Traktorer och processorer

Jordbrukare i bitvis stenig terräng

39 inlägg 6688 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#778850 Har varit ute och försökt hitta lämplig dragning av skotväg, men det ser svårt ut att ta sig fram med jordbrukaren i några partier
Klart det går lägga i virke där det är som sämst, samt kanske hoppas på snö..

Eller eventuellt försöka ta bort de värsta stenarna som är lösa och möjlig att rubba..

Jag har ju kört riktig skotare och det skulle inte vara några problem med terrängen.. men jordbrukare är nytt för mig 😃

När blir terrängen för svår ? 😃



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

isteskog  
#778854 Hälsingekustterängen är ingen höjdare för jordbrukstraktorn. Jag som orienterar där ibland ser ju ställen där det inte ens går att köra skotare ..... 😎

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#778858 Visst är det så.. även fläckvis på
Detta område går ingen skotare fram..
Det är 2 meters stenar

Men om jag lyckas dra vägen så jag slipper 1 metersstenarna.. och kanske kan köra över 0,5-0,6 metersstenarna..

Synd jag inte tog bilder när jag var där…

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Bert1  
#778908 Du får ringa in Harry ;)

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

lodin92  
#778917 Jag tycker jag kör fast med mina 2 wd jordbrukstraktorer bara jag ser en lerig knöl eller ska backa i lite slirigt motlut. Tacka vet jag traktorgrävaren så man aldrig behöver vara orolig för att inte ta sig lös eller för den delen stalon som tuggar sig förbi allt.. Men för att svara på frågan så blir väl en 2 wd traktor värdelös när jag viker in i skogen, ser inte hur jag skulle kunna ta mig någonstans utan att fastna.. Inte prövat en 4wd men är skillnaden lika stor som en rwd bil jämfört med awd så skulle jag åtminstonde kunna pröva att vika in i skogen med vagn bakom.

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#778925
Bert1 skrev:Du får ringa in Harry ;)


Vem ä det?:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#778926
lodin92 skrev:Jag tycker jag kör fast med mina 2 wd jordbrukstraktorer bara jag ser en lerig knöl eller ska backa i lite slirigt motlut. Tacka vet jag traktorgrävaren så man aldrig behöver vara orolig för att inte ta sig lös eller för den delen stalon som tuggar sig förbi allt.. Men för att svara på frågan så blir väl en 2 wd traktor värdelös när jag viker in i skogen, ser inte hur jag skulle kunna ta mig någonstans utan att fastna.. Inte prövat en 4wd men är skillnaden lika stor som en rwd bil jämfört med awd så skulle jag åtminstonde kunna pröva att vika in i skogen med vagn bakom.



Det är ju 4wd iaf..

Bara att testa alltså😃

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778928 Driven vagn gör större skillnad än 4wd har jag märkt.
Dock 4wd klättrar duktigt i de flesta lägen o räcker de inte så lägg på kedjor runt om

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Bert1  
#778929
Camaro1969 skrev:
Bert1 skrev:Du får ringa in Harry ;)


Vem ä det?:)

DynamitHarry

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#778931
gnisten83 skrev:Driven vagn gör större skillnad än 4wd har jag märkt.
Dock 4wd klättrar duktigt i de flesta lägen o räcker de inte så lägg på kedjor runt om


jo kedjor runt om när det blir snö..

vagnen är liten i förhållande till traktorn, så det är ju "bra"
men någon driven vagn blir det inte på bra lång tid...

jag är nog mest rädd att skära sönder däck, eller att köra sönder något under traktorn...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Bert1  
#778936 Lite ifrån där jag bor är det rejält stenigt så där sprängde dom bitvis för skördaren skulle komma fram på ett hygge men var en del dom fick lämna ändå och skotning en hade nästan tagit dubbelt så lång tid som vanligt

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#778939 jag ska göra basvägen genom en tallungskog som ska gallras inom 10 år, så vägen ska användas till detta med.
men vill ta mig till området bakom där det är 50-60 årig oskött skog, ca 3 hektar som jag tänkt gallra ur först..
spränga blir det ju inte :) men möjligen att jag tar dit lillgrävarn å ser om jag kan pilla bort de värsta stenarna...

men jag tror ju lastaren på traktorn är starkare.. så man kanske ska "snara" stenarna med kätting och flytta dem ur vägen. kanske rör sig om 20st stenar som hamnat mitt i vägen

går de inte böka bort så får man lägga i virke bredvid så traktorekipaget går över...

trevligt att vädra de funderingar man har.. kanske nån kommer med smarta inlägg :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Camaro1969  
#778940 här är en karta från 1998 när det var avverkat och man ser ju en del stenar

det är de blå områdena som är besvärliga, så bara liten del av tilltänkt väg..

och nä det går inte komma ut på vägen längre till höger... det är för stenigt/stort dike

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778948 Alltså har du inte bukplåt ska du inte köra på stenar, du kan bula tanken mm
Rent allmänt blir lutningen i hytten iaf otäck innan de finns risk att välta med en vanlig traktor

Användarvisningsbild

Re: Jordbrukare i bitvis stenig terräng

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778950 Risken med stora stenar är att det blir dyrt att laga skador, tar jättelång tid att flytta stenar eller bygga upp med virke för framkomligheten osv osv.
Så då vore kanske winchning ett bättre alternativ?
Så gör man ju på andra ställen där det inte går att ta sig fram på vanligt sätt tex vid stora lutningar.
På det viset kan man ha extremt långt mellan skotarspåren, tex om du har 50m wire så kan du teoretiskt ha 100m
mellan skotarspåren, Det går långsamt och du kanske måste ha en gubbe till som assisterar men kan undvika mkt krångel och kostnader.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).