att vi kör runt dvs 600 m längre. Det var endast 100 m genom min skog,
Inte kul att träffa grannen sen, och förklara varför de skotar den vägen.
Okej var endast 23 år då. Lovar det händer inte mig igen.

Så tror att om man pratar med alla parter, så slutar det oftast att allt löser sig.

/Zorran

Användarvisningsbild

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Sjögården  
#780763 Finns det inskrivet i skifteshandlingarna är det nog bara att vara att vara behjälplig i att försöka hitta en lämplig väg.
Oftast har den använts till och från under åren men kan ha växt igen i samband med en avverkning och plantering.
Med lite omtanke kan det vara en väg man kan nyttja själv senare.
Sen skall man naturligtvis vara tydlig med att är inte vädret lämpligt så är det bara att vänta till förhållandena tillåter körning utan onödiga markskador. Det tjänar alla på.😉

Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

jannee  
#780803 Det kan var på både ont och gott att släppa till väg.
Min numera bortgångne granne (vi hade väldigt god kontakt och god sämja) nyttjade min skogsbilväg men även skotade det lilla han avverkade genom min skog.
Efter hans bortgång hände först inget, sedan hux flux fick jag se en massa träd (intill min skogsbilväg) som blivit rödmålade men även en snitslad väg rakt igenom en 30 årig plantering bort till grannfastigheten.
På snitslarna kunde jag se vem som snitslat (Vida), fick kontakt med en virkesinköpare där och efter lite frågor reda på vem som gjort vad och varför.
Grannfastighetens nye ägare ( en brorson) till den bortgångne skulle göra en större avverkning och enligt denne hade han tillstånd att nyttja min väg och även göra en ny väg genom min skog.
Då tog det verkligen hus i helvete, jag förklarade vad som numera gällde och vad som tidigare gällt.
Man kan inte ärva muntliga löften, men tillsammans kan vi kanske leta upp en ny körväg genom min skog, absolut inte genom en 30 årig granplantering, därefter ska jag ha 10 kr/fub för han nyttjar min skogsbilväg.
- "Inte menar du väl att jag ska hålla väg åt dig", var hans svar, "dessutom ska jag inte nyttja vägen mer"
- 10 kr/fub och ingen avverkning av träd längs min skogsbilväg, kontrade jag med
Brorsonen kröp ej till korset, i stället för att nyttja min mark fick han själv bygga en bit väg och dit forsla allt sitt "djävla" virke.
I stället för att skota knappt 100 meter genom min skog fick de nu skota 6 till 800 meter extra. :grin:

Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

isteskog  
#780806 Ska dom ha när dom inget förstånd har, bra gjort Jannee 👍

Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Amatörhuggare 62  
#780808 Sveaskog tar 15 kr /kubiken.
Och med röjsågen fick jag köra gratis.Man såg vägen från underröjningen.
Men markägarn lät skotarn köra en kilometer istället.Man undrar ibland.
Om dom har dåliga, batterier i miniräknarn. Eller kulramen är trasig.

Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Tralsmo  
#780825
jannee skrev:Det kan var på både ont och gott att släppa till väg.
Min numera bortgångne granne (vi hade väldigt god kontakt och god sämja) nyttjade min skogsbilväg men även skotade det lilla han avverkade genom min skog.
Efter hans bortgång hände först inget, sedan hux flux fick jag se en massa träd (intill min skogsbilväg) som blivit rödmålade men även en snitslad väg rakt igenom en 30 årig plantering bort till grannfastigheten.
På snitslarna kunde jag se vem som snitslat (Vida), fick kontakt med en virkesinköpare där och efter lite frågor reda på vem som gjort vad och varför.
Grannfastighetens nye ägare ( en brorson) till den bortgångne skulle göra en större avverkning och enligt denne hade han tillstånd att nyttja min väg och även göra en ny väg genom min skog.
Då tog det verkligen hus i helvete, jag förklarade vad som numera gällde och vad som tidigare gällt.
Man kan inte ärva muntliga löften, men tillsammans kan vi kanske leta upp en ny körväg genom min skog, absolut inte genom en 30 årig granplantering, därefter ska jag ha 10 kr/fub för han nyttjar min skogsbilväg.
- "Inte menar du väl att jag ska hålla väg åt dig", var hans svar, "dessutom ska jag inte nyttja vägen mer"
- 10 kr/fub och ingen avverkning av träd längs min skogsbilväg, kontrade jag med
Brorsonen kröp ej till korset, i stället för att nyttja min mark fick han själv bygga en bit väg och dit forsla allt sitt "djävla" virke.
I stället för att skota knappt 100 meter genom min skog fick de nu skota 6 till 800 meter extra. :grin:



Mycke bra gjort Janne.
Dom fattar det inte men att göra en väg ä rätt bra ekonomi.
Låt va att det är till nästa ägare men nog har väl vi nuvarande ägare nytta av det föregående ägare ordnat.

Det är så det funkar i skogsbruk, förhoppningsvis.
Föregående ägare inkasserar å sköter skogen så nästa ägare får en inkomst.

Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Sörlänningen  
#780883
Tralsmo skrev:
jannee skrev:Det kan var på både ont och gott att släppa till väg.
Min numera bortgångne granne (vi hade väldigt god kontakt och god sämja) nyttjade min skogsbilväg men även skotade det lilla han avverkade genom min skog.
Efter hans bortgång hände först inget, sedan hux flux fick jag se en massa träd (intill min skogsbilväg) som blivit rödmålade men även en snitslad väg rakt igenom en 30 årig plantering bort till grannfastigheten.
På snitslarna kunde jag se vem som snitslat (Vida), fick kontakt med en virkesinköpare där och efter lite frågor reda på vem som gjort vad och varför.
Grannfastighetens nye ägare ( en brorson) till den bortgångne skulle göra en större avverkning och enligt denne hade han tillstånd att nyttja min väg och även göra en ny väg genom min skog.
Då tog det verkligen hus i helvete, jag förklarade vad som numera gällde och vad som tidigare gällt.
Man kan inte ärva muntliga löften, men tillsammans kan vi kanske leta upp en ny körväg genom min skog, absolut inte genom en 30 årig granplantering, därefter ska jag ha 10 kr/fub för han nyttjar min skogsbilväg.
- "Inte menar du väl att jag ska hålla väg åt dig", var hans svar, "dessutom ska jag inte nyttja vägen mer"
- 10 kr/fub och ingen avverkning av träd längs min skogsbilväg, kontrade jag med
Brorsonen kröp ej till korset, i stället för att nyttja min mark fick han själv bygga en bit väg och dit forsla allt sitt "djävla" virke.
I stället för att skota knappt 100 meter genom min skog fick de nu skota 6 till 800 meter extra. :grin:



Mycke bra gjort Janne.
Dom fattar det inte men att göra en väg ä rätt bra ekonomi.
Låt va att det är till nästa ägare men nog har väl vi nuvarande ägare nytta av det föregående ägare ordnat.

Det är så det funkar i skogsbruk, förhoppningsvis.
Föregående ägare inkasserar å sköter skogen så nästa ägare får en inkomst.


Vad Jannee berättar här är ju perfekt. Rätt vansinnigt att tro att man skall kunna fälla fram en väg genom 30-årig skog.

Men jag tycker ärligt talat att det är svårt det där med vägar och ekonomi. Vägar är viktigt. Men följer man alla råd om vägar och gör det helt enligt boken så är det inte svårt att lägga all sin (och mer därtill) skogsinkomst på vägbygge och vägunderhåll. Jag tycker att det är en av de svårare bitarna med att äga och förvalta skog. Det är inte svårt att lägga 500 000 på en väg för att plocka ut skog för kanske det dubbla. Det blir ingen bra affär.

Användarvisningsbild

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Sjögården  
#780892
jannee skrev:Det kan var på både ont och gott att släppa till väg.
Min numera bortgångne granne (vi hade väldigt god kontakt och god sämja) nyttjade min skogsbilväg men även skotade det lilla han avverkade genom min skog.
Efter hans bortgång hände först inget, sedan hux flux fick jag se en massa träd (intill min skogsbilväg) som blivit rödmålade men även en snitslad väg rakt igenom en 30 årig plantering bort till grannfastigheten.
På snitslarna kunde jag se vem som snitslat (Vida), fick kontakt med en virkesinköpare där och efter lite frågor reda på vem som gjort vad och varför.
Grannfastighetens nye ägare ( en brorson) till den bortgångne skulle göra en större avverkning och enligt denne hade han tillstånd att nyttja min väg och även göra en ny väg genom min skog.
Då tog det verkligen hus i helvete, jag förklarade vad som numera gällde och vad som tidigare gällt.
Man kan inte ärva muntliga löften, men tillsammans kan vi kanske leta upp en ny körväg genom min skog, absolut inte genom en 30 årig granplantering, därefter ska jag ha 10 kr/fub för han nyttjar min skogsbilväg.
- "Inte menar du väl att jag ska hålla väg åt dig", var hans svar, "dessutom ska jag inte nyttja vägen mer"
- 10 kr/fub och ingen avverkning av träd längs min skogsbilväg, kontrade jag med
Brorsonen kröp ej till korset, i stället för att nyttja min mark fick han själv bygga en bit väg och dit forsla allt sitt "djävla" virke.
I stället för att skota knappt 100 meter genom min skog fick de nu skota 6 till 800 meter extra. :grin:

Det är mycket okunskap bland nya skogsägare och virkesinköpare om vad som gäller om att nyttja andras mark för att kunna bruka sin skog.Finns det dokument som ger rätt att ta väg över annans mark måste man försöka lösa det på bästa sätt.
Finns inget sådant får man som Jannee lära dem den hårda vägen.
Ofta låter skogsägaren inspektorn eller inköparen ta diskussionen vilket man kan tycka är bakvänt.
Man behöver oftast lösa problemet långsiktigt och kanhända hitta en lösning som bägge kan ha glädje av.
Man äger ju även diken, skogsbilvägar, samfälligheter och annat tillsammans.
Dessutom behöver man kunna fungera ihop med sina grannar utan att bygga nya trätor till nästa generations nackdel..😉

Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Tralsmo  
#780936 Ja tycker nog att sämjan mellan skogsägare funkar bra här.

Har precis blivit klar ( idag) me 2 objekt som skotas över en fastighet å avlägg på en fastighet.

Alla bolag vi har kört för härnere i Småland verkar göra detta enligt regler.

När det gäller att göra vägar så gör ja ju dom själv.
Till viss del så har ja ju låtit göra även materialet ochså.

En hyfsad grävmaskin ä inte särskilt dyr att köpa å inte dyr att hålla igång heller för den delen.
Sen kan de ju va lite kryx att hinna.

En tandskopa duger ju rätt bra att markbereda me ochså å där tjänar man ju tillbaka en del mä.

Ja köpte en Åkerman h10 å den har nog betalat sig flera gånger om

Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

alias  
#780940 Mycket går ju att lösa rent praktiskt om man behöver nyttja någon annans basvägar, skogsbilvägar och avlägg, bara man har en lite ödmjuk framtoning och frågar först (både OM det går för sig, och i så fall VAR och NÄR och HUR) och inte förutsätter att det ska vara gratis att nyttja någon annans egendom.

Just att ställas inför fullbordat faktum och att känna sig överkörd kan nog ha bidragit minst lika mycket som grund för många grannosämjor som själva den ev. fysiska åverkan på fastigheten som en grannes aktivitet orsakat.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

machonisti  
#780976
Tralsmo skrev:
En hyfsad grävmaskin ä inte särskilt dyr att köpa å inte dyr att hålla igång heller för den delen.
Sen kan de ju va lite kryx att hinna.
Ja köpte en Åkerman h10 å den har nog betalat sig flera gånger om

Billigt att hålla igång en gammal grävmaskin jämfört med en gammal skotare.

Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781394
Rättselarn skrev:Servitut i laga skifte som innebär att man får ta väg över varandras skogsskiften kallas "allmänt färdselservitut". Om det har tagits upp någon hästväg eller liknande så är det fortfarande giltigt. Har inget gjorts på mer än 100 år är det inte troligt att man kan hänvisa till det.
Skulle det däremot finnas en väg som tillkommit med servitutet som grund så är det mest troligt att hästvägen får breddas för att rymma en skotare. Det finns ett rättsfall från HD som kom fram till det.

Var lantmäteriförättning mot min fastighet för några år sedan. Uppdraget lantmätaren i stort sett var där för, var att markera den 12 m breda drivningsvägen som är sedan laga skifte. Så de verkar fortfarande gälla.

Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

Amatörhuggare 62  
#781406 12 meter då kan 2 skotare mötas 😉

Avatar Fallback

Re: Körväg genom skog utan tillstånd av markägare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783840
Amatörhuggare 62 skrev:12 meter då kan 2 skotare mötas 😉

Var väl en kogata på den tiden. De verkade åtminstone ta till vägbredd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).