Öppna kategorin

Skatt på bra ha grejer

31 inlägg 4828 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skatt på bra ha grejer

Sture Andersson  
#780279 Har en massa bra ha grejer ,jag skulle behöva sälja ,men måste man skatta för sånt vid försäljning .Dom finns ju inte på papper om man säjer så. kolla på klaravik, men dom lägger ju på moms på allt.
Ska man krångla med att sälja det och sen skatta bort det ,då känns det enklare köra det till tippen.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skatt på bra ha grejer

lodin92  
#780287 Ja du måste skatta och ta upp moms om de är köpt via firma. Sen är det väl relativt riskfritt att sälja de utan att ta upp i deklarationen och låtsas de är skrotade grejer, klaravik kan du även sälja privat via utan att ta upp moms.

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780329 Du menar att du hellre lägger pengar på att köra saker till tippen än att sälja med vinst för att du riskerar att få betala en del av intäkten i skatt???

Antar då att du heller aldrig hugger något av värde för att det då skulle råka bli pengar över från skogen?

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Bosse1  
#780337 Risken är väl överhängande att grejjerna blir liggandes om skatt moms och administrativa läggs på = tippen.

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780352 Antar att ni inte bryr er om att klabba med skatt, moms och det administrativa när grejerna köps in, utan köper det privat utan moms- och skatteavdrag? 🙃 I så fall behöver man normalt inte göra det när man säljer heller.

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Sture Andersson  
#780355 Ser att jag får en del påhopp här, men kan säja att inget av det jag pratar om är köpt . Det är grejer jag fått som varit på väg till tippen ,eller varit trasigt . Jag har samlat på mig genom åren, men nu börjar jag tänka på dom som kommer efter och ska röja alla bra och ha grejer .

   TS
Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780356 Det tar tid att köra grejer till tippen, får du grejerna sålda så blir de hämtade utan större ansträngning.

Jag har sålt av en del gammalt hittegods via Blinto och det har varit en stor lättnad både att grejerna kommer till nytta och att det har blivit lite pengar på kontot.

Användarvisningsbild

Re: Skatt på bra ha grejer

hlb  
#780359 Ta det inte så hårt. De som hoppar är ofta av typen "vi vill bara va med och dela", men när skattetrycket närmar sig en viss nivå, tänker fler och fler som du och över den nivån ger en skattehöjning mindre pengar till statskassan.
Minns när min marginalskatt var över 85%, då jobbade man inte gärna extra, utan var hemma o målade, tapetserade eller servade bilen i stället.
Senast redigerad av hlb ons 23 nov 2022, 13:10, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780361 Om du har fått grejerna är det enklast att bara ge bort dom igen.

Användarvisningsbild

Re: Skatt på bra ha grejer

hlb  
#780362 Tänk på att gåvoskatten kan komma tillbaka, så vänta inte.
Har du något som jag kan behöva?

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

tallen100  
#780372 En gårdsloppis eller något liknande kanske?

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Brorsan  
#780382 Lägg ut det på blocket och ta bara kontanter. Då har du fuskat men omöjligt att kontrollera.

Avatar Fallback

Re: Skatt på bra ha grejer

Hema  
#780387 Du behöver ju inte lägga ut allt på en gång. Det viktiga är väl att du börjar sälja av det du inte längre har behov av.

Jag personligen tycker att det är skit att så mycket fungerade saker slängs i onödan.

Lycka till. 👍

Användarvisningsbild

Re: Skatt på bra ha grejer

hlb  
#780389 Det viktiga är att du känner att du inte har fuskat. Känner jag det, lägger jag pengarna i en välgörenhetsbössa. Ställde en gång ett släp med julgranar utanför jobbet, med en barncancerbössa, som jag lånat. Kändes bra och alla trodde jag var en hederlig typ.

Användarvisningsbild

Re: Skatt på bra ha grejer

HannuRöj  
#780392 Vad det blir privatägna grejer gäller sk marginalpris. Moms ingår priset, men den måste inte beskattas, sammt får inte köparen momsen som avdrag.
Bokföras av den som köper, total pris som nettopris. Om företagaren återsäljer varorna, blir priset som vanligt netto+moms.

😀 Säkert står något om detta på Skattevärkets vebtjänst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).