Traktorer och processorer

Jordbrukare i bitvis stenig terräng

39 inlägg 6789 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#779101
jannee skrev:Just en sådan terräng en ann har, inga problem att ta sig fram när man väl lärt sig hur man ska köra.
Det gäller att grensla de smånna för att köra runt de stora.
Rena idiotin att försöka köra ÖVER några stenar, det är ingen skotare du framför.
Försöka vrida på ratten när traktorn står still är ett riktigt nybörjarmisstag.
Man ska låta traktorn (en Boxer) gå på tomgång så tar den sig fram betydligt bättre än vad filmen visar.
Styrbromsen är något du endast ska behöva nyttja i nödfall eller när det är riktigt besvärligt.
Nyttjande av diffen gör man när man plogar och det är slirigt.
Difffa i skogen gör att traktorn hux flux kan kasta åt ett håll du minst anar.



blir ju tvungen att komma över några stora då det är för många för att köra runt

jag tror inte de i filmen är ute efter att ta sig fram så smidigt som möjligt.. utan de kör bara runt för att det är kul.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

JohannesG  
#779119
gnisten83 skrev:Just för inte hänga sig på stenar ska man köra över dom med hjulen o inte grensla

Givet att det finns plats och inte är enda vägen mellan två klippblock. 😉

Camaro1969 skrev:jag har ju sett flertal av dina filmer, vet du att du har någon där du kör i stenig terräng?
isåfall får du gärna länka till den.

Inte som jag kommer på nu. Ska lägga det på minnet att filma om jag kör i ett stenigt parti i vinter.

jannee skrev:Nyttjande av diffen gör man när man plogar och det är slirigt.
Diffa i skogen gör att traktorn hux flux kan kasta åt ett håll du minst anar.

Kan inte hålla med om detta på en fyrhjulsdriven traktor. Jag anser det vara bra att lägga i diffspärrarna redan i förebyggande syfte för att underlaget skall hålla så länge som möjligt. Det är synd att gräva en grop vid stenen så att det nästa gång blir svårara att ta sig över.
På Camaros traktor sköts ju detta med en strömbrytare så det är enkelt att lägga i och ur vid behov, och släpper omgående då den aktiveras med lamellpaket.

Avatar Fallback

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

jannee  
#779121 De traktorer som visades i filmen var inte konstruerade för någon fyrhjulsdrift utan tvärtom var det ETT hjul som drev, ibland bägge.
Man ska inte blanda äpple med päron, traktorer som Grålle, Victor och Boxer men även 400, 430 och 500 drev aldrig på framhjulen.
Sådana nymodigheter som drivning på alla 4 är för de som int kan köra traktor :grin:
Sedan kör du bara EN gång upp och över en stor sten med drivhjulen eller drivhjulet, för efter kommer vagnen och där sitter du fast :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#779123 Sluta raljera nu jannee…
Jag har en 4wd och det framgår i början av tråden.
Filmen var det bästa jag kunde hitta, som visar liknande terräng.

Jag tackar för alla kloka inspel!
Jag må väl uppdatera med bilder från aktuellt område :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

jannee  
#779125 Jag raljerar inte, är numera begåvad med en Valmet, undviker även med denna att köra ÖVER storstenar.
Köra ÖVER innebär att man senare även trycker ned marken både före och efter, sedan kommer vagnen, inte f*n blir det då bättre.
När jag kör eller när jag gallrar lägger jag i möjligaste mån körstråken där marken är minst kuperad.
Visst det blir krok på krok men bättre slingra sig fram än bli hängande.
Det däringa med att TVINGA sig fram kostar i slutändan mer än det smakar.
Du kan diffa till f*n ta dig och tvinga dig fram en gång, kanske t.o.m. två men sedan kommer en tredje gång och du står där - vad då göra?
Har sett hur ILLA en del skotarförare bär sig åt när de forslar ut virke, kör i samma spår gång efter gång med följd att det blir rena krondiken, medans andra HELA tiden väljer nya spår = syns efter något år inte att någon skotare över huvud taget kört fram.

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

sundelius  
#779128 Mitt bästa tips är att aldrig ge sig ut i skogen utan kedjorna är på

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

JohannesG  
#779143 Visst ska man sprida ut vart man kör om det är möjligt, men så ser inte förutsättningarna som diskuteras i tråden ut.
Som Jannee resonerar skulle det bli mycket skador på många ställen och inte skulle man komma fram dit man vill heller.
När framaxeln pendlar ut fullt och traktorn väger på två hjul måste minst en, helst båda differentialer låsas för att komma vidare. Görs detta i tid (gärna kedjor på också) så kommer marken hålla länge utan farliga spår. Komplettera också gärna med ris innan några skador skett.
Det är lätt att förebygga spår men svårt att reparera de som redan blivit.
Tillåter man däremot att det slirar blir det fort spår som ännu fortare blir djupa diken.

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#779152 Iom att det bara är stenbacke.. så blir det troligen inga körskador. Så det är ju en ickefråga.
Sedan kan man inte variera spår i gallring då man vill hålla nere bredden av vägarna.

Jag har ju varit ute för att leta bästa vägdragningen som sagt, me. Det är 2 partiet som blir besvärliga..

Har stått och kikatt på traktorn idag, hjulbasen ser ju förhållandevis kort ut.
Samt fjädrande framaxelvaggan är lägsta punk, ca 40cm markfrigång.. likt hitchen ungefär

Men drygt 50cm till tank/växellåda

Så det känns ändå skapligt:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Erre  
#779155 Stenar man kan köra över med däcken passar bäst att köra över. Så har man inget under man kan bli hängande på. Å det krävs mycket för att välta en traktor. När man tycker det lutar något extremt ska man gå ut och kolla. Oftast ser man då att man kan luta 2ggr mer innan det är någon fara.
Å ska man köra över något så gör man det med hela däcket. Å inte enbart med en sida. Samma gäller med stubbar. Måste man över så sätt däcket rätt i.

Enda otäcka med att klättra över är att man kan kasa av å då få hindret antingen under eller utanför sig. Det senare är att föredra. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).