Motorsåg och handhållet

Det här med bensinmärke...

49 inlägg 8257 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Det här med bensinmärke...

Effo  
#778382 Har en HVA 435 II på lån från en bekant medan jag går kursen för motorsågskörkort. Har ingen aning vad han kört med för bensin. Blev lite akut när jag skulle iväg en gång så jag fick ta första bästa, vilket var Biltemas. Den litern gick utan problem.

Nästa gång köpte jag en 5l dunk på OK. Blev lite häxblandning i tanken eftersom jag fyllde på med OK innan Biltema var slut. Märkte ingen större skillnad, men sista tanken med OK gjorde sågen svårstartad men det gick. När jag kom hem senast fyllde jag upp med OK och försökte starta. Gick inte, tände knappt. Pumpade, chokade men fick inte igång den. Lät den stå ett dygn och då tände den men inte mer. Vet att det varit lite strul med den så jag tänkte att kanske membranen var kass. Hade gnista och fukt i cylinder.

Åkte förbi servicestället idag och berättade läget. Hon i butiken frågade efter vilket bränsle jag körde på. OK sa jag. Hon tömde tanken, spillde i Aspen, pumpade och drog två gånger. Sågen startade och gick utan problem.

Hon sa att de alltid frågar om bensinmärke när folk kommer in med svårstartade sågar. Är Aspen så mycket bättre än annat?
Kan det alltså vara så stor skillnad på bensinen att sågen inte går om den får "fel" märke? Låter ju galet tycker jag, men jag har ju sett det själv.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

Williamm  
#778391 Gissar.

Ägaren har kört aspen så förgasaren är justerad för det. Biltemas var närmare i prestanda och funkade. När sägen var varm så gick OK bra men för kalstart var justeringen fel. När den fick aspen igen blev det bra.

Att bränslen är olika är ett faktum. Och jag har hört lite dit & datt och OK:s alkylat. Skulle dock inte tro att biltemas är så bra heller.

Märker det tydligt på min trimmade 346:a. Aspen går inge bra. 98okt Går bra. Men på stl:s 98 tappar den effekt mot Q8:as 98. Och behövde justeras om för att gå över huvud taget. När jag bytte tillbaka och justerade in den igen så fick jag en halv hästkraft kändes det som, och bättre tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

anersimyra  
#778400 435:an är en riktigt usel såg. Vissa exemplar kräver dagliga justeringar för att överhuvudtaget gå att få igång. Den alkylat som säljs i Sverige är i praktiken identisk oavsett märke då de alla följer vad som anges i drivmedelslagen. Problemet du upplever med 435:an beror garanterat på sågen och har ingen som helst koppling till vilket alkylatmärke du använder.

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778409 De är långt ifrån identiska bränslen även om några inte är så olika medans andra inte är i väldigt olika.

Biltema o Julas soppa ställer till det för många.
Och ställer till det...

Aspen öär ett jämnt stabilt bränsle som funkar bra.

Skifta mellan bränslen är ingen bra ide.

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

anersimyra  
#778412
Mange skrev:De är långt ifrån identiska bränslen även om några inte är så olika medans andra inte är i väldigt olika.

Biltema o Julas soppa ställer till det för många.
Och ställer till det...

Aspen öär ett jämnt stabilt bränsle som funkar bra.

Skifta mellan bränslen är ingen bra ide.

Den alkylat som säljs i Sverige har ett kemiskt innehåll som strikt följer anvisningarna i drivmeddelslagen. Detta är i övrigt lätt kontrollerat genom att ta del av de ”olika” märkenas datablad..🙂

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778432 Jag vet du svalt detta och drar vad du kan för att undvika hoven.

Du kan ha samma alkoholhalt på brännvin gjort på vete och potatis.
Ska du ha apelsingrogg o blandar din Absolut med Bravo, Fanta eller Icas apelsin läsk så blir inte resultatet samma.
Likaså är det med dina datablad.

I verkstan ser man problemen och hittar man orsaken går det att rätta till.
Då vill man undvika fler råkar ut för samma elände.

Avatar Fallback

Re: Det här med bensinmärke...

maltex  
#778433 Olika märken av akylatbensin är nog med stor sannolikhet tillverkad på samma ställe. Sen var och vilken olja som blandas är en annan femma. Men jag är ju inte rsketforskare så vad begriper jag.

Avatar Fallback

Re: Det här med bensinmärke...

isteskog  
#778436
maltex skrev:Olika märken av akylatbensin är nog med stor sannolikhet tillverkad på samma ställe. Sen var och vilken olja som blandas är en annan femma. Men jag är ju inte rsketforskare så vad begriper jag.

Enligt min Husqvarnakille (Åkes Motor Delsbo) så är alkylatbensinen tillverkad åt alla större märken. Det som skiljer är vilka oljor märkena blandar i. 😎

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778443 Ja, det hade varit kanon! Men riktigt så bra är det inte alltid, tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778445 Vissa bränslen man hittar är inte petrolium produkt. Likväl marknadsförd som Alkylat bränsle.

Avatar Fallback

Re: Det här med bensinmärke...

maltex  
#778450 All 2T akylatbensin som går att köpa duger att hälla i nån gammal motorsåg. Blir det något fel så är bensinen med största sannolikhet inte problemet, men undantag kan förmodligen inte uteslutas. Det konstiga är ju att såna här problem bara verkar drabba ett fåtal personer, man kan undra varför.

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

anersimyra  
#778465
Mange skrev:Jag vet du svalt detta och drar vad du kan för att undvika hoven.

Du kan ha samma alkoholhalt på brännvin gjort på vete och potatis.
Ska du ha apelsingrogg o blandar din Absolut med Bravo, Fanta eller Icas apelsin läsk så blir inte resultatet samma.
Likaså är det med dina datablad.

I verkstan ser man problemen och hittar man orsaken går det att rätta till.
Då vill man undvika fler råkar ut för samma elände.

Du har aldrig läst produktdatabladen för de ”olika” alkylaterna, eller hur? Du förstår väl ändå att det som anges där är med sanningen överensstämmande och har ju ingenting med några hovar att göra..😃

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

anersimyra  
#778466
Mange skrev:Vissa bränslen man hittar är inte petrolium produkt. Likväl marknadsförd som Alkylat bränsle.

Och då kommer du förstås att strax länka till artikeln där vi kan ta del av denna ”sanning”..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

anersimyra  
#778467 Europa är världsledande när det gäller framställning av alkylat och det från endast ett begränsat antal raffinaderier. Störst på marknaden är franska Merlin som tillverkar den alkylat som säljs under namnet Aspen. De säljer även alkylat under eget namn och är även leverantörer till ett stort antal märken världen över.

Användarvisningsbild

Re: Det här med bensinmärke...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778472
maltex skrev:All 2T akylatbensin som går att köpa duger att hälla i nån gammal motorsåg. Blir det något fel så är bensinen med största sannolikhet inte problemet, men undantag kan förmodligen inte uteslutas. Det konstiga är ju att såna här problem bara verkar drabba ett fåtal personer, man kan undra varför.

De som kommer hit och har detta problem kör inte gamla sågar.
De kör det billigaste de kan hitta i ett varuhus.
Oftast sämre än en gammal såg.
Det är inget ovanligt problem. Händer minst en gång i veckan jag ser det här.
De kommer tillbaks om bränslebytet funkar o vill ha mer hjälp. Det har hänt en gång de sista 5 åren. Han skulle bara köra upp de sista 4 litren i dunken.. Det blev inte så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).