Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

827 inlägg 122164 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

tallen100  
#776454
jannee skrev:Aners, kvistar du björkarna INNAN du fäller dem?
Själv brukar jag vänta tills de ligger på backen :grin:

Han håller ju till i Stockholm..... 😉 😀

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

anersimyra  
#776459
1666634415_76d91f30-06be-4f55-a0c4-82e221564291.jpeg
Williamm skrev:
anersimyra skrev:
$matches[2]
En såg ni borde överväga att köpa är en stihl 241:a.. 😀 jag köpte en 241 förra vintern men blev inte särskilt nöjd då sågen inte är direkt varvvillig. Sågen är dock riktigt stark och hur stark den är i praktiken blev jag varse när jag högst motvilligt ”åkte på” att kubba upp de här bägge björkarna. Att jag skulle välja att kubba upp dessa med en såg som enhänt går att hålla rakt ut i bakre handtaget fanns så att säga, ”inte på kartan”. Men jäklar så effektiv den är den lilla rackaren och kubbningen av björkarna gick som en dans. Att sen sågen tog mindre än en tank där jobbet innefattade fällning, kvistning och kubbning i 35 cm kubbar är svårt imponerande.. :-bd :ymparty:

Förra gången den bilden var hade allt gjort med en elsåg. Nu har du gjort alt med en 241. Hur går det ihop?

Nu får du nog förklara dig lite närmare vad du sladdrar om.. :-bd
Senast redigerad av anersimyra mån 24 okt 2022, 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

anersimyra  
#776460
tallen100 skrev:
jannee skrev:Aners, kvistar du björkarna INNAN du fäller dem?
Själv brukar jag vänta tills de ligger på backen :grin:

Han håller ju till i Stockholm..... 😉 😀

Det här var på en ö i Nyköpings skärgård i helgen och klätterdelen gjorde jag enbart för att få upp linan till vinschen. Själva fällningen blev som vanligt från marken.. 😎 👍

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#776464
anersimyra skrev:
1666634415_76d91f30-06be-4f55-a0c4-82e221564291.jpeg
Williamm skrev:
anersimyra skrev:
$matches[2]
En såg ni borde överväga att köpa är en stihl 241:a.. 😀 jag köpte en 241 förra vintern men blev inte särskilt nöjd då sågen inte är direkt varvvillig. Sågen är dock riktigt stark och hur stark den är i praktiken blev jag varse när jag högst motvilligt ”åkte på” att kubba upp de här bägge björkarna. Att jag skulle välja att kubba upp dessa med en såg som enhänt går att hålla rakt ut i bakre handtaget fanns så att säga, ”inte på kartan”. Men jäklar så effektiv den är den lilla rackaren och kubbningen av björkarna gick som en dans. Att sen sågen tog mindre än en tank där jobbet innefattade fällning, kvistning och kubbning i 35 cm kubbar är svårt imponerande.. :-bd :ymparty:

Förra gången den bilden var hade allt gjort med en elsåg. Nu har du gjort alt med en 241. Hur går det ihop?

Nu får du nog förklara dig lite närmare vad du sladdrar om.. :-bd

Missade det...

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

anersimyra  
#776471 Ja, det missade du i allra högsta grad.. 👎

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#776481
anersimyra skrev:Ja, det missade du i allra högsta grad.. 👎

Men jag frågade och fick reda på att jag hade fel.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776518 Varför inte skära ber det när du var uppe i det ändå?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Alex Strömberg  
#776526 Nu blev jag precis ägare av en 242g. Ska dela vevhus och göra rent sen leta efter alla delar. Lustigt tändsystem på dessa, tändspolen är typ i två delar.

Någon som har tips på hur man tsr bort skruvhjulet på veven?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#776539 Har du ett mässingsdrev eller är det plast? Plast bör släppa med handkraft, mässigt eller stål kan du skruva på en mutter på , vanlig gänga, och dra med en liten avdragare. Vet inte storlek men en I skrotlådan passade

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Alex Strömberg  
#776540
hva555 skrev:Har du ett mässingsdrev eller är det plast? Plast bör släppa med handkraft, mässigt eller stål kan du skruva på en mutter på , vanlig gänga, och dra med en liten avdragare. Vet inte storlek men en I skrotlådan passade

Är i mässing. Hittade hvas egna avdragare så de blir lättare

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#776542 Ta chansen o bygg om till nya pumpdrivningen som bara pumpar när kedjan går.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Alex Strömberg  
#776544
hva555 skrev:Ta chansen o bygg om till nya pumpdrivningen som bara pumpar när kedjan går.

Bra att du sa de. Visste inte de hade den sorten. Blir att beställa.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#777822
hva555 skrev:https://www.ebay.co.uk/itm/302657472495 Kinakolv från England. Dom där ABCD Vvarianterna har jag inte hittat men det är nog bara orginal som finns i olika toleranser.


Här är den. Det står 180 på boxen så jag hoppas det är samma.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#778038 Ihopskruvad och startade. Rätt annorlunda jämfört med de sågar jag är van vid. Tung, vibrerar en hel del, segdragande, klarar väldigt låg tomgång. Kopplingen är nog lite dålig och driver gärna men det går att ställa ner tomgången väldigt lågt, klart under där nyare mindre sågar skulle stannat. Motorsågarnas HD. Skulle behöva ny koppling o kedja. Det är 56 länkar o står Partner på kedjan. Kan kanske vara en 3/8 ?? Fanns visst nån 404 eller så också.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#778287 Nån som behöver en fin kåpa ? https://www.ebay.com/itm/292893713099?h ... R8So3MKKYQ

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).