Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20803 inlägg 2789703 visningar 290 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JohannesG  
#779902
Erre skrev:Duger det @gnisten83
1668877433_dsc_5549.jpg

Nu är ju frågan förvisso inte ställd till mig. Men jag vill hävda att ytterligare 20°C till inte är några problem. Givet att det är ett system med övertryck.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
#779903
Alex Strömberg skrev:Nu kom snön här i Nacka

Jag känner igen ”betongbunkern” till vänster men kan inte placera den..🤔😁

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Hema  
#779914 För grov andragallring för min smak.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779918
Frusen brevlåda

Innertak på plats Selfie

Nu har vi haft riktigt kallt flera dagar, imorse -17° och kring -15° hela resten av dagen
men det gör inte så mkt enär jag fått spika innertak med värme på i stugan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

totte  
#779920 Ser fint ut.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Helproffs  
#779922
Hema skrev:För grov andragallring för min smak.
1668892868__20221119_220650.jpg

Ser inga färskstubbar?

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Helproffs  
#779923
Slurfi skrev:
1668896958_nov2022frosenmailbox.jpg

1668896958_nov2022innertakstugaettselfie.jpg

Nu har vi haft riktigt kallt flera dagar, imorse -17° och kring -15° hela resten av dagen
men det gör inte så mkt enär jag fått spika innertak med värme på i stugan.


Posten ska tömmas när den är varmå😁

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Hema  
#779925
Helproffs skrev:
Hema skrev:För grov andragallring för min smak.
1668892868__20221119_220650.jpg

Ser inga färskstubbar?

De är väl lika färska som risket gissar jag. Vet inte var bilden är tagen, men är det inte för glest bestånd?

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

isteskog  
#779928
Hema skrev:För grov andragallring för min smak.
1668892868__20221119_220650.jpg

Ser ut som en timmerställning för gran ..... Ska det fröa av sig, eller är det bara en av de många för hårda gallringar som man hör och ser av..... 🤔

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Hema  
#779955
isteskog skrev:
Hema skrev:För grov andragallring för min smak.
1668892868__20221119_220650.jpg

Ser ut som en timmerställning för gran ..... Ska det fröa av sig, eller är det bara en av de många för hårda gallringar som man hör och ser av..... 🤔

Jag hittade bilden på nätet, så jag vet inget om tanken bakom, men om det hade varit min skog så hade jag inte velat ha så glest. Rätt/fel vet jag ej, men jag upplever det som att det är för lite kvar till slutavverkningen. Samt ser det i mina ögon lite farligt glest ut, vid en ev storm. Samt gissningsvis kommer träden bygga mer grotmassa än höjd. Klart kubik på bredden och stabilare rotsystem blir det också.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

svampbob  
#780021 Tog en bild när jag åkte hem från skogen ca 15.20 och redan rätt mörkt.

Jag bytte till en nyare begagnad skotare för att få utskjut och vinsch och lite annat.
Skörden blev helt ny och det blir visning av den i Vimeks regi den andra i tolvte. Det är ett irriterande stort steg i kapacitet och körbarhet från förra generationen (SE modellen)

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

alias  
#780039 Tidigare i höstas var det så varmt att jag inte vågade behandla tallinblandningen i granplanteringen med HaTe2 då jag befarade att de inte hunnit invintra och samtidigt var det för hög luftfuktighet för att våga sig på Tricobehandling.

Nu sjönk ju temperaturen i veckan som gick så att man vågar behandla med HaTe2, men snöfallet hade gärna fått dröja ett par veckor än. Jag kanske inte ska klaga då jag vet att det är många här på forumet som har fått mycket mer snö än här, men det är onekligen lättare att behandla plantor på barmark.

Väldigt varierande mängd tallar i markberedningen:



Kan inte riktigt förstå dem som tycker att hyggen är fula:



MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Hema  
#780040
svampbob skrev:Tog en bild när jag åkte hem från skogen ca 15.20 och redan rätt mörkt.

Jag bytte till en nyare begagnad skotare för att få utskjut och vinsch och lite annat.
Skörden blev helt ny och det blir visning av den i Vimeks regi den andra i tolvte. Det är ett irriterande stort steg i kapacitet och körbarhet från förra generationen (SE modellen)

Mao väldigt nöjd med bytet?

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

uffejohan  
#780060 Tog en bild idag när jag var ute o kollade kommande avverkning. Undrar om det finns någon här på forumet som kan komma o hjälpa mej att fälla lite övergrovt? Mina 18” svärd räcker inte

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

svampbob  
#780089
uffejohan skrev:Tog en bild idag när jag var ute o kollade kommande avverkning. Undrar om det finns någon här på forumet som kan komma o hjälpa mej att fälla lite övergrovt? Mina 18” svärd räcker inte


Man luras att tro att du stannade i växten i tvåårs åldern.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).