Verkstan

Hur många Nm tål en skruv?

32 inlägg 89289 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur många Nm tål en skruv?

totte  
#76783 Jaha så fick vi då slutklämmen severad på en bricka av Per-Erik. Nyckelordet är smörja! Nu ber jag ödmjukast att få lämna den här gängbildningen innan det blir en dragning åt det rent vridna.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hur många Nm tål en skruv?

Lill Junior  
#77908 Ta å inhandla en bok som heter Verkstads Handboken, där står de mest ni behöver veta ang moment + mycket annat nyttigt...

Avatar Fallback

Re: Hur många Nm tål en skruv?

AKKAMAAN  
#77929 När jag gick på "teknis", i början på -70-talet, så var det Karlebo Handbok, som gällde...4-5 cm tjock med mörkblå plastpärm....tror den står sig bra fortfarande....men dyr 2100SEK

http://www.elfaelektroonika.ee/cgi-bin/ ... !84-046-00

Användarvisningsbild

Re: Hur många Nm tål en skruv?

Lill Junior  
#77939 http://www.bokus.com/cgi-bin/book_searc ... ALUE=TITLE

Avatar Fallback

Re: Hur många Nm tål en skruv?

per-erik  
#78213
totte skrev:Jaha så fick vi då slutklämmen severad på en bricka av Per-Erik. Nyckelordet är smörja! Nu ber jag ödmjukast att få lämna den här gängbildningen innan det blir en dragning åt det rent vridna.


Nja Totte, som jag skrev skulle jag gärna se en diskussion kring vikten av att smörja skruven, i samband med åtdragningen. Och utan att mena något särskilt med det, skulle jag gärna se att du fortsatte att prata (kring vikten av att) smörja! Vad använder du, och även andra, för smörjmedel?

Hörde något för en 15 år sedan, man talade, tror jag, om "torrdragningsmoment"?! Något jag fick berättat för mig. Skulle alltså funka att dra skruven till rätt moment, utan att smörja den, men med ett annat moment. Nu har jag grunnat på saken i alla dessa år. Kommit fram till att det endast var en bra historia. Om avsikten var att använda momentnyckel. Är det frågan om vinkeldragning blir situationen en annan.

Men rätt smörja, visst är det viktigt?

Allra viktigast är dock att smörja kråset, tycker
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Hur många Nm tål en skruv?

totte  
#78244 Jomen visst Per-Erik, nyckelordet är "smörja", seriöst alltså. I alla lägen där jag läst föreskrifter för dragningsmoment för olika maskiner så står det "anoljad" eller någon synonym. En effekt som kan inträffa vid hård dragning av en helt torr bult är att momentet släpper, dvs det blir en såpass hård elastisk vridning av bulten att bultskallen kryper tillbaka ett antal grader så småningom. Det är särskilt påtagligt för långa bultar, tex topplocksbultar med en lång ogängad del, där torsionsvridningen av bulten kan bli ganska stor.

En annan effekt som man kan märka när man drar hårt är hur bulten dras åt ryckvis mot slutet, nåt som effektivt förhindrar att dra till rätt moment

För de dimensioner som jag normalt arbetat med, så har jag inte sett nån annan rekommendation än "maskinolja" eller liknande term, dvs jag har alltid använt min vanliga smörjkanna innehållande vanligtvis standard W 30. Då handlar det om såna bultar som förekommer i bilar och småmaskiner.

Om det handlar om mycket grova bultar med mycket stora moment kan jag tänka mig att det också behövs specifika smörjmedel avsedda för stor belastning, dock något som jag inte vet, kanske nån som sysslar med sånt kan bekräfta eller avfärda.

Smörja kråset är förvisso också ytterst viktigt, får man inte det blir man lätt ur gängorna

Meddelar det alltid alltför välsmorda munlädret på

Totte

Avatar Fallback

Re: Hur många Nm tål en skruv?

axwell  
#78249
totte skrev:För de dimensioner som jag normalt arbetat med, så har jag inte sett nån annan rekommendation än "maskinolja" eller liknande term, dvs jag har alltid använt min vanliga smörjkanna innehållande vanligtvis standard W 30. Då handlar det om såna bultar som förekommer i bilar och småmaskiner.

Om det handlar om mycket grova bultar med mycket stora moment kan jag tänka mig att det också behövs specifika smörjmedel avsedda för stor belastning, dock något som jag inte vet, kanske nån som sysslar med sånt kan bekräfta eller avfärda.



Kanske jag får tänka om, brukar använda grafitfett eftersom det tål högt tryck så bra och inte förändras nämnvärt av höga temperaturer. Anses det föråldrat mot dagens smörjmedel?

Användarvisningsbild

Re: Hur många Nm tål en skruv?

totte  
#78303 Skulle tro att grafitfett funkar lika bra, och observera att jag bara återger vad jag läst i de fall jag haft nåt att läsa. Tror att huvudsaken är att det är smort.

Avatar Fallback

Re: Hur många Nm tål en skruv?

per-erik  
#78324
totte skrev:Skulle tro att grafitfett funkar lika bra, och observera att jag bara återger vad jag läst i de fall jag haft nåt att läsa. Tror att huvudsaken är att det är smort.


Tja du Totte, att det inte blir fel med smörjningen, är nog sannerligen grund för rätt moment på åtdragningen. Jag har som du använt "vanlig" motorolja vid många tillfällen. Men drog mig också till minnes att jag är "uppväxt" med en burk/flaska med aluminiumpasta, med pensel, som nog var med i många år, och nog funkade bra.

Fick mig en riktig tankeställare för några år sedan. Köpte en Audi med skuren vev. Fick veven slipad, bytte lager, kannringar och lite ventiler. Allt var självfallet ordentligt rengjort (hittade förresten en pytteliten pappbit i den motorn, förmodligen från att filterpappen sprängts, p.g.a. uteblivet oljebyte). Jag smorde de nya topplocksbultarna med samma olja som jag sen skulle använda i motorn, helsyntetisk. När jag började dra bultarna, dock ett stycke innan jag dragit dem till rätt moment, "knirkade" det i bultarna, det började "skära" i gängorna. Tror det var frågan om 12 mm skruv. Upplägg för katastrof. Skruvade åter isär och tvättade bultarna. Smorde sen med kopparpasta, som funkade bra, när jag drog toppen. Håller mig hädanefter till just kopparpasta.

Har även kommit i kontakt med ett fett från Molycot, som ska vara något alldeles speciellt. Innehåller molybendesulfid, (en blandning av molybden och svavel), med mycket speciella smörjande egenskaper, sägs det.

Utan rätt smörja när topplocksbultar ska dras till rätt moment, blir man lätt en kille på glid.
Tror
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Hur många Nm tål en skruv?

Robertberg  
#78325 Vill återigen hänvisa till tråden från sporthoj.com jag länkade till på förra sidan, där finns det MYCKET att läsa från folk som har lång praktisk kunskap, folk som har lång teoretisk kunskap, och framförallt folk som har både teoretisk och praktisk kunskap.

Fråga: Är det inte egentligen bättre att ha alupasta hemma?
Har för mig att koppar- och alupasta har i princip exakt samma egenskaper, men att kopparpasta inte rekomenderas att användas till alu, men att det går fint med alupasta till alu.

Har alupastan någon nackdel jag inte vet om?

Avatar Fallback

Re: Hur många Nm tål en skruv?

massa-ved  
#78326 Kopparpastan är väl bättre till elektriska förbindningar.
Men till att smörja bultförband skiljer det nog inte så mycke.
Har aldrig hört att koppar och aluminium inte skulle gå ihop bara galv och alu.

Avatar Fallback

Re: Hur många Nm tål en skruv?

Robertberg  
#78327 Jag kan ha fel i orsak, men är rätt säker på att det fanns nån anledning till att välja alu, men kan ha tvärfel..

Användarvisningsbild

Re: Hur många Nm tål en skruv?

totte  
#78340 Hmm, jo kan nog vara så att det inte duger med vanlig olja i många fall där det är stora moment. Enda topplock jag dragit på en bil var på SAAB tvåtakt och då hade jag inte ens moment nyckel :oops: . Drog bara utav h-e. Det funkade fint, men är ju kanske inte precis att rekommendera. Topplocken på Briggs&Stratton och såna är inte stora moment så där har det alltid funkat med olja.

Skulle väl närmast tro att det viktigaste när man sysslar med lite mer avancerade saker, som moderna motorer och sånt, är att man skaffar sig tillgång till verkstadshandbok och följer vad som står där.

Kopparpasta har jag mest använt på såna ställen där man senare vill vara någorlunda säker på att kunna få loss det man en gång drog fast.

Nå, har man hamnat på glid så är det ju stor risk att man går omkring och är dragen.

Avatar Fallback

Re: Hur många Nm tål en skruv?

AKKAMAAN  
#78341
massa-ved skrev:Kopparpastan är väl bättre till elektriska förbindningar.
Men till att smörja bultförband skiljer det nog inte så mycke.
Har aldrig hört att koppar och aluminium inte skulle gå ihop bara galv och alu.



Koppar och Aluminium är NO NO!! Speciellt i elektrisk installation, då elektronvandringen stimulerer den kemiska reaktionen mellan metallerna....så det borde gälla andra applikationer också!!

Avatar Fallback

Re: Hur många Nm tål en skruv?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78349 Jag använder mineralolja i oljekannan, till bultar och annat som skall anoljas..Typ 10-40 eller 20-50..
Syntetiska smörjmedel upplever jag, som om att, dom "torkar" bort väldigt snabbt..
Jag var en gång i tiden på studiebesök hos renoveringsverkstaden på Malte Månsson AB. Där renoverades Perkins-motorer på löpande band och dom använde inget annat än mineralolja till skruvförbanden..
Just på grund av att den inte "rinner" eller "torkar" bort..
Syntetoljan fungerar bra som inträngande smörjning..
Med dessa påståenden, får jag säkert mothugg...
Men prova gärna att lägg några droppar syntetolja och mineralolja på en plåt eller liknande..Jag skulle gissa att syntetoljan, är den som försvinner först..
Kopparpasta eller aluminiumpasta använder jag i princip bara till bromsklossar, hjulbultar och diverse glidytor, eller där värme uppstår.
All sätt är bra, utom dom dåliga..Tycker någon att just deras sätt funkar bra, så fortsätt med det i så fall..
MvH. Ulf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).