Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

820 inlägg 237597 visningar 85 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

r93  
#779825
Älgfoderodlare skrev:
Helproffs skrev:Inte möjligtvis pratat med markägaren innan om att låta dessa gallingsytor va till för framtida gallringar och till slutavverkning vart surt besked för en mellan svensk å höra, trodde i min enfald att detta från början var planerat att återkomma för att utvärdera framöver kanske inte till slut avverkning men två vänder till, så känner mej blåst på konfekten men var värt resorna och dagarna. Med att träffa lika sinnade skogsmuppar... men tappar mer och mer likt all min kritik mot sfo respekten tider då ni hellre förespråkar åtgärder emot skogsbruket än för. Hur tänker ni där? Läs dig själv från början Fredrik och sedan i närtid Torbjörn kom in så är det inte för skogsbruket forumet drivs längre.. tyvärr har ni blivit så politiska att ni inte själva kan se det längre... tänk om man som norrlänning fått komma tillbaka till Tidaholm och fått se de första gallringar Gallringsdagarna gjort om 10 år, men jag var ju redan då på sne spår med dej Fredrik så hoppas ni nu är lycklig sponsrad av miljörörelsen för hur det än är och blir med skogen så bojan som ägare av ett skogsforu.nog förespråka dasspapper från massa än skita fältet fullt med tranor... glö.mer aldrig gallringssdagarna i Tidaholm.


Om man nu anser att det som produceras på podden i SFo, eller i komm. på trådar med liknande innehåll, o inte ser helheten i / värdet av varför de säger det de gör, då har man missat mycket i varför svenskt privatskogsbruk är där det är idag ! Då främst prismässigt men även i volym / areal vid slutavverkningar. Ska bli mycket intressant att höra nästa podd, där en skogsägare har fått bet. 120.000 ;- för att få sin skog med 5000 fub avverkad. Bara det säger väl hur sjukt systemet är ! Grundlurad är bara förnamnet ! Nämn en / någon annan företagsamhet som beter sig på detta sätt ! ?
Men det är ju också vad NI, de flesta bet. / vol. för era andra gallringar. Och sen gnäller om att det är dålig lönsamhet ? !
Sjukt, på gränsen till vansinne ! O ni har ändå mage att anse att det borde bli / vara bättre ? Ni skapar ju det ni förtjänar o inget annat ! Samhällskontraktet står er upp i halsen att kunna införliva. Får ni i skogsägarföreningar ångest över vad ni lev. o inte under året, beroende på vad ni ev. får ut i efterlikvid ? Men inte vad ni har för skogsbestånd kvar ?
Vad för eko. utbildning fick ni innan ni blev skogsbrukare ? Hade eller fick ni någon överhuvudtaget ?
Att i förtid ge bort råvara som någon annan tjänar "storkovan" på, o inte inse vad man då förlorar i slutändan, är bara för sorgligt ! Men fortsätt ni med ert BAU, så ska ni se att det kommer säkert allmosor i sinom tid. Fast av fel orsaker då också ! Vi som kan o skapar resistenta / uthålliga skogar, behöver ju inte oroa oss eller tigga om bidrag, värdet finns då i det som växer !


Det finns väldigt många branscher där folk blir lurade och dåliga jobb utförs…. Typ alla faktiskt!

Jag är lika nyfiken som du på hur en slutavverkning kan gå back på femtusen meter?

Angående ekonomisk utbildning, hur stor vinst gör du på din skog per ha?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

isteskog  
#779828 De 5000 kubikmetrarna gällde väl en förstagallring om jag inte minns fel? 🤔

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

r93  
#779830 Dom säger slutavverkning

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

isteskog  
#779831
r93 skrev:Dom säger slutavverkning

Minns inte i vilken tråd det var som det diskuterades.. Någon som minns?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#779834 Backaffären vi pratade om i podden igår finns inte omskriven (än) på Skogsforum. Gäller slutavverkning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

isteskog  
#779847
Fredrik Reuter skrev:Backaffären vi pratade om i podden igår finns inte omskriven (än) på Skogsforum. Gäller slutavverkning.

Ändå värre!! Skriv gärna om den!

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779859 Känns spontant att ett för stort förskott betalats ut. Inte en under Gudrun med 160kr för massan gick avverkningrna med förlust. Ska bli spännande att läsa närhet kommer ut.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sjögården  
#779866 Skall bli intressant att ta del av hur den avverkningen planerats och genomförts.
Har genom åren träffat en hel del skogsägare med specialkrav om avverkningen och också med långa drivningsavstånd och rätt dålig skog.
Det brukar ofta sluta i en dålig affär.
Sen är det också en del nyblivna skogsägare som fått för sig att skogsbruk är en väldigt lönsam verksamhet bara för att värdestegringen gjort fastigheterna värdefulla.
Sen kommer stormfällningarna, granbarkborrarna och snöbrotten och ställer till det.
Nu får vi se om det är ett girigt skogsbolag som har tagit för sig eller om det finns orsaker bakom.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Grålle52  
#779869
Helproffs skrev:
Älgfoderodlare skrev:
Helproffs skrev:Inte möjligtvis pratat med markägaren innan om att låta dessa gallingsytor va till för framtida gallringar och till slutavverkning vart surt besked för en mellan svensk å höra, trodde i min enfald att detta från början var planerat att återkomma för att utvärdera framöver kanske inte till slut avverkning men två vänder till, så känner mej blåst på konfekten men var värt resorna och dagarna. Med att träffa lika sinnade skogsmuppar... men tappar mer och mer likt all min kritik mot sfo respekten tider då ni hellre förespråkar åtgärder emot skogsbruket än för. Hur tänker ni där? Läs dig själv från början Fredrik och sedan i närtid Torbjörn kom in så är det inte för skogsbruket forumet drivs längre.. tyvärr har ni blivit så politiska att ni inte själva kan se det längre... tänk om man som norrlänning fått komma tillbaka till Tidaholm och fått se de första gallringar Gallringsdagarna gjort om 10 år, men jag var ju redan då på sne spår med dej Fredrik så hoppas ni nu är lycklig sponsrad av miljörörelsen för hur det än är och blir med skogen så bojan som ägare av ett skogsforu.nog förespråka dasspapper från massa än skita fältet fullt med tranor... glö.mer aldrig gallringssdagarna i Tidaholm.


Om man nu anser att det som produceras på podden i SFo, eller i komm. på trådar med liknande innehåll, o inte ser helheten i / värdet av varför de säger det de gör, då har man missat mycket i varför svenskt privatskogsbruk är där det är idag ! Då främst prismässigt men även i volym / areal vid slutavverkningar. Ska bli mycket intressant att höra nästa podd, där en skogsägare har fått bet. 120.000 ;- för att få sin skog med 5000 fub avverkad. Bara det säger väl hur sjukt systemet är ! Grundlurad är bara förnamnet ! Nämn en / någon annan företagsamhet som beter sig på detta sätt ! ?
Men det är ju också vad NI, de flesta bet. / vol. för era andra gallringar. Och sen gnäller om att det är dålig lönsamhet ? !
Sjukt, på gränsen till vansinne ! O ni har ändå mage att anse att det borde bli / vara bättre ? Ni skapar ju det ni förtjänar o inget annat ! Samhällskontraktet står er upp i halsen att kunna införliva. Får ni i skogsägarföreningar ångest över vad ni lev. o inte under året, beroende på vad ni ev. får ut i efterlikvid ? Men inte vad ni har för skogsbestånd kvar ?
Vad för eko. utbildning fick ni innan ni blev skogsbrukare ? Hade eller fick ni någon överhuvudtaget ?
Att i förtid ge bort råvara som någon annan tjänar "storkovan" på, o inte inse vad man då förlorar i slutändan, är bara för sorgligt ! Men fortsätt ni med ert BAU, så ska ni se att det kommer säkert allmosor i sinom tid. Fast av fel orsaker då också ! Vi som kan o skapar resistenta / uthålliga skogar, behöver ju inte oroa oss eller tigga om bidrag, värdet finns då i det som växer !


Lugn å fin nu... påminner om någon annan 🤭


Ulf2?

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

r93  
#779873 Jo, jag har efterfrågat ekonomiska kalkyler tidigare…. Men man får inga svar.

Vi idioter som kör BAU leder ju till en ekonomisk katastrof.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

halvproffs  
#779878 Som jag känner det är det Mellanskog som skryter om hur bra det går för dom. Inte konstigt när dom betalar så dåligt för virket.
Smulor till skogsägarna. När jag konfronterade dom om det höga avverkningspriset vid min SA så var svaret att entreprenörerna ska ha bra betalt. Ja absolut sa jag, det är ju virkespriserna som är under all kritik.
Gick ur Mellanskog nov.21. Men dom bokförde det i jan22 så jag får vänta ett extra år på att få ut insatsen. Är det över 20tusen kr så delas det upp på 2 år och jag hade 20550kr.
Så behandlas en medlem som varit med i över 50år. Nej jag är inte bitter 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Älgfoderodlare  
#779926
Grålle52 skrev:Ulf2?


Om det är mig du syftar på, så skäms jag inte över att ha / få det epitetet ! O vad gäller den ekonomiska delen, så ligger nog min / vår största del i den värdestegring som våra fast. fått via den ökade stående volymen. Jag / vi kommer nog aldrig att slutavverka de bestånd vi har i dag, med hjälp eller utförande av något bolag / förening ( för det ni beskriver så väl, avskräcker / ger inga pos. vibbar till ATT göra det ). Egen förädling / självverksamhet ligger närmast för oss. För de träd som vi har mest volym i, skulle aldrig vi få bet. för via ett bolag. De vrakas o hamnar i flistuggen för att eldas i något värmeverk. De få o små låggallringar jag gör, går till egen kons. för värme. Bara i år så har jag ännu inte behövt använda elvärme till vårt hus. Sparar 1000 - tals kronor / år på detta sätt. ALLT som har med eko. att göra, ska ju räknas in i en kalkyl för vad skogen tjänstgör med / har för nytta för dess ägare. O i väntan på att vi skaffar oss ett sågverk, får vi bara mer egen volym att jobba med när den dagen kommer.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

r93  
#779929
Älgfoderodlare skrev:
Grålle52 skrev:Ulf2?


Om det är mig du syftar på, så skäms jag inte över att ha / få det epitetet ! O vad gäller den ekonomiska delen, så ligger nog min / vår största del i den värdestegring som våra fast. fått via den ökade stående volymen. Jag / vi kommer nog aldrig att slutavverka de bestånd vi har i dag, med hjälp eller utförande av något bolag / förening ( för det ni beskriver så väl, avskräcker / ger inga pos. vibbar till ATT göra det ). Egen förädling / självverksamhet ligger närmast för oss. För de träd som vi har mest volym i, skulle aldrig vi få bet. för via ett bolag. De vrakas o hamnar i flistuggen för att eldas i något värmeverk. De få o små låggallringar jag gör, går till egen kons. för värme. Bara i år så har jag ännu inte behövt använda elvärme till vårt hus. Sparar 1000 - tals kronor / år på detta sätt. ALLT som har med eko. att göra, ska ju räknas in i en kalkyl för vad skogen tjänstgör med / har för nytta för dess ägare. O i väntan på att vi skaffar oss ett sågverk, får vi bara mer egen volym att jobba med när den dagen kommer.


Ja, men då förstår jag hur du tänker, inkomsten är alltså värdestegringen på rotstående skog.
Vedkalkylen är ju inte fel just idag, men för några år sedan så visade många skogsägare här upp sina kalkyler på värmepumpar, det var en bättre affär att sälja björken som massa och för dom pengarna betala elräkningen, detta har förändrats.

Själv så har denna fastigheten aldrig haft någon annan uppvärmning än ved, just nu är det jättekul, men man har blivit kallad idiot mer än en gång när man slitit med veden, men jag har alltid tänkt det som att det är frihet med ved, har inte funderat så mycket över ekonomin, på skoj har jag svarat flera ”vänta tills kriget kommer”

Tyvärr fick jag rätt 😱

När vi köpte ut syrran från gården så har den ekonomiska planen varit att det ska bära sig självt, jag ska inte behöva pytsa in lönepengar i skogen, räntor, amortering, verktyg, maskiner ska betalas från skogen.

Fram tills nu så har det gått bra, vi har till och med lyckats sätta lite guldkant på tillvaron ibland.

Men nu när det kampanjas hårt mot skogsbruket så känns det inte lika roligt längre, den planen du har gäller inte längre, helt plötsligt är du förbjuden att avverka, inkomsten är borta?

Som att bli arbetslös utan a kassa….

Det mest tråkiga är att skogsforum själva har hoppat på kampanjen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sjögården  
#779934 Så klokt skrivet,r93.
Att producera mycket och fint virke har känts väldigt bra.
Att dessutom få betalt för både arbete och engagemang och kunnat både amortera och investera med resultatet av detta har varit motorn i skogsbruket.
Att bara förvalta,mer eller mindre passivt, kan väl lika gärna kvitta.
Har för egen del avverkat all gammal skog och ersatt den med produktiv och högpresterande ungskog som kommer att klara sig för alla mer eller mindre konstiga politiska påhitt till nästa skogsrevolution inträder om 30 år.
Har nog egentligen aldrig tänkt värdestegring utan hela tiden försökt skapa en bättre skog än jag själv köpt.
Virkesförrådet är detsamma idag men tillväxten mycket högre.
Det räcker för för mig.. 😉

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

r93  
#779938 Jag håller helt med dig sjögården! Vi har nog ungefär samma tänk. Värdestegringen är väl bra om man ska låna pengar, annars är det ju en rätt meningslös siffra om man inte tänker sälja?

Som att äga en tavla för tio miljoner, jo, den är värd mycket men den ger ju inga intäkter.

Kubikmässigt har jag mindre skog nu på fastigheten än när jag köpte den, men arealmässigt så har den ökat, precis som du skriver så vill man ju skapa något för framtida generationer.

Det bästa ur en ekonomisk synvinkel vore att hugga all mogen skog sedan sälja av allt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).