Skogsnyheter

Många skogsägare vill testa hyggesfritt

50 inlägg 14292 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Fredrik Reuter  
#777821 En enkät utskickad till skogsägare i Jämtland visar ett stort intresse för så kallat hyggesfritt skogsbruk. 750 skogsägare svarade på enkäten och 75 % vill veta mer om hyggesfritt skogsbruk och 53 % vill testa hyggesfritt skogsbruk. Enkäten var en del av ett examensarbete och genomfördes genom Gällö skog, Fria skog och Norra skog.

Resultatet från enkäten förvånar och Gunnar Hafmar som genomfört enkäten kallar svaren för häpnadsväckande.

Hyggesfria skogsbruksmetoder ser ut att vara på frammarsch. En forskningsstudie genomförd tidigare i år visar på liknande intresse men samtidigt att den svenska skogskulturen, skogsutbildningen, svensk skogsindustri och den svenska virkesmarknaden idag främjar kalhyggesbruket och därigenom hindrar den hyggesfria metoden.

Oaktat vad man tycker i frågan så vore det intressant att diskutera enkäten här ovan. Varför tror du 53 % av de tillfrågade skogsägarna i Jämtland är intresserade av hyggesfritt?

Vill de testa "något nytt"?

Har de tröttnat på den relativt låga lönsamheten i trakthyggesbruket i Sverige?

Ser de andra miljövärden som gör att de vill "ha skogen kvar"?

Eller något annat?




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

skogshare  
#777832 Bara det skogsskötselalternativ som varje enskild skogsägare väljer, har jag i princip inga principiella(!) invändningar så länge trädslagsvalen är ståndortsanpassade, markens produktionsförmåga utnyttjas optimal och lönsamheten är god och hållbar.

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

hfab  
#777834 Kan en anledning till att så pass många Jämtar är nyfikna på hyggesfritt, bero på att det idag går 13 miljöaktivister på dussinet?

Görs en avverkningsanmälan på "fel ställe" idag blir det massvandring av hobbybiologer och Knärotsinventerare.

Hyggesfritt är ju det enda dessa självutnämnda klimathjältar accepterar.

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Bosse1  
#777840 Det fattades 3250 svar av 4000, man kan bli lite lurad av siffror.

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777853 Man kan också se det som att 80% av de tillfrågade skogsägarna tyckte att det där var inget att bry sig om.

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

isteskog  
#777857
Skogsola skrev:Man kan också se det som att 80% av de tillfrågade skogsägarna tyckte att det där var inget att bry sig om.

Undrar om de var de så kallade utborna som föredrog hyggesfritt? 🤔

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777876 Miljöpartidamer som fått ärva en fastighet. Känner en sån som glatt pratar om hyggesfritt, rekreationsskog och fri utveckling. Bara det att hon alltid var utan pengar efter att ha deltagit i dyrbara hippiekonvent i stället för att jobba. När hon låtit sågverken hugga allt som var brukbart så sålde hon sina 100 hektar oröjda självföryngringar.

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

r93  
#777883 Så 8 av tio svarade inte ens, och hälften av dessa två var intresserade?

Härlig rubrik!

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Robur Clivus  
#777884 Jag tror att en starkt bidragande orsak möjligtvis kan vara den låga lönsamheten som skog avkastar. Är man inte super intresserad/indoktrinerad tror jag många som äger skog genom släkten eller på distans har en helt annan syn än vi som hänger på skogsforum. En slutavverkning är jobbigt då man dels måste ta ett aktivt beslut samt även kostnader för att återbeskoga, man mister kanske sin fina skog där de emotionella värdena trumfar de ekonomiska. Dessa faktorer ihop med den allmänna skogs-debatten som förs på kultursidorna om hur skog ska skötas tror jag också spelar en större roll för många.

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777885
r93 skrev:Så 8 av tio svarade inte ens, och hälften av dessa två var intresserade?

Härlig rubrik!

Typisk rubrik från SVT som driver kampanj mot det traditionella skogsbruket.

Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

På väg till landet  
#777893 Jag håller med om attt man kan ha åsikter och funderingar kring SVTs agenda och vinklingar. Det finns också all anledning att fundera på hur enkäter utformas och tolkas. Det man dock inte kan blunda för är att svenska skogsägare får orimligt dåligt betalt för sin råvara i den ”konsensus” som nu råder i skogssverige. Tror att nyfikenheten på alternativa metoder är nödvändigt för att förändra makt balansen i skogsindustrin. Skogsägar föreningarna fungerar väl lite slarvigt uttryck mest som inköpscentraler åt skogsindustrin (jfr. Arla för mjölkbönder)

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Robur Clivus  
#777897 Spinner vi vidare på resonemanget att det verkar finnas andra värden förutom virkesproduktion som attraherar, då borde det även finnas marknad för maskinlag som kan svara upp mot detta behov och jobba lite okonventionellt på timme, så länge de kan presentera alternativ?

Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Robur Clivus  
#777898 En annan tanke som jag kanske inte tror så mycket på men som ändå kan dryftas: Om vi börjar få in skogsägare med affärstänk som inte är fostrade i det "skogliga tänket" och träffar en kepsutdelare, blir nog lite förundrad vilken planet kepsutdelaren bor på när det diskuteras virkesaffärer!

Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Älgfoderodlare  
#777902 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 13:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

lodin92  
#777909 Jag tror av dem som är för hyggesfritt förväntat sig högre avkastning i trakthyggesbruket eftersom de bara hör om dåliga virkespriser och dålig lönsamhet, då inbillar man sig att det är så. Sedan allt prat om hur lönsamt hyggesfritt är får dem att vilja testa det, blir spännande att se vad folk tycker när dem inser vad som egentligen var olönsamt. Resterande hälften är stor del sådana som inte bryr sig om ekonomin och har hyggesfritt för andra anledningar. Sen finns en liten del som försöker att få fram speciella virkessortiment och därigenom få bra ekonomi i hyggesfritt. Jag försöker bedriva stor del hyggesfritt men begriper inte dem som tror de ska vara lönsammare..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).