Motorsåg och handhållet

Kedjeolja för oss "sällan sågare"

26 inlägg 3944 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeolja för oss "sällan sågare"

ElKenta  
#779335 Hej,

Har kört med Aspen Bio Sågkedjeolja i min elkedjesåg för vedhantering och fällning av mindre träd o kvistning tidigare men som elinstallatör så ogillar jag sladdar... 😉

Har nu fått/lånat en pensionerad såg (Husqvarna 240S med nytt svärd, 325, 56 länk) av farsan som vi båda gjort en del jobb på och det återstår att byta nållagret och hopmonteringen.

Jag bad om ny olja hos den där jag beställde delar mm. då jag tyckte Aspen rann lite väl lätt ur sågen och fick då till svar att Aspen säljer han inte längre för den blivit så himla dyr

Blev erbjuden en mineralolja. Elite Chainsaw EP
https://eliteoil.se/elite-chain-saw-ep/118

Undrar här om någon testat den och tacksam för svar då jag förstått att en vanlig bioolja inte är för mig som inte sågar så ofta pga. att sån olja stelnar i pump o kedjespår mm.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja för oss "sällan sågare"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779343 Elite EP mineral är helt ok. Funkar ok för de flesta. Den ersatte Scandiaoil EP vilket var ett strå vassare.
Jag gillar raps bättre, men det är lite upp till var och en.

Att en kedjeolja flyter lätt brukar inte vara nån nackdel om den gör sitt jobb.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja för oss "sällan sågare"

ElKenta  
#779432 Tack! Gissar att du sågar ofta eftersom du gillar rapsolja för den stelnar väl i en såg som min som inte går för jämnan..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja för oss "sällan sågare"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779436 Nä, jag sågar inte ofta eller regelbundet. Går ofta rätt några månader ibland år mellan gångerna sågen används.
Har några att välja mellan så de kan stå rätt länge.
Väntar ned spänning på att få se dem sitta fast.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja för oss "sällan sågare"

ElKenta  
#779437 Hoppas du slipper det, var ett drygt jobb bara att göra rent det jag kommer åt... riva oljepump, nä inte sugen😉 tror min (oljemekanik) sitter bakom stor "kåpa" så platta på vevaxeln måste bort först. Den som drevet ligger an emot, så jag sejfar nog o kör mineral😊 om inte Aspen bio sjunker i pris

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja för oss "sällan sågare"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779453 Rensa oljesilen först o främst innan du gör nåt mer.
Oljepump sitter under kopplingen, inte märkvärdigare än på nån annan att komma åt.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja för oss "sällan sågare"

ElKenta  
#779458 Menar du att del av "vevaxel" med stora plattan där drevet vilar emot kommer loss om man lossar alla M5 insex runt delen/locket som döljer pump o sil mm.?? Eller hur får man annars bort "locket" känns låst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja för oss "sällan sågare"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779503 Man ser rätt mycket på sprängskiss.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 08#p247208
Nej, vevaxeln delas inte på denna eller andra såg.
Locket sitter med en packning.
Brickan på vevaxeln är nog det du tycker är problematiskt. Vicka brickan aldrig så lite klämmer den på vevaxeln.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja för oss "sällan sågare"

ElKenta  
#779510 Ja det stämmer. Plattan känns svår, har tänkt att den "konar" på sxeln så jag har vickat lite med bred minusmejsel men med bristande kunskap och avsaknad av sprängskiss (har bruksen men den visar inget detaljerat) så bände jag nog för lätt. Tyckte inte jag sett ngn springa mellan axel o platta iofs... den är kanske för gammal för att finna sprängskiss på.. ahh, nu ser jag länken! Knepigt dock att skapa användare, Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja för oss "sällan sågare"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779580 Tyvärr är det sån registrering som behövs.
Inte mycket att göra åt tyvärr.

Inte vicka, så rakt det går så går det lättare.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja för oss "sällan sågare"

ElKenta  
#779584 Hej,
Jag försökte logga in från telefonen och såg inte att jag skrivit för få tecken i en frågeruta. Gjorde anmälan från datorn och såg då detta. Har hittat ett klipp på tuben där en man gjorde som jag provat (jag bände inte så hårt) eftersom jag inte har stopp i oljesystemet så låter jag pump o filter vara.

Väntar på nytt nållager som ska komma imorn. Sedan hopmontering.

Undrar dock om mitt svärd som är ett nytt Husqvarna som farsan satte på stämplat 03 men kedjan verkar vara en 1,3mm stämplad K1
(läst mig till 1,3mm. K2 1,5mm osv.)

Bör jag köpa en ny kedja 1,5mm då spåret på svärdet är 1,6-1,65mm i bredd och provade i butik en Stihl 1,5mm .325 kedja
(handlaren sa inget då jag nämnde K1 och var osäker på spårbredden)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja för oss "sällan sågare"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779588 Gissar på din K2 är Carlton.
Husqvarnas svärd från den tiden är graverade med deraljerna om dem och är ofta Sandvik

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja för oss "sällan sågare"

ElKenta  
#779589 Min är stämplad K1 och skulle då vara 1,3mm bred men svärdet 1,6mm bred
Svärd stämplat 03 vilket inte sa mycket

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeolja för oss "sällan sågare"

axwell  
#779595 Beträffande kedjeolja så tror jag att det finns ett missförstånd.

Dom egenskaper som du oroar dig för gäller s.k Bioolja, dvs en skitdyr olja av nästan bara raps men med en klistertillsats bla.

Den rapsolja som du borde ha är den du köper i en livsmedelsaffär bland alla andra produkter för matlagning.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja för oss "sällan sågare"

ElKenta  
#779600 Hej,
menar du att en sån "matolja" av raps INTE stelnar eller hårdnar om man lagrar sågen en längre tid?
Är den mera rinnig än ex. Elite Chainsaw EP tillverkas på välraffinerad mineralolja.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).