Öppna kategorin

Solceller

217 inlägg 58023 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solceller

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752224 Ta det lugnt generation 4 är på gång. Då är energi problemet över, bara Sverige slipper ett parti som bromsat allt i detta land under 12 år.
Tyvärr har gemene man lyssnat på dessa motsträviga politiker. Så därav denna energikris kanske får ett uppvaknande.
Tycker att om vi ska driva allt på el bör man tänka till på hur vi ska klara det.
Min slutsats är att vi behöver sol, vind, men att det bara är ett komplettering till baskraften som är vatten samt kärnenergi.
Solceller är fantastiskt bra men handen på hjärtat hur många räknar hem det ekonomiskt utan glädjekalkyl. I december/januari då elen verkligen behövs, lätt att sälja el i juli månad men när det blir kallt i januari då tror jag att de flesta vill ha ett komplement av vatten samt säker kärnkraft
/Zorran

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Solceller

Nyborg  
#752232
mrlynx skrev:
Nyborg skrev:Enligt reglerna som trädde i kraft vid årsskiftet 20/21 fick man montera på ladugårdstaket även om det var i privat regi. Så gjorde vi då eftersom det var en lämplig placering.


Har du någon källa på det?

Nä inte på rak arm, men vet att det till och med var uppe på om det var Rapport, eller möjligtvis i dagspressen.

Avatar Fallback

Re: Solceller

mrlynx  
#752270 Efter att ha googlat efter ändringar som infördes för drygt ett år sedan hittar jag bara att det "gröna" avdraget kunde användas även för montering på ekonomibyggnad. Men det påverkar inte beskattningen av inkomsterna från försäljningen av elen.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Callin85  
#761882https://www.hitta-solceller.se/ får man massor med matnyttig information utan något krav på affär, bland annat hur man får skattereduktion för solcellerna och en lönsamhetskalkylator osv.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

swekmo  
#780221 Tänk på att solcellerna ska vara kopplade så att det inte induceras ström vid åska.

Det kan också börja brinna vid kortslutning pga. dålig installation.

Detta är extra viktigt vid stora installationer.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Amatörhuggare 62  
#780226 Jo mulet ingen solkraft.
Vindstilla ingen vindkraft.

Blykalla håller på å utveckla , en ny sorts reaktor, såna till baskraften. 2028 sa dom i Radio Kalmar. Kanske dom har, ett koncept.
Allt tar ju tid, så bara å vänta, på strömmen.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

hlb  
#780232 Blykallaprojektet verkar lovande, bara de inte springer på en lag eller regel, som hittats på av vindkraftsmupparna.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

svampbob  
#780296 Jag lyssnade igår på en Finsk forskare och berättade bl.a. att solceller ger ett energi minus. De förbrukar mer energi vid tillverkningen än vad de kommer att generera under sin livstid.

Avatar Fallback

Re: Solceller

hfab  
#780301
Amatörhuggare 62 skrev:Jo mulet ingen solkraft.
Vindstilla ingen vindkraft.


Vill bara påpeka att solpaneler inte kräver direkt solljus för att producera.
Det räcker med att det är ljust ute.
Givetvis producerar dom mer om solen skiner.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Amatörhuggare 62  
#780348 [quote="svampbob"]Jag lyssnade igår på en Finsk forskare och berättade bl.a. att solceller ger ett energi minus. De förbrukar mer energi vid tillverkningen än vad de kommer att generera under sin livstid.[/quote]
Vindkraftverk ???
Vad är dom ,plus - minus

Användarvisningsbild

Re: Solceller

svampbob  
#780540
Amatörhuggare 62 skrev:
svampbob skrev:Jag lyssnade igår på en Finsk forskare och berättade bl.a. att solceller ger ett energi minus. De förbrukar mer energi vid tillverkningen än vad de kommer att generera under sin livstid.

Vindkraftverk ???
Vad är dom ,plus - minus


Det vet jag inte men rapporten är på 1000 sidor så det kanske finns där någonstans.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Amatörhuggare 62  
#780557 Ok, ja får kolla.
Men tänker alla vägar planer å dylikt. Går åt mycke diesel. Å te tornen ,från malm till torn mycke energi i d steget också.
Trodde faktiskt inte, detta om en solcell.

Avatar Fallback

Re: Solceller

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780626
svampbob skrev:Jag lyssnade igår på en Finsk forskare och berättade bl.a. att solceller ger ett energi minus. De förbrukar mer energi vid tillverkningen än vad de kommer att generera under sin livstid.

Enligt boken Renewable energy av Nick Jelly , tar det beroende på läge i Europa, ett till två och ett halvt år innan en solpanel har producerat samma mängd energi som åtgår till tillverkningen.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Otik  
#780631 Installerade solpaneler för ca. 3 år sen och då tänkte man att det tar väl 12-15 år innan man fått tillbaka investeringen. Som det ser ut nu så är det en av de bästa investeringar man gjort. Höga priser på såld el i somras och timspot på förbrukning .

Användarvisningsbild

Re: Solceller

svampbob  
#780655
jl skrev:
svampbob skrev:Jag lyssnade igår på en Finsk forskare och berättade bl.a. att solceller ger ett energi minus. De förbrukar mer energi vid tillverkningen än vad de kommer att generera under sin livstid.

Enligt boken Renewable energy av Nick Jelly , tar det beroende på läge i Europa, ett till två och ett halvt år innan en solpanel har producerat samma mängd energi som åtgår till tillverkningen.


Det är Finlands geologiska undersökningar som har räknat. En indikation på den höga energiförbrukningen vid tillverkningen är att det bara är Kina som har råd att producera solceller och då med smutsiga kolkraftverk.

Att det är ekonomiskt fördelaktigt med solceller köper jag men miljömässigt är dom en katastrof.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).