- Richard Feynman
PRN skrev:Skoj ! Denhär tråden är då int fel !
Men nu har jag säkert missat nå här men om det ska trimmas maskiner för en högre effekt ? Är det inte bara å köpa en med större effekt ? Dvs större cylinder=kubik ?
Minskas inte livslängden på sågarna om de trimmas ungefär som i moppeåldern när det sku trimmas å drevas för att det sku gåå liiiiite snabbare å så resulterar det i trasiga moppar å grannungarna fick cykla igen ..
Nog hade det vart skoj å sända iväg en 60kubikare till dunderkullen Anders som nämns tidigare i tråden men kommer det verkligen tjäna nånting till att arbeta med en trimmad maskin Eller är det bara för Coolhetsfaktorn ? .
Upplys mig gärna ni som/om har en trimmad maskin att arbeta med å varför ni förespråkar det Fördelar/Nackdelar ?
Tacksam för Input å Tankar
En väldigt ostressad Norrlänning
Paul Roger Nilsson
Andpers skrev:hva555 skrev:
Nu sitter det 8kugg på. Helt klart ett alternativ om det inte är för grovt. Har bara 13tum på denna, med 7k märktes knapp nån varvtalsminskning trots större delen av svärdet i trä. Med 8k blev det en rätt normal minskning men i lite klenare är ju 8k överlägset.
Hur är den med 8k-15" Som min 346:a har?
På min Husqvarna 234 SG sitter ett 8 kuggars drivhjul. Original ska det sitta 7 kuggars, men då det var slitet och jag inte hade annat än ett 8 kuggars tillgängligt, så fick det bli ett 8 kuggars.
Jag har låtit bli att fila ner ryttarna på kedjan sedan den var ny och trycker inte på hårdare än att sågen orkar hålla varvtalet uppe. Då går det att kapa med 13-tumssvärdets fulla längd i ingrepp.
På Youtube finns en film med mig och sågen i aktion:
https://www.youtube.com/watch?v=50sJaQqOFS8
Alex Strömberg skrev:PRN skrev:Skoj ! Denhär tråden är då int fel !
Men nu har jag säkert missat nå här men om det ska trimmas maskiner för en högre effekt ? Är det inte bara å köpa en med större effekt ? Dvs större cylinder=kubik ?
Minskas inte livslängden på sågarna om de trimmas ungefär som i moppeåldern när det sku trimmas å drevas för att det sku gåå liiiiite snabbare å så resulterar det i trasiga moppar å grannungarna fick cykla igen ..
Nog hade det vart skoj å sända iväg en 60kubikare till dunderkullen Anders som nämns tidigare i tråden men kommer det verkligen tjäna nånting till att arbeta med en trimmad maskin Eller är det bara för Coolhetsfaktorn ? .
Upplys mig gärna ni som/om har en trimmad maskin att arbeta med å varför ni förespråkar det Fördelar/Nackdelar ?
Tacksam för Input å Tankar
En väldigt ostressad Norrlänning
Paul Roger Nilsson
Fördelen är att du får en såg som väger mindre med mer effekt. Sen roligt att se vad sågarna kan göra utan alla krav Husqvarna måste hålla sig till som enskild person kan strunta i.
Williamm skrev:T.ex. En trevlig och nätt 346:a klår en 550mk2 som också är lite av en klumpeduns.
Men mest är det för att fet är kul att hålla på.
PRN skrev:Williamm skrev:T.ex. En trevlig och nätt 346:a klår en 550mk2 som också är lite av en klumpeduns.
Men mest är det för att fet är kul att hålla på.
Lustigt att du nämner de två modellerna jag höll på å laga upp en 346a å en 550xpg jag själv märker ingen större skillnad på de i vikt eller storlek men å andra sidan fiskar jag gädda med 13fots karpspön hah
Tack för infon om det hela ! Jag sku du kunna känna att he ska vart skoj å trimmat en40kubikare just för å slippa de större för arbete här hemma i Sverige .
Har du testat å latcha med någon lättare maskin som är trimmad?
Kul som referens.
Mvh
maltex skrev:Eller köper man en HVA 550 Mark2 och slipper problemen.(obs kan innehålla spår av ironi)
maltex skrev:Eller köper man en HVA 550 Mark2 och slipper problemen.(obs kan innehålla spår av ironi)
anersimyra skrev:maltex skrev:Eller köper man en HVA 550 Mark2 och slipper problemen.(obs kan innehålla spår av ironi)
Absolut.. sett till maskinell kapacitet, ergonomi, hanterbarhet och bränsleförbrukning så är en 550 mkII den klart effektivaste 50cc sågen på marknaden och den springer så att säga åttor runt mina trimmade 44/46cc sågar..🙂