Motorsåg och handhållet

Kedjan hård på Stihl 261 c-m

39 inlägg 7243 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

anersimyra  
#779685
Sture Andersson skrev:Jaha nu har jag köpt en såg som jag tycker går bra men det fins inga kedjer till den ,va ska man ha en såg till som går bra men ingen kedja 👎

Som nämnts här tidigare i tråden så kan vissa kedjor vara hårdfilade vid första filtillfället. Men när man väl filat till en profil som stämmer med filen så går det märkbart lättare. Köp, Pferd eller Wallorbe i huggningen ”intense cut” till den första vändan för att sen gå över på huggningen ”smoth cut” som ger en finare och vassare tand..🙂👍

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

Sture Andersson  
#779687
JensSkoog skrev:Jag impulsköpte nya Light- svärdet, 16", 1,3mm, .325 och satte på min MS 261. Kommer nog inte att byta tillbaka till 13". Skär som en dröm och är lättfilad när det behövs. Filar m Stihls kombifil och för mig funkar det utmärkt.
Annars gör jag som Bosse 1 och slipar i maskin när det behövs efter otur m sten eller spik.

Det svärdet och kedja köpte jag med,tänkte ha vid lite grovt ,men är inte det lika hårt då ,när du skriver 13" ,mitt är ju 14" ,
går det att byta drivhjul och köra med Husqvarna kedjor ,13"

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

Sture Andersson  
#779689
anersimyra skrev:
Sture Andersson skrev:Jaha nu har jag köpt en såg som jag tycker går bra men det fins inga kedjer till den ,va ska man ha en såg till som går bra men ingen kedja 👎

Som nämnts här tidigare i tråden så kan vissa kedjor vara hårdfilade vid första filtillfället. Men när man väl filat till en profil som stämmer med filen så går det märkbart lättare. Köp, Pferd eller Wallorbe i huggningen ”intense cut” till den första vändan för att sen gå över på huggningen ”smoth cut” som ger en finare och vassare tand..🙂👍

Var köper du filar ,kolla på Skogma där fans inga filer som hette så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

anersimyra  
#779701 Skogsverktyg saluför Pferd..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

JensSkoog  
#779708
Sture Andersson skrev:Det svärdet och kedja köpte jag med,tänkte ha vid lite grovt ,men är inte det lika hårt då ,när du skriver 13" ,mitt är ju 14" ,
går det att byta drivhjul och köra med Husqvarna kedjor ,13"

Det vet jag inte, men en bra ÅF skulle kunna ge dig upplysning.
Annars rekommenderar jag som "anersimyra" att du inte ger dig strax, men testar
lite "uppstartsfilande" eftersom nya kedjor inte alltid passar med rekommenderad fil.

Användarvisningsbild

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

Fredrik Reuter  
#779711 Min erfarenhet är att det går bra och blir ett bra resultat med filen COMFORT från Stihl. Likt du beskriver så blir det sällan bra att slipa en Stihl-kedja med en Husqvarna-fil. Så mitt tips blir att åka till ÅF och köpa COMFORT. Stihl har också en fil de kallar CLASSIC men den är inte lika bra. COMFORT har mycket finare huggning på filen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

Fredrik Reuter  
#779712 Vallorbe tror jag tillverkar COMFORT åt Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

anersimyra  
#779722 Husqvarna sålde i vart fall för några år sedan filar märkta: made in germany och dessa filar kan ha varit Pferd. De var dessutom märkta: ”intensive cut” vilket jag ser att de fortfarande är..🙂

Användarvisningsbild

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

anersimyra  
#779723 Skogma för det anrika svenska märket Öberg som numera har sin tillverkning i Portugal. Men då texten på kartongen är Tyska så är det kanske inte omöjligt att någon tysk fabrik legotillverkar filar åt Öberg..🙂. https://skogma.se/oberg-rundfil-6-pack- ... _sEALw_wcB

Användarvisningsbild

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

anersimyra  
#779724 Där ser man..👀 det är Bacho som äger varumärket Öberg och ansvarar för tillverkningen i Portugal.

Användarvisningsbild

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

JensSkoog  
#779745 Vilken djungel :((

Användarvisningsbild

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779778 Har några svenska Öberg och blev glad när jag hittade fler.
Men de var riktigt kass de jag fick tag på, tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

Sture Andersson  
#780139 Nu har jag beställt en Sågkedja Oregon 95TXL SpeedCut; 14''; 35 cm; .325; 60; 1,3 mm kedja från ett företag som heter Verkter Sverige AB ,beställde bara en först får vi se om det funkar .
Sen kommer jag beställa filar från Hylte ,dom som Fredrik tipsa om ,till orginalkedjan ,får vi se om jag blir kompis med den eller om jag beställer mer Oregon kedjer .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

anersimyra  
#780147
Sture Andersson skrev:Nu har jag beställt en Sågkedja Oregon 95TXL SpeedCut; 14''; 35 cm; .325; 60; 1,3 mm kedja från ett företag som heter Verkter Sverige AB ,beställde bara en först får vi se om det funkar .
Sen kommer jag beställa filar från Hylte ,dom som Fredrik tipsa om ,till orginalkedjan ,får vi se om jag blir kompis med den eller om jag beställer mer Oregon kedjer .

95TXL är en riktigt bra kedja vilken du även finner hos Jula..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Kedjan hård på Stihl 261 c-m

Sture Andersson  
#780190
anersimyra skrev:
Sture Andersson skrev:Nu har jag beställt en Sågkedja Oregon 95TXL SpeedCut; 14''; 35 cm; .325; 60; 1,3 mm kedja från ett företag som heter Verkter Sverige AB ,beställde bara en först får vi se om det funkar .
Sen kommer jag beställa filar från Hylte ,dom som Fredrik tipsa om ,till orginalkedjan ,får vi se om jag blir kompis med den eller om jag beställer mer Oregon kedjer .

95TXL är en riktigt bra kedja vilken du även finner hos Jula..🙂👍

Men till min 261 med 14" så var Verkter den end som förde den ,jula har ingen som passar ,men du menar väl den typen av kedja .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).