Öppna kategorin

Solceller

217 inlägg 57998 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Solceller

Otik  
#780656 Svampbob, så det stämmer inte att det tar 1-3 år innan de är miljöneutrala?
Å andra sidan om du skall diskutera att allt skall vara neutralt så är det nog bäst att ligga kvar i sängen för det mesta du gör är skadligt 😎

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Solceller

Vedproducent  
#780689 Även med smutsig el från Tyskland och Kina där mycket solceller tillverkas så är dom fort neutrala och kan producera el i många många år efter det.

https://1komma5.se/hur-miljovanliga-ar-solceller/

Avatar Fallback

Re: Solceller

Alvarsson  
#780718 Skönt med någon som kan presentera fakta.

Avatar Fallback

Re: Solceller

r93  
#780721 Självklart så är det fakta när det kommer från ett företag som säljer solpaneler!

Eventuella forskare göre sig icke besvär 🤣

Användarvisningsbild

Re: Solceller

hlb  
#780722 Jodå, men bara de som kan komma till önskat slutresultat.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Otik  
#780723 Ni har inga solceller med andra ord 😎

Användarvisningsbild

Re: Solceller

hlb  
#780724 Har möjligheter och har gjort kalkylerna, men jag litar inte på myndigheternas beskattning framöver, så det får nog vara nu. Vi får se framöver. Vid takbyte, förbereder jag med lämplig styvare plåt. Kanske blir det en hög paneler för eget bruk att värma vatten i accumulatortankar.
Senast redigerad av hlb fre 25 nov 2022, 21:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Solceller

r93  
#780726
Otik skrev:Ni har inga solceller med andra ord 😎


Visst har jag det, det gör dom inte mer miljövänliga?

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Otik  
#780731 Och istället vill du ha ????

Användarvisningsbild

Re: Solceller

hlb  
#780732 Stabil el i det vanliga nätet.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Vedproducent  
#780733
r93 skrev:Självklart så är det fakta när det kommer från ett företag som säljer solpaneler!

Eventuella forskare göre sig icke besvär 🤣

Då får du lite mer ”pålitliga” siffror här då som inte kommer från tillverkare.
https://www.energimyndigheten.se/fornyb ... opaverkan/

Avatar Fallback

Re: Solceller

r93  
#780734 Jag förstår inte frågan?

Det hela handlar om solcellernas miljöpåverkan vid tillverkning, inte om det är lönsamt?

Själv så har jag bundit upp mest energi mot vedpanna med egen ved, det har varit en lönsam affär!

Användarvisningsbild

Re: Solceller

hlb  
#780736 Jag är också vedeldare och det har bara lite med miljöpåverkan vid tillverkning av solceller att göra. Jag vill ju ändå veta vad det kostar i pengar och miljöpåverkan, att vara lat och slippa elda 9 månader om året.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Otik  
#780738 Gör en kalkyl om du är intresserad av solceller och se om det är något för dig! När jag gjorde investeringen så räknade jag på väldigt lågt pris typ 10 öre kW plus skattereduktion 60 öre kW.
I år kommer jag gå plus och inte betala något för elförbrukningen 2022 då regeringen är snäll och betalar 😊 helt fel tycker jag men så är det

Användarvisningsbild

Re: Solceller

hlb  
#780739 Kalkylen har jag gjort och med 300 m2 45 gr taksida, ser den bra ut med nuvarande förutsättningar, men igen: Jag litar inte på S,C,MP och V framöver. Kalkylen med det lilla privata systemet är säkrare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).