Motorsåg och handhållet

Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

38 inlägg 6601 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780222 Det är kedjemodell som ger sågsnittets bredd.

Det finns kedjemodeller som har 1,3 1,5 1,6 i spårvidd.

Ofta när det är modeller som skär smalare är de optimerade för mindre såg.

Inte alltid det skär bättre för det är smalt. Då hade bågsåg använts mer.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

ElKenta  
#780225 Hej o tack, börjar förstå att 1,5mm är att fortsätta med till den sågen jag har med 1,5mm svärd, ingen idé att köpa 1,3mm och köra sönder.

Glöm nedan fråga 😉 såklart finns bra rep i hemmet som funkar. Vad korkad jag är 🤣
Inser nu att min startlina är dålig och mäter 2,5mm i diameter o hittar 3,5mm på maskinklippet o har för mig att det finns lite mer plats i spolen, tror du det blir för tjockt?
Updatering. Blev 2m 3mm lina från Maskinklippet, mina snören var av PP, polypropen som inte tål nötning
Senast redigerad av ElKenta tis 22 nov 2022, 18:10, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

Sture Andersson  
#780229
anersimyra skrev:
ElKenta skrev:Är det fördelar att fortsätta med 1,5mm bredd ist för 1,3mm? Förr eller senare behöver jag nytt svärd och har då 2 vägar att gå för mig som inte är ett proffs. Ser att 1,3 verkar mycket billigare (tunnare tål mindre eller...)

Jag vill minnas att jag enbart har slitit ut ett svärd i 1,3 mm, det vill säga att topptrissan höll hela svärdets livslängd. På de övriga svärden har topptrissan spruckit redan efter några få timmar, och chockerande nog så var det ett Tsumura light som höll sämst av svärden då trissan sprack redan första dagen.. 😮 Med andra ord ser jag ingen egentlig anledning att köra med annat än 1,5 mm trots att en 1,3 mm utrustning ger ett smalare sågskär.

Tänkte höra med dig anersimyra , jag har dom senaste 20 åren bara kört med 1,3 kedjer , för jag fått lära mig att dom skär lättare .Men samtidigt tycker jag att det inte är problemfritt ,tycker 1,3 hoppar av mycket lättare än 1,5 .Så om det inte fins nån fördel annars varför köra med 1,3?

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

anersimyra  
#780234
Sture Andersson skrev:
anersimyra skrev:
ElKenta skrev:Är det fördelar att fortsätta med 1,5mm bredd ist för 1,3mm? Förr eller senare behöver jag nytt svärd och har då 2 vägar att gå för mig som inte är ett proffs. Ser att 1,3 verkar mycket billigare (tunnare tål mindre eller...)

Jag vill minnas att jag enbart har slitit ut ett svärd i 1,3 mm, det vill säga att topptrissan höll hela svärdets livslängd. På de övriga svärden har topptrissan spruckit redan efter några få timmar, och chockerande nog så var det ett Tsumura light som höll sämst av svärden då trissan sprack redan första dagen.. 😮 Med andra ord ser jag ingen egentlig anledning att köra med annat än 1,5 mm trots att en 1,3 mm utrustning ger ett smalare sågskär.

Tänkte höra med dig anersimyra , jag har dom senaste 20 åren bara kört med 1,3 kedjer , för jag fått lära mig att dom skär lättare .Men samtidigt tycker jag att det inte är problemfritt ,tycker 1,3 hoppar av mycket lättare än 1,5 .Så om det inte fins nån fördel annars varför köra med 1,3?

De flesta användare vill väl ha ett skärsystem som kapar så snabbt som möjligt, vilket ett 1,3 mm system otvivelaktigt gör. Jag själv har som sagt gjort erfarenheten att 1,3 mm inte passar mitt körsätt vilket tydligt framgått då topptrissorna spruckit förutom på ett Oregonsvärd. Några av mina arbetskamrater, vilka förvisso inte har mer än ett par tre års erfarenhet av yrket, klagade på att deras 1,3 mm kedjor snabbt blev glappa i svärdspåret. Materialet i en 1,3 och en 1,5 kedja av samma märke skiljer sig rimligtvis inte åt så slitaget borde rimligtvis bli detsamma. Ett smalare svärdspår rymmer förvisso mindre olja på bredden men utrymmet i höjdled är detsamma. Att en 1,3 mm utrustning skulle slitas snabbare på grund av en lägre oljetransport i svärdbanan tror jag helt enkelt inte på. En skillnad på 0,2 mm förefaller inte vara mycket men slitaget får möjligen snabbare större konsekvenser ju tunnare utgångsmaterialet är. Angående kedjehopp så flexar förstås en tunnare utrustning mer i sidled än en tjockare sådan och då blir ju risken för kedjehopp större. Men det problemet slipper man om man investerar i solida svärd vilka är betydligt vridstyvare än ett laminatsvärd..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

halvproffs  
#780263 Jahadu Anders. Jag kommer inte ihåg att en topptrissa har havererat på ett svärd för 1,5mm kedja. Däremot 1,1mm har det gått några.
Använder du svärdet istf brytjärn eller kil då förstår jag problemet med svärden. 😀

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

anersimyra  
#780265
halvproffs skrev:Jahadu Anders. Jag kommer inte ihåg att en topptrissa har havererat på ett svärd för 1,5mm kedja. Däremot 1,1mm har det gått några.
Använder du svärdet istf brytjärn eller kil då förstår jag problemet med svärden. 😀

Något haveri på ett 1,5 mm svärd har jag aldrig varit med om..🙂 däremot har samtliga 1,3 svärd jag använt havererat med undantag av ett st Oregon.. 😎

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

halvproffs  
#780268
anersimyra skrev:
halvproffs skrev:Jahadu Anders. Jag kommer inte ihåg att en topptrissa har havererat på ett svärd för 1,5mm kedja. Däremot 1,1mm har det gått några.
Använder du svärdet istf brytjärn eller kil då förstår jag problemet med svärden. 😀

Något haveri på ett 1,5 mm svärd har jag aldrig varit med om..🙂 däremot har samtliga 1,3 svärd jag använt havererat med undantag av ett st Oregon.. 😎


Sorry menade 1,3mm svärd. 😎

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

halvproffs  
#780270
anersimyra skrev:
halvproffs skrev:Jahadu Anders. Jag kommer inte ihåg att en topptrissa har havererat på ett svärd för 1,5mm kedja. Däremot 1,1mm har det gått några.
Använder du svärdet istf brytjärn eller kil då förstår jag problemet med svärden. 😀

Något haveri på ett 1,5 mm svärd har jag aldrig varit med om..🙂 däremot har samtliga 1,3 svärd jag använt havererat med undantag av ett st Oregon.. 😎


Sorry menade 1,3mm svärd. 😎
Har aldrig haft ett 1,5mm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).