Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hjälp!! Tippande huggarvagn

46 inlägg 28051 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Robertberg  
#73970 Våran 10-tons mowi-vagn har inga stödben, vi kör endast med ramstyrningen.
Man måste väl inte lyfta stockarna i topp på max utlägg när vagnen är tom, dra de första stockarna längst med marken tills du har såpass mycket lass att det är stabilt?

FTG
Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

massa-ved  
#73973 Det är när man lastar av problemet är, brukar försöka lämna ett par mindre stockar till sist.
Ramstyrningen fungerar bra om man har det.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73981
massa-ved skrev:Det är när man lastar av problemet är, brukar försöka lämna ett par mindre stockar till sist.
Ramstyrningen fungerar bra om man har det.


Är man bara lite försiktig när man ta de sista bitarna så brukar det gå bra, och som du skriver, det är bra att spara ett par små bitar till sist om det är möjligt.
Otast när jag kör så blir det blandlass med massaved och timmer, brukar försöka få lite massaved i botten då...

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Thomas skogsmannen  
#73983 Ett enkelt sätt är att backa på draget så att det ej kommer förbi däcket! lite svårt att förklara men värt ett försök. Ett annat sätt är att stötta vagnen mot vältan.

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

simon  
#74018 Jag har nog fastnat för iden med kolvstången mellan traktor och dragstång. Har fått för mig att det bryter mindre i kranpelaren då också, kan ha fel.
Det jag undrar är om man sätter på en kolv el. en tryckstång i fram vid dragstången hur blir det när man skall svänga? Måste göra någon form av led vid tryckstångsfästet som är ledat åt båda håll (upp-ner, höger-vänster)antar jag?
För man står ju inte på ett salsgolv när man är i skogen och kör precis. Finns det någon som har detta på sitt ekipage eller har lite bilder?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Lars Johansson  
#74054 Hej
Köp till hydrauliska stödben som du sätter i grinden- enkelt Kolla med Trejon dom har det systemet

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

simon  
#74919 Har väl tänkt i dom banorna också men det får ju inte kosta nåt (snål västgöte):wink: . Det drar med sig så mycket då jag bara har ett 6 spaks ventilpaket.
Finns det ingen idetta avlånga land som har gjort något som jag funderar på ???

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75441 simon: det du funderar på kräver en cylinder med mkt stor rörlighet i alla möjliga och omöjliga riktningar :grin: Du kan dessutom råka ut för mindre lustiga saker om du stjälper vagnen med cylindern i flytläge...

Väljer du att komplettera med stödben så kan du skaffa ett 2sektioners ventilpaket och seriekoppla före sitt nuvarnade. Annan variant är att kämma dit ett par 6/2 ventiler.

påkänningarna i kranpelaren påverkas inte alls av hur du stagar vagnen.

MVH
Morgan Nordin, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

stefan andersson  
#75840 KÖP EN NY VAGN MED STÖDBEN ÄN KRÅNGLA MED GAMMLA GREJER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Hamstr  
#76559 Att köpa nya och sätta i grinden är nog bäst 8)

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

mb track  
#76591 köp vagn med 600 hjul då blir det skillnad på stabilighet å bärighet går mkt lättare med förstör ej känslig mark då kan du slopa stödben har 7.20 lång kran inga broblem med virke i fullt ut lägg m w h mb track 900 weimer 14 rdm lägg pengar på däck istället för stöd ben

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Mattiases  
#76951 Hej!
Hade många funderingar på uppfinningar för att inte tippa min KTS vagn sedan jag gjort två dippar med tom kärra ifjol... bla att fylla vätska i däcken. Jag har ju lavettben på kranen så den står ju urstabilt när man lastar hur dumt man än bär sig åt.
I båda fallen jag tippade hade jag naturligtvis ramstyrningen åt "fel håll" men helt oundvilkligt när terängen krävde det.
Denna vintern har jag valt att behålla kranen (som jag haft och grävt med hela sommaren) i trepunkten och gjort ett gripfäste i fronten....och fasen vet om inte det är det bästa alternativet...stadigt som bara den! Fast jag använder allt stödbenen ändå för det mesta om man inte bara ska plocka nått litet.

Och allvarligt talat ...är det ingen mer än jag som tycket att det bryter för j-ligt i den lilla ramen om du hänger i en fet timmerstock och fullt utlägg utan stödben. Allt mellan boggin och dragkroken tenderar att bli som en korkskruv.
Det är ju inga skotarkroppar precis på huggarvagnarna. iallafall inte under 200kkr klassen! så ska du se det på lång sikt använd stödben!
Lycka till...
MVH
Mattias

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

mb track  
#76954 hej har tidigare ägt olika fabrikat med stödben både lavett på nokka ock 3 vreten 65 40 med vanliga ben tycker ändå att den weimers 14 rdm är stadigare trots den saknar stöd ben annan konstruktion på vagn med 600 hjul med förstärkta skogs fälgar tror väl inte den blir korkskruv veldox 700 plåt ivagn bak axeln är väl inte den klenaste ändå mwh mb 900 john deere 6330 värmland

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77919
Mattiases skrev:Hej!
Hade många funderingar på uppfinningar för att inte tippa min KTS vagn sedan jag gjort två dippar med tom kärra ifjol... bla att fylla vätska i däcken. Jag har ju lavettben på kranen så den står ju urstabilt när man lastar hur dumt man än bär sig åt.
I båda fallen jag tippade hade jag naturligtvis ramstyrningen åt "fel håll" men helt oundvilkligt när terängen krävde det.
Denna vintern har jag valt att behålla kranen (som jag haft och grävt med hela sommaren) i trepunkten och gjort ett gripfäste i fronten....och fasen vet om inte det är det bästa alternativet...stadigt som bara den! Fast jag använder allt stödbenen ändå för det mesta om man inte bara ska plocka nått litet.

Och allvarligt talat ...är det ingen mer än jag som tycket att det bryter för j-ligt i den lilla ramen om du hänger i en fet timmerstock och fullt utlägg utan stödben. Allt mellan boggin och dragkroken tenderar att bli som en korkskruv.
Det är ju inga skotarkroppar precis på huggarvagnarna. iallafall inte under 200kkr klassen! så ska du se det på lång sikt använd stödben!
Lycka till...
MVH
Mattias


Jag håller helt klart med, det sparar grejerna mycket om man skickar ner ett stödben. Speciellt om man skickar ut ramstyrningen lite för att öka räckvidden.
mvh Mats

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

matte57128  
#77923
Mattiases skrev:Och allvarligt talat ...är det ingen mer än jag som tycket att det bryter för j-ligt i den lilla ramen om du hänger i en fet timmerstock och fullt utlägg utan stödben. Allt mellan boggin och dragkroken tenderar att bli som en korkskruv.
Det är ju inga skotarkroppar precis på huggarvagnarna. iallafall inte under 200kkr klassen! så ska du se det på lång sikt använd stödben!
Lycka till...
MVH
Mattias


Instämmer, min styvfar hade en Patu 9-tonnare, singelram och utan stödben - oräkneliga gånger sprack rambalken vid kraninfästningen och vi är ganska övertygade om att det var vridkrafterna som mattade ut materialet. Tiden som lades på allt svetsande och förstärkande skulle lätt ha räckt till att bygga ett par hydrauliska lavetter, så här sett i backspegeln så att säga...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).