Motorsåg och handhållet

Kedjan hård på Stihl 261 c-m

39 inlägg 7308 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

anersimyra  
#780208
Sture Andersson skrev:
anersimyra skrev:
Sture Andersson skrev:Nu har jag beställt en Sågkedja Oregon 95TXL SpeedCut; 14''; 35 cm; .325; 60; 1,3 mm kedja från ett företag som heter Verkter Sverige AB ,beställde bara en först får vi se om det funkar .
Sen kommer jag beställa filar från Hylte ,dom som Fredrik tipsa om ,till orginalkedjan ,får vi se om jag blir kompis med den eller om jag beställer mer Oregon kedjer .

95TXL är en riktigt bra kedja vilken du även finner hos Jula..🙂👍

Men till min 261 med 14" så var Verkter den end som förde den ,jula har ingen som passar ,men du menar väl den typen av kedja .

Ja, det är kedjetypen jag talar om och jag förutsatte att de faktiskt saluförde kedjor som även passar stihl!!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780445 Det jag märkt sedan 241 inköptes 2018 med 14" 1/8 picco är att den är löjligt känslig för att bli lite slak.

Avatar Fallback

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

Sture Andersson  
#780747 Kom tänka på nått i dag när jag fila min stihl 201 c-m ,att när den var ny hadde jag väldiga problem fila den med ,tills jag satte den i en sten ,och kasta den och köpte en ny kedja på grangården ,och då fick jag en oregon kedja ,har inte tänkt på det förren nu att det var ju naturligtvis en stihl kedja på i början där med ,därav problemmen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

Battha  
#782230 Här finns en sådan kedja.
https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... 5-cm-kedja

Avatar Fallback

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

Sture Andersson  
#782292
Battha skrev:Här finns en sådan kedja.
https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... 5-cm-kedja

? Det är ju den som sitter på och den som jag inte vill ha .
Har köpt Oregon kedja från Verkter ,man har inte testat den än .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

Hodal  
#783917
anersimyra skrev:Skogma för det anrika svenska märket Öberg som numera har sin tillverkning i Portugal. Men då texten på kartongen är Tyska så är det kanske inte omöjligt att någon tysk fabrik legotillverkar filar åt Öberg..🙂. https://skogma.se/oberg-rundfil-6-pack- ... _sEALw_wcB

Skogma med har tyska ägare och ingår i en liten privatägd koncern med likartade butiker i andra länder, vilket skulle kunna förklara tyskan. De har tydligen något huvudlager där.

Avatar Fallback

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790409 Kjøpte ei heilt ny 261 i forige veka men berre sjølva sagå, tok på eit 16 toms picco sverd og eit 60 dl picco super kjede. Har berre kappa ved med det til no men vil sei det har fungert veldig bra til no, einaste grov lønn var litt tung og saga gjennom. Eg brukar vanlig stihl classic fil. Har ikkje undersøkt inngåande men har til no ikkje merka nokon forskjell mot comfort fila til stihl. Enklare at heile tanna blir filt med classic fil, er vel grovare så tar vel betre, 2 drag er nok. Mulig at den overlate ei grovare yteflata på tanna då.

Avatar Fallback

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790720 Men om det er den rette kjeda på 261 er eg ikkje heilt sikker på, Stihl har jo og 1.3 .325 full chisel, huskar ikkje kva ho heiter. Er den saga kjem med og så har ein jo X cut.

Avatar Fallback

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791693 Veit ikkje om det er andre som kjører denne kjeda her på 261 eller 241 men mi erfaring er sålangt at skal ein få skikkeleg effekt når ein kappar må ein fila ein god del nebb på tanna meir C enn (.
Ellers drar ho ikkje skinnet av pølsa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).