Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3586249 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#780001 Stack till jobbet för att byta till vinterdäck på fruns bil.
Slutade med att det blev några fler byten.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Williamm  
#780006 Tröttnade efter tre bilar, men då kryper jag i snön med fälgkors...

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

HannuRöj  
#780017
Erre skrev:Stack till jobbet för att byta till vinterdäck på fruns bil.
Slutade med att det blev några fler byten.

Win-win som bästa. 👍 Nu när en har mer flexibilitet, och det är hemskt arbetsväder i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#780019 Telefonen lär gå varm imorgon vid 07.00
Detta gav lite buffert som är skönt att ha imorgon när kaoset bryter ut.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780026
Erre skrev:Telefonen lär gå varm imorgon vid 07.00
Detta gav lite buffert som är skönt att ha imorgon när kaoset bryter ut.


Ska inte ta åt mig hela äran. Men när jag pratade med verkstaden på jobbet i slutet av oktober med 10 plusgrader. Så var det ingen som funderat på å byta. Så jag bokade in en tid. Gott nu. 😀

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

HannuRöj  
#780034 Så är det, det är ytterst få som vill byta sina vinter däck i tid.
Lång och varm höst och sen blötsnö direkt på det, presis som nu, är allra värsta.
😁 Var själv tio år i däck branchen och vet 'kaos' är ända rätta ord för vinterdäck säsongen.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

axwell  
#780042 Nu förstår jag inte problemet, byter inte alla skogsforumister sina sommar-/vinterhjul själv. :surp:

Då menar till mindre fordon som personbilar och dess släpvagnar osv.

Min bil är en sk. SUV så visst blir jag påmind om att jag fyllt 80 när hjulen(22kg/st) skall passas in exakt där hjulskruvarna ska hitta gänga. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#780045
axwell skrev:Nu förstår jag inte problemet, byter inte alla skogsforumister sina sommar-/vinterhjul själv. :surp:

Då menar till mindre fordon som personbilar och dess släpvagnar osv.

Min bil är en sk. SUV så visst blir jag påmind om att jag fyllt 80 när hjulen(22kg/st) skall passas in exakt där hjulskruvarna ska hitta gänga. :oops:

Då behöver farbror ha såna här. Så blir det lite lättare. 😉
http://www.kala.se/visa-produkt/wheel-f ... e-141.aspx

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

valtra mega  
#780046 Jag förstår inte heller problemet slutade byta för 20 år sedan och började köra med samma däck året runt

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780048
axwell skrev:Nu förstår jag inte problemet, byter inte alla skogsforumister sina sommar-/vinterhjul själv. :surp:

Då menar till mindre fordon som personbilar och dess släpvagnar osv.

Min bil är en sk. SUV så visst blir jag påmind om att jag fyllt 80 när hjulen(22kg/st) skall passas in exakt där hjulskruvarna ska hitta gänga. :oops:


Jajjamensan. På våra egna bilar så låg jag o kröp längs marken. 😎

Men jobbets så sköter verkstaden det. Då har dom koll när däcken behöver bytas bland annat. 😀

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#780050 Att byta mellan sommar-och vinterhjul blev så mycket mindre motbjudande med tillgång till mutterknackare och momentnyckel.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#780051
alias skrev:Att byta mellan sommar-och vinterhjul blev så mycket mindre motbjudande med tillgång till mutterknackare och momentnyckel.

MVH
Alias

Absolut :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#780054 Med mutterknackare blir det mycket lättvindigare med däckbyte, men momentnyckel har jag aldrig använt till hjulbult, tar ett sånt där utdragbart skaft med hylsa och drar åt bultarna lite/alldeles för hårt istället 😎 👍

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#780059
tallen100 skrev:Med mutterknackare blir det mycket lättvindigare med däckbyte, men momentnyckel har jag aldrig använt till hjulbult, tar ett sånt där utdragbart skaft med hylsa och drar åt bultarna lite/alldeles för hårt istället 😎 👍


Att dra bultarna för hårt tjänar varken jag, fälgarna eller gängorna på. Tycker att 105-110 Nm räcker gott.

Blir man stående med punktering så vill jag kunna byta till reservhjul utan en massa krångel.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#780062 Något krångel att få loss bultarna har det aldrig varit, drar hellre lite extra på känsla och vet att det sitter.
Även om det är "onödigt" hårt enligt "instruktionsboken", det är enkelt och bekvämt😉

Dessutom så ligger skaftet med hylsan i bagaget om det mot förmodan inte skulle gå att lossa med fälgkorset.
Ett sånt skaft borde alla ha med sej 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).