Gallring

Min första gallring och leveransvirke

206 inlägg 33939 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Sjögården  
#780571 Det var bra utfört👍

Malwa
Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

isteskog  
#780585 +1 på det! 👍

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Erre  
#780591 Bra kämpat. 👍.

Å fantastiska kul att följa å se.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780592 Bra jobbat. 💪

Ser fint ut. Mycket virke kvar som växer på sig. 👍

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

hpskog  
#780598 Snyggt gallrat. Och minst 30 mf3.

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

jannee  
#780603 Om man ska gissa hur mycket ved det är i traven tror jag att det stannar vid 26,5 M3fub.
Vore kul om TS meddelar när denne fått inmätningsbeskedet, tack.

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

alias  
#780607
Sjögård 4 skrev:Snyggt jobbat 👍🏼
Ja, 25fub stämmer nog bra.


Instämmer, både när det gäller beräkningen utifrån vältans yttermått och att 25 m3fub på 0,7 ha skulle motsvara ett uttag på ca 45 m3sk/ha - vilket känns fullt rimligt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#780632 Tack så mycket alla! Väldigt kul för en nybörjare som mig att få bekräftelse på ett bra utfört jobb. Tänkte gå på nästa skifte nu. Liknande gallring som denna. Kommer lägga upp lite från det också. Där finns 4-5 granar där som är raka fina med 50-55 dia i bh. Dom är ju dubbelt så grova som resten av skiftet… Min spontana tanke var att ta ner dom och låta resten av skiftet växa jämnt. Hur skulle ni ha gjort?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Nyborg  
#780634
Persimongreger skrev:Tack så mycket alla! Väldigt kul för en nybörjare som mig att få bekräftelse på ett bra utfört jobb. Tänkte gå på nästa skifte nu. Liknande gallring som denna. Kommer lägga upp lite från det också. Där finns 4-5 granar där som är raka fina med 50-55 dia i bh. Dom är ju dubbelt så grova som resten av skiftet… Min spontana tanke var att ta ner dom och låta resten av skiftet växa jämnt. Hur skulle ni ha gjort?

Skulle jag ha gjort. Blir inte lättare sen.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780646 Skapa inga hål. Det är och kommer aldrig vara bra. Inkörning för vind och sol

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Sjögård 4  
#780650
Persimongreger skrev:Tack så mycket alla! Väldigt kul för en nybörjare som mig att få bekräftelse på ett bra utfört jobb. Tänkte gå på nästa skifte nu. Liknande gallring som denna. Kommer lägga upp lite från det också. Där finns 4-5 granar där som är raka fina med 50-55 dia i bh. Dom är ju dubbelt så grova som resten av skiftet… Min spontana tanke var att ta ner dom och låta resten av skiftet växa jämnt. Hur skulle ni ha gjort?

Passar det att lägga din "väg" för skotning med traktor i luckorna där de stora träden stått (och eventuell gata av brutna toppar på det som stod ivägen när du fäller dem) så hade jag försökt så.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#780651
Sjögård 4 skrev:
Persimongreger skrev:Tack så mycket alla! Väldigt kul för en nybörjare som mig att få bekräftelse på ett bra utfört jobb. Tänkte gå på nästa skifte nu. Liknande gallring som denna. Kommer lägga upp lite från det också. Där finns 4-5 granar där som är raka fina med 50-55 dia i bh. Dom är ju dubbelt så grova som resten av skiftet… Min spontana tanke var att ta ner dom och låta resten av skiftet växa jämnt. Hur skulle ni ha gjort?

Passar det att lägga din "väg" för skotning med traktor i luckorna där de stora träden stått (och eventuell gata av brutna toppar på det som stod ivägen när du fäller dem) så hade jag försökt så.

Det är redan gallrat skotarväg här. Jag ska ut o ta lite bilder så kan vi diskutera mera sen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

Amatörhuggare 62  
#780659 Då är dom i denna klassen ?
Är dom hårt greniga ?
Jag var på en " Frötallshuggning" där plantorna låg på 12 - 14 m
där börja vi längst bort å la dom på varann, så blev det stickväg automatiskt.
Var bland dom dummaste huggningar man vart med om. man följer ju traktdirektivet
Å ser glad ut i alla fall.
Men körde förbi i höstas, och det hade läkt ihop,
Å nygallrat, så det blir skog där också.

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780757 Absolut snyggt nu!
Men tror ändå att du om 10-15 år, tänker att varför tog jag så lite den gången när jag ändå var där.`
Som sagt jag tar alltid för lite. Tänker alltid fel i gallringar att detta ser bra ut när jag går hem. Men 10 år senare undrar jag hur jag kunde lämna det så.

Försöker att tänka att nästa gång då järnspikar ska jag ta ordentligt. Men går på samma mina varje gång.

/Zorran

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#780764
zorran skrev:Absolut snyggt nu!
Men tror ändå att du om 10-15 år, tänker att varför tog jag så lite den gången när jag ändå var där.`
Som sagt jag tar alltid för lite. Tänker alltid fel i gallringar att detta ser bra ut när jag går hem. Men 10 år senare undrar jag hur jag kunde lämna det så.

Försöker att tänka att nästa gång då järnspikar ska jag ta ordentligt. Men går på samma mina varje gång.

/Zorran

Tack Zoran. Vi pratade tidigare i tråden om hur öppet detta skiftet är från två håll. Och med tanke på att jag är helt ny inom detta så tar jag hellre för lite än för mycket. Jag kommer tillbaka hit och plockar ut igen när det har stått till sig lite.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).