Motorsåg och handhållet

Vedsåg med lite kubik

48 inlägg 7545 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#778148 Tack för svar, då är jag lite klokare igen, någon som har testat om hexakedjan är bättre i rakt kap än deras vanliga RS eller är det bara ett sätt att sälja med en dyrare fil? Har jag fattat rätt att den filen används utan mall då en sida av sextanten inte är huggen?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

anersimyra  
#778151
morco skrev:Tack för svar, då är jag lite klokare igen, någon som har testat om hexakedjan är bättre i rakt kap än deras vanliga RS eller är det bara ett sätt att sälja med en dyrare fil? Har jag fattat rätt att den filen används utan mall då en sida av sextanten inte är huggen?

Om du söker här på skogsforum så finns en tråd om kedjan och filen..🙂👍 vad gäller filen så kan man lika gärna köpa en Pferd chisel bit trekantsfil som dessvärre även den är en dyr historia..🤑🤑

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#791233 Trådlyft och återkoppling, köpte ett 16 tum svärd 3/8” 1,6 och några RS helmejsel och som någon svarade i tråden var det ett drev med djupa spår för den grova 3/8 på sågen. Svärdet jag fick med får således åka på sågverket istället.

Jag tyckte det var stor skillnad mellan de bägge skärutrustningarna, den grova kedjan käkade mycket bättre. På 3/8 pico kändes det som man kunde hänga på sågen medans den grova 3/8 tog för sig lagom med bara sågens tyngd.

Nu har den gått en dag i vedhögen. Mycket nöjd med sågen, känns som det var rätt val till vedbacken även om en 562 eller 362 varit roligare.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar