Motorsåg och handhållet

Gröngölingfrågor

56 inlägg 8609 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

Williamm  
#780201 Kan vara att 550 har kopplingen långt bak. Och att en del äldre sågar har fästet långt bak. Ett 13" är ju olika långt som sticker ut på olika sågar.
Standarder kan förändras med tiden, har aldrig funderat på det men haft omvänt problem ibland.
På min jonse535 passar bara den gamla svärden bättre.
Men du kan ju fräsa ur det lite så du lättare får på det på 550:in om du vill...
Senast redigerad av Williamm mån 21 nov 2022, 23:46, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

anersimyra  
#780202
hva555 skrev:Nja, tänker på att hela hålbilden verkar förskjuten. Tumstocken på bilden ligger där hålet begränsar hur långt bak man kan skjuta svärdet. Det äldre svärdets spets hamnar då längre fram vilket gjorde att kedjan bara gick på efter en del övertalning. Visserligen är det äldre svärdet smalare men inte nog för att kompensera att spetsen hamnar lite längre fram.

Spåret är kortare på det äldre svärdet.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780251 Har för mig att de tar i drevet först i vilket fall innan spåret tar slut.
Är svärdet lite högre blir det något kortare för samma drivlänksantal som lite lägre och längre har. Alla är inte lika långa på milimetern. Skiljer en del mellan dee olika modellernas mått.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#780320 Tack för info. Det kan tydligen vara lite skillnader på gammalt o nytt så 444an får behålla sitt svärd, var bara en tillfällighet att jag skulle prova en 550 som sakar svärd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#791872 Gröngölingen ute i ekskogen. En torrek skulle bli pannved som brinner hela natten. Nog borde den trillat med dessa kilar? Dom säger att 13" klarar mer än man tror men det gällde inte här. Jag hade bara en 550 med lilla svärdet, 560 med 18" stod hemma vilket helt klart var en miss. Kom inte åt mitten och kom dessutom på olika höjd när jag började på fler ställen. Kanske kunde större kilar gjort jobbet? Den kom kull till slut med en talja men nu ska den kapas upp så då blir det 18" (minst).

   TS
Avatar Fallback

Re: Gröngölingfrågor

hfab  
#791876
hva555 skrev:Gröngölingen ute i ekskogen. En torrek skulle bli pannved som brinner hela natten. Nog borde den trillat med dessa kilar? Dom säger att 13" klarar mer än man tror men det gällde inte här. Jag hade bara en 550 med lilla svärdet, 560 med 18" stod hemma vilket helt klart var en miss. Kom inte åt mitten och kom dessutom på olika höjd när jag började på fler ställen. Kanske kunde större kilar gjort jobbet? Den kom kull till slut med en talja men nu ska den kapas upp så då blir det 18" (minst).

Ta ett kort på stubben. Då kommer du garanterat att få massor med tips till nästa gång 👍
Och mät diametern.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

anersimyra  
#791877
hva555 skrev:Gröngölingen ute i ekskogen. En torrek skulle bli pannved som brinner hela natten. Nog borde den trillat med dessa kilar? Dom säger att 13" klarar mer än man tror men det gällde inte här. Jag hade bara en 550 med lilla svärdet, 560 med 18" stod hemma vilket helt klart var en miss. Kom inte åt mitten och kom dessutom på olika höjd när jag började på fler ställen. Kanske kunde större kilar gjort jobbet? Den kom kull till slut med en talja men nu ska den kapas upp så då blir det 18" (minst).

Torrträd är som regel svårare att kila omkull och här skulle du ha stackat två kilar för att erhålla dubbel höjd på kilen..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791892 Kan vara klurigt att se och bedömma vikter.
Just torr ek är lite kluddigare o stapla kilar för risken ökar att gångjärnet brister om det är lite tjockt och baklut.
Gångjärn i sig ska gärna vara tunnt så det inte brister när det börjar röra sig.
Kan vara svårt att hålla höjd runt om.
Hjärteskär (instick i fället mot stammens mittpunkt) hjälper om svärdet inte når in.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#791997 Ska ta bild när jag hämtar rotbiten. Jag försökte göra en tjockare kil av en annan ekebit men den ville inte sitta kvar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792026 Längre, bredare kil med mindre stigning lyfter mer.
Mycket vikt/lyftkraft behöver mer yta.

Mycket stigning gör ofta de vill hoppa ut.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#792563 Här kommer min bråkiga ev, inte stubben utan sista rotdelen som fick bli vedlängd direkt. Syns lite rött där kilarna satt. Bild 2 är ubåtsstål tillskuret till klyvkil, får kanske ta med en sån nästa gång o en stor slägga 🤬 😀 .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).