Mangan skrev:Okej, jag trodde de gjorde alkylat hos Aspen? Vad gör de annars, blandar i färg och häller på dunk??
Det här bolaget har legofyllt alkylat åt andra bolag i många år..🙂👍. https://bestfuel.se/om-oss/
Mangan skrev:Okej, jag trodde de gjorde alkylat hos Aspen? Vad gör de annars, blandar i färg och häller på dunk??
anersimyra skrev:Mangan skrev:Okej, jag trodde de gjorde alkylat hos Aspen? Vad gör de annars, blandar i färg och häller på dunk??
Det här bolaget har legofyllt alkylat åt andra bolag i många år..🙂👍. https://bestfuel.se/om-oss/
anersimyra skrev:Jag har en Bauer kompressor med en Honda bensinmotor som plötsligt vägrade starta. Jag lämnade in den till Granzow som påstod att vattenavskiljaren behövde luftas mellan varje drag i snöret som inte resulterade i att motorn startat. Kompressorn var dock fortsatt extremt svårstartad varför jag lämnade den till en Hondaspecialist som var säker på att startproblemet berodde på att det var dålig effekt i den 4T Aspen som jag tankat. Jag bytte till 95 och kompressorn sparkade till slut igång och gick därefter som vanligt. Då handelsbensin är direkt olämplig i en kompressor avsedd för andningsluft så slog jag åter i Aspen från den 25 litersdunk som jag tidigare tankat ur. Kompressorn startade direkt och har därefter gått problemfritt på alkylat och då företrädesvis alkylat från jula och OKQ8..🙂
Elfving skrev:anersimyra skrev:Jag har en Bauer kompressor med en Honda bensinmotor som plötsligt vägrade starta. Jag lämnade in den till Granzow som påstod att vattenavskiljaren behövde luftas mellan varje drag i snöret som inte resulterade i att motorn startat. Kompressorn var dock fortsatt extremt svårstartad varför jag lämnade den till en Hondaspecialist som var säker på att startproblemet berodde på att det var dålig effekt i den 4T Aspen som jag tankat. Jag bytte till 95 och kompressorn sparkade till slut igång och gick därefter som vanligt. Då handelsbensin är direkt olämplig i en kompressor avsedd för andningsluft så slog jag åter i Aspen från den 25 litersdunk som jag tidigare tankat ur. Kompressorn startade direkt och har därefter gått problemfritt på alkylat och då företrädesvis alkylat från jula och OKQ8..🙂
Kul att du fick fart på den.
En sak jag tagit fasta på, häll aldrig bort bensin som inte funkar - späd ut den med färsk 95 oktan istället och förbruka direkt. Tydligen behövs inte mycket för att förbättra tändvilligheten (oktantalet?) och man slipper deponera bensin.
Alkylat säljs med argumentet att den inte åldras så jag vet inte varför det ens kan bli så här. Fel från tillverkning?
anersimyra skrev:Nojar man över biologiskt nedbrytbar 2T olja så blir Startas alkylat med 2,5% oljeinblandning det självklara valet då de valt en olja som endast delvis är biologiskt nedbrytbar. Starta blandar alltså olikt de övriga bolagen in en fossil petroleumolja i sitt alkylat..🛢🙂
Alex Strömberg skrev:anersimyra skrev:Nojar man över biologiskt nedbrytbar 2T olja så blir Startas alkylat med 2,5% oljeinblandning det självklara valet då de valt en olja som endast delvis är biologiskt nedbrytbar. Starta blandar alltså olikt de övriga bolagen in en fossil petroleumolja i sitt alkylat..🛢🙂
Vad innebär "biologisk nedbrytbar olja"? Är de ett annat namn för syntet? Är de sämre för motorn? Är de JASO FD klassningen?