Motorsåg och handhållet

Det här med bensinmärke...

49 inlägg 8261 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778474
anersimyra skrev:Europa är världsledande när det gäller framställning av alkylat och det från endast ett begränsat antal raffinaderier. Störst på marknaden är franska Merlin som tillverkar den alkylat som säljs under namnet Aspen. De säljer även alkylat under eget namn och är även leverantörer till ett stort antal märken världen över.

Vilka har mer samma bränsle som Aspen?

Går de på soppan och inget händer är det inga problem att rätta till och alla är nöjda o glada.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778478
anersimyra skrev:
Mange skrev:Jag vet du svalt detta och drar vad du kan för att undvika hoven.

Du kan ha samma alkoholhalt på brännvin gjort på vete och potatis.
Ska du ha apelsingrogg o blandar din Absolut med Bravo, Fanta eller Icas apelsin läsk så blir inte resultatet samma.
Likaså är det med dina datablad.

I verkstan ser man problemen och hittar man orsaken går det att rätta till.
Då vill man undvika fler råkar ut för samma elände.

Du har aldrig läst produktdatabladen för de ”olika” alkylaterna, eller hur? Du förstår väl ändå att det som anges där är med sanningen överensstämmande och har ju ingenting med några hovar att göra..😃

Är det nåt särskilt produktblad du tänker på?
Jag har inte alla men några.
Inte alla jag hittat produktblad på.

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

anersimyra  
#778489
Mange skrev:
anersimyra skrev:
Mange skrev:Jag vet du svalt detta och drar vad du kan för att undvika hoven.

Du kan ha samma alkoholhalt på brännvin gjort på vete och potatis.
Ska du ha apelsingrogg o blandar din Absolut med Bravo, Fanta eller Icas apelsin läsk så blir inte resultatet samma.
Likaså är det med dina datablad.

I verkstan ser man problemen och hittar man orsaken går det att rätta till.
Då vill man undvika fler råkar ut för samma elände.

Du har aldrig läst produktdatabladen för de ”olika” alkylaterna, eller hur? Du förstår väl ändå att det som anges där är med sanningen överensstämmande och har ju ingenting med några hovar att göra..😃

Är det nåt särskilt produktblad du tänker på?
Jag har inte alla men några.
Inte alla jag hittat produktblad på.

Det finns produkdatablad med en teknisk beskrivning av innehållet på samtliga alkylatmärken vilket dessutom är ett lagkrav. Visserligen forskas det på att ta fram en fossilfri alkylat och Husqvarna har om jag minns rätt en alkylat med en låg inblandning av fossilfritt framställt av majs. I övrigt är all dagens alkylat till 100% en petroleumprodukt där utgångsfraktionen är råolja.

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778500 Hur mycket majs/stärkelse/sprit har Aspen, Q8, Motomix i sina bränsle? Det är väl samma då?

Har du en bra produkt beskrivning av Julas bränsle? Det har jag inte hittat. 🙃 🚜

Avatar Fallback

Re: Det här med bensinmärke...

isteskog  
#778503 Man kanske ska hålla sig till de beprövade märkena då och strunta i snabbköpsalkylaten ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

anersimyra  
#778505
Mange skrev:Hur mycket majs/stärkelse/sprit har Aspen, Q8, Motomix i sina bränsle? Det är väl samma då?

Har du en bra produkt beskrivning av Julas bränsle? Det har jag inte hittat. 🙃 🚜

Du får som sagt kika i säkerhetsdatabladen för de olika märkena. Men rent generellt så är alkylater fria från etanol och den enda alkylaten mig veterligen som innehåller 10% förnybart torde vara Husqvarna RE Power. I övrigt torde det vara RE power som en arbetskamrat kört på i snart ett år då avgaserna stinker på stort avstånd. I RE Powers datablad beskrivs lukten som varande ”karakteristisk” medans de övriga märkena anger att bränslet är ett ”full range alkylat” som luktar petroleum.

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

anersimyra  
#778507
Mange skrev:Hur mycket majs/stärkelse/sprit har Aspen, Q8, Motomix i sina bränsle? Det är väl samma då?

Har du en bra produkt beskrivning av Julas bränsle? Det har jag inte hittat. 🙃 🚜

https://www.jula.se/globalassets/catalo ... 7_s_se.pdf 😎

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

hva555  
#778552 Har inte detta diskuterats i en annan tråd tidigare där jag gav min syn så jag hoppar den här. Säkerhetsdatablad för kem har jag haft lite kontakt med och vågar nog påstå att det inte är grund för att jämföra produkter annat än när det gäller riskhantering i olika faser från tillverkning, transport till slutanvändning. När det gäller drivmedelslagen så erbjuder den en spännvidd för variationeri innehåll. Tror jag försökte förklara det tidigare.

Alkylatbensin i miljöklass 1

5 § För klassificering i miljöklass 1 ska en alkylatbensin uppfylla följande tekniska krav:
1. ångtrycket ska vid 37,8 grader Celsius vara lägst 50 kilopascal och högst 95 kilopascal, dock högst 65 kilopascal under sommaren,
2. destillationen ska innebära att
a) mellan 15 och 42 volymprocent har förångats vid 70 grader Celsius,
b) minst 75,0 volymprocent har förångats vid 150 grader Celsius,
c) minst 46,0 och högst 72,0 volymprocent har förångats vid 100 grader Celsius, om inte annat följer av d,
d) om skillnaden i temperatur mellan den temperatur då 45 volymprocent har förångats och den temperatur då 72 volymprocent har förångats understiger 10 grader Celsius, gäller i stället för c att den temperatur då 50 volymprocent har förångats (T50-värdet) ska ligga mellan 90 och 105 grader Celsius, och
e) slutkokpunkten är högst 200 grader Celsius,
3. olefiner får förekomma med högst 1,0 volymprocent,
4. aromater får förekomma med högst 1,0 volymprocent,
5. bensen får förekomma med högst 0,1 volymprocent,
6. cyklohexaner får förekomma med högst 2,0 volymprocent,
7. normalhexan får förekomma med högst 0,5 volymprocent,
8. svavel får förekomma med högst 10,0 milligram per kilogram,
9. bly får förekomma med högst 0,002 gram per liter,
10. metylcyklopentadienylmangantrikarbonyl (MMT) får förekomma med högst 2 milligram mangan per liter, och
11. densiteten ska vid 15 grader Celsius vara mellan 680 och 720 kilogram per kubikmeter. Lag (2016:876).

Som synes rätt stor spännvidd. Ett produktblad är det väl det närmsta man kan komma om man vill jämföra olika leverantörer men ingen skriver nog allt där särskilt som tex Jula o Biltema inte har egena raff utan köper vad dom kan få tag i och fär det levererat i sina dunkar utan att veta mer än att soppan klarar lagkraven (i bästa fall).

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

anersimyra  
#778565
hva555 skrev:Har inte detta diskuterats i en annan tråd tidigare där jag gav min syn så jag hoppar den här. Säkerhetsdatablad för kem har jag haft lite kontakt med och vågar nog påstå att det inte är grund för att jämföra produkter annat än när det gäller riskhantering i olika faser från tillverkning, transport till slutanvändning. När det gäller drivmedelslagen så erbjuder den en spännvidd för variationeri innehåll. Tror jag försökte förklara det tidigare.

Alkylatbensin i miljöklass 1

5 § För klassificering i miljöklass 1 ska en alkylatbensin uppfylla följande tekniska krav:
1. ångtrycket ska vid 37,8 grader Celsius vara lägst 50 kilopascal och högst 95 kilopascal, dock högst 65 kilopascal under sommaren,
2. destillationen ska innebära att
a) mellan 15 och 42 volymprocent har förångats vid 70 grader Celsius,
b) minst 75,0 volymprocent har förångats vid 150 grader Celsius,
c) minst 46,0 och högst 72,0 volymprocent har förångats vid 100 grader Celsius, om inte annat följer av d,
d) om skillnaden i temperatur mellan den temperatur då 45 volymprocent har förångats och den temperatur då 72 volymprocent har förångats understiger 10 grader Celsius, gäller i stället för c att den temperatur då 50 volymprocent har förångats (T50-värdet) ska ligga mellan 90 och 105 grader Celsius, och
e) slutkokpunkten är högst 200 grader Celsius,
3. olefiner får förekomma med högst 1,0 volymprocent,
4. aromater får förekomma med högst 1,0 volymprocent,
5. bensen får förekomma med högst 0,1 volymprocent,
6. cyklohexaner får förekomma med högst 2,0 volymprocent,
7. normalhexan får förekomma med högst 0,5 volymprocent,
8. svavel får förekomma med högst 10,0 milligram per kilogram,
9. bly får förekomma med högst 0,002 gram per liter,
10. metylcyklopentadienylmangantrikarbonyl (MMT) får förekomma med högst 2 milligram mangan per liter, och
11. densiteten ska vid 15 grader Celsius vara mellan 680 och 720 kilogram per kubikmeter. Lag (2016:876).

Som synes rätt stor spännvidd. Ett produktblad är det väl det närmsta man kan komma om man vill jämföra olika leverantörer men ingen skriver nog allt där särskilt som tex Jula o Biltema inte har egena raff utan köper vad dom kan få tag i och fär det levererat i sina dunkar utan att veta mer än att soppan klarar lagkraven (i bästa fall).

Lantmännen har köpt in sig i franska Marlin och har då på sätt och vis ett ”eget” raffinaderi..🙂 huruvida jula och fultema äger andelar i något av de få europeiska raffinaderier som framställer alkylat ska vara osagt. Klart är i vart fall att all alkylat som förbrukas i vårt långa land är importerat. Vad gäller ”spännvidden” på de ”olika”alkylaternas innehåll så ger det vid en jämförelse en bild av en produkt där ”olikheterna” torde vara helt försumbara.Drivmedelslagen medger ett ångtryck om 95 kPa vintertid men av praktiska skäl importeras endast alkylat med ett ångtryck om 55-65 kPa. Ställer man samman de tekniska egenskaperna för de ”olika” märkena av alkylat och gör en jämförelse så inser man att spännvidden på innehållet är så extremt lika att några skillnader omöjligen kan märkas vid praktiskt arbete med motorsåg. Teoretiskt skulle skillnader kanske kunna påvisas vid kontrollerade laboratorietester men jag är fullt nöjd med att stödja mig på egna empiri över de ”olika” alkylaten..🙂

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

halvproffs  
#778568 Vilken tur jag har som inte har några problem med bränslet utan jag tankar och kör med sågarna utan att läsa varudeklaration och det har funkat i 35 år 👍 😀 .

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778624 Det låter jättebra.
Detta är det inte bara jag som ser, vissa mer än jag. Det händer rätt många.
Vissa behöver två tim. felsökning först kanske och eventuellt lite komponentbyte med men går likväl efter bränslet blir bytt.

Säkerhetsblad är bra om man kan lösa dem och få ut nåt av dem. Jag ser mycket såg här och många användare som säger sin del med.
Efter ett tag så blir det svårt att inte se återkommande orsaker.

Avatar Fallback

Re: Det här med bensinmärke...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778633 Lantmännen äger väl Aspens fabrik?

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

Alex Strömberg  
#778663
Mangan skrev:Lantmännen äger väl Aspens fabrik?

Korrekt

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

anersimyra  
#778665
Mangan skrev:Lantmännen äger väl Aspens fabrik?

Jo, namnet är ju lantmännen Aspen AB och de har som sagt köpt in sig i franska Marlin som producerar den alkylat som används i Aspen. Sen vet man förstås inte varifrån de övriga oljebolagen importerar sitt alkylat men då Marlin är en stor producent av alkylat så skulle det inte förvåna om julas och Biltemas leverantör köper in alkylat från just Marlin. Å andra sidan spelar det ingen roll då all alkylat som importeras till Sverige i praktiken är en identisk produkt oavsett vilket raffinaderi som framställt alkylatet.

Avatar Fallback

Re: Det här med bensinmärke...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778692 Okej, jag trodde de gjorde alkylat hos Aspen? Vad gör de annars, blandar i färg och häller på dunk??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).