Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 211829 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#779352
Williamm skrev:
Tralsmo skrev:Om det är den du fick av mig så köpte ja den ny 2006 vill ja minnas.
Använde den alla fall i stormen per.

Ja, det är den. Tack!

I dag har jag kört första testet med 361:an. Lite småfix så är den klar. Den går bra nu, men kan nog gå lite bättre ska kolla över förgasaren och försöka få kopplingen dra lite bättre.


Och så testkörde jag 254:an jag trimmat. Den gör över förväntan, borde haft ett 18" för att se vad den går för. Men 8kuggs 15" 325 får duga för nu.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Tralsmo  
#779373
Williamm skrev:
Williamm skrev:
Tralsmo skrev:Om det är den du fick av mig så köpte ja den ny 2006 vill ja minnas.
Använde den alla fall i stormen per.

Ja, det är den. Tack!

I dag har jag kört första testet med 361:an. Lite småfix så är den klar. Den går bra nu, men kan nog gå lite bättre ska kolla över förgasaren och försöka få kopplingen dra lite bättre.


Och så testkörde jag 254:an jag trimmat. Den gör över förväntan, borde haft ett 18" för att se vad den går för. Men 8kuggs 15" 325 får duga för nu.


Va kör du för svärd å kedja på den? 361 alltså.
Ja körde me 18tum å den grövre rekommenderade kedjan. Samma som ja har på min 462 fast där har ja 20tum.

Lägg gärna opp en film på den mä när du fått ordning på den.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#779375
Tralsmo skrev:
Va kör du för svärd å kedja på den? 361 alltså.
Ja körde me 18tum å den grövre rekommenderade kedjan. Samma som ja har på min 462 fast där har ja 20tum.

Lägg gärna opp en film på den mä när du fått ordning på den.

Jag kör 18" 3/8. 1,6.
Jag ska fixa film när jag provtryckt och kollat att allt är som det ska.
Hade bara en kedja direkt ur kartong, och den var inge vidare. Och sedan så gick den ju inte riktigt rätt, så det blev ingen film idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Tralsmo  
#779378 Tack William.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

totte  
#779391
Williamm skrev:Den gör över förväntan, borde haft ett 18" för att se vad den går för.


Blir väl ingen märkbar skillnad om man inte har grov nog ved att sänka hela svärdet i.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#779438
totte skrev:
Williamm skrev:Den gör över förväntan, borde haft ett 18" för att se vad den går för.


Blir väl ingen märkbar skillnad om man inte har grov nog ved att sänka hela svärdet i.

Jag menade förstås i grovt nog att hela 18" var i trä. Men 15" kan inte bli tyngre än 15"
Granen jag sågade o var nästan 50 i roten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#779515 Nu har jag fixat 361:an,
Det var klämman runt insuget som hade lossnat, så nu bör den gå som den ska.
Och så rengjort och smörjt backarna på kopplingen samt ruggat anläggsytorna med smärjelduk och tvättat med bromsrengöring. Så nu bör den dra bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779581 Vad smörjer du backarna med?
Jag har inte hittat nåt som klarar värmen o varvtalet bra utan det slutar med att det hamnar i trumman o smörjer på fel ställe.
Så jag rengör och ser till så det är rätt.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#779594
Mange skrev:Vad smörjer du backarna med?
Jag har inte hittat nåt som klarar värmen o varvtalet bra utan det slutar med att det hamnar i trumman o smörjer på fel ställe.
Så jag rengör och ser till så det är rätt.

Lite vinkelväxelfett.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779644 Tror du det sitter kvar när det är varmt o snurrar?

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

hva555  
#779647 Jag använde bromsrengörningsspray och putsade sen båda sidor när 55an verkade slira, blev klart bättre.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

totte  
#779657 Man skall absolut inte smörja motorsågskopplingar. Bara ta bort beläggningar och göra allmänt rent.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Vante  
#779838 I princip bara nål lagret i kopplingen smörja erfarenhet växelnav i cykel är syntetiskt 75w-90 API-GL5 bättre än Husqvarnas vinkelväxel fett.

Men vad trög startad min Jonsered 450 var innan jag bytte membran i förgasaren hade blivit vårta över inloppet på membran så nya gjorde under värk i motorsågen.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779876 Är det rikligt med kedjeolja så letar den sig oftast fram till lagret. Jag smörjer lagren med kedjeolja när det går.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#779895 Tvättat kopplingen med bromsrengöring nu.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).