Motorsåg och handhållet

Tips på olja?

41 inlägg 5665 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

halvproffs  
#777811 Kollade nu. 32.50 var literpriset. För kanske 5-6 år sedan kunde jag köpa för 12kr/l på willys med det var nog på 10l dunk.
Fortsätter iaf med rapsoljan som borde vara betydligt hälsosammare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

JensSkoog  
#777812 Köpte fem liter Stihl delsyntetisk kedjeolja här om dan, 320 kr (med rabat). Fem liter rapsolja på affären kostar 255 här.

Avatar Fallback

Re: Tips på olja?

Sture Andersson  
#777835
Erre skrev:Helt enig med dig Sture Andersson.

Därför ska en som själv beskriver sig som gröngöling och nybörjare inte behöva leta upp något att slå loss kedjan på.
Bättre saker funkar när man är nybörjare. Och den lär inte gå så mycket att det blir någon miljöförstöring eller fara för användaren med mineralolja.

Du skriver att du är enig med mig ,och i nästa stund skriver du att du föredrar mineralolja .
Tror jag väljer att inte kommenterar detta mer nu.

Avatar Fallback

Re: Tips på olja?

tallen100  
#777837 Det var väldigt vad känsligt det var med kedjeolja 😮 🤣

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

anersimyra  
#777839
tallen100 skrev:Det var väldigt vad känsligt det var med kedjeolja 😮 🤣

Det blev en kedjereaktion..😧😂

Avatar Fallback

Re: Tips på olja?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777858 Var förbi JD service och ryckte med en dunk som hette JD bio chain guard eller nåt liknande. Läste sen på dunken att den är anpassad för skördare. Hur tror ni den funkar i motorsågen?
A. Den blir för tunn.
B. Den blir för seg.
C. Den kommer att strula på annat vis.
D. Den kommer att gå alldeles utmärkt bra.

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

Erre  
#777861
Sture Andersson skrev:
Erre skrev:Helt enig med dig Sture Andersson.

Därför ska en som själv beskriver sig som gröngöling och nybörjare inte behöva leta upp något att slå loss kedjan på.
Bättre saker funkar när man är nybörjare. Och den lär inte gå så mycket att det blir någon miljöförstöring eller fara för användaren med mineralolja.

Du skriver att du är enig med mig ,och i nästa stund skriver du att du föredrar mineralolja .
Tror jag väljer att inte kommenterar detta mer nu.

Var det otydligt så menar jag att jag delar din erfarenhet av att kedjan kan fastna av rapsolja.
Och att i detta fallet så rekommenderar jag mineral olja. Ska sågen stå i flera år så rekommenderar jag inte raps.
Tror jag väljer att inte kommentera detta mer då folk far åt alla håll med råden.

Kör bara raps i vedmaskinen, sågar och kedjeröjsågen.
Men dom används ju frekvent.

Avatar Fallback

Re: Tips på olja?

hfab  
#777867
Skogsola skrev:Var förbi JD service och ryckte med en dunk som hette JD bio chain guard eller nåt liknande. Läste sen på dunken att den är anpassad för skördare. Hur tror ni den funkar i motorsågen?
A. Den blir för tunn.
B. Den blir för seg.
C. Den kommer att strula på annat vis.
D. Den kommer att gå alldeles utmärkt bra.

Svar: D
Men du hade kommit betydligt billigare undan med en dunk rapsolja

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

anersimyra  
#777868 Den billigaste rapsen jag hittat (2 liter Ica maxi) på senare tid kostar 30 kr/litern så då köper jag hellre en 20 liters dunk bioolja även om det kostar någon hundring till..🤑🤑🤑

Avatar Fallback

Re: Tips på olja?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777878
hfab skrev:
Skogsola skrev:Var förbi JD service och ryckte med en dunk som hette JD bio chain guard eller nåt liknande. Läste sen på dunken att den är anpassad för skördare. Hur tror ni den funkar i motorsågen?
A. Den blir för tunn.
B. Den blir för seg.
C. Den kommer att strula på annat vis.
D. Den kommer att gå alldeles utmärkt bra.

Svar: D
Men du hade kommit betydligt billigare undan med en dunk rapsolja

Möjligt om man nu måste jaga sista kronan. Har inte sett billig rapsolja på dunk. Hur beter den sig när det blir kallt?

Avatar Fallback

Re: Tips på olja?

tallen100  
#777879
Skogsola skrev:Var förbi JD service och ryckte med en dunk som hette JD bio chain guard eller nåt liknande. Läste sen på dunken att den är anpassad för skördare. Hur tror ni den funkar i motorsågen?
A. Den blir för tunn.
B. Den blir för seg.
C. Den kommer att strula på annat vis.
D. Den kommer att gå alldeles utmärkt bra.

Det mesta funkar ju så,
Skulle tro på svar D.

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

JensSkoog  
#777882
Skogsola skrev:Möjligt om man nu måste jaga sista kronan. Har inte sett billig rapsolja på dunk. Hur beter den sig när det blir kallt?

Den tjocknar till, och när det går ner i tjugo minus, fastnar den i dunken om den blir kall genom.

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

Rotvältaren  
#777886
Sture Andersson skrev:
Erre skrev:Helt enig med dig Sture Andersson.

Därför ska en som själv beskriver sig som gröngöling och nybörjare inte behöva leta upp något att slå loss kedjan på.
Bättre saker funkar när man är nybörjare. Och den lär inte gå så mycket att det blir någon miljöförstöring eller fara för användaren med mineralolja.

Du skriver att du är enig med mig ,och i nästa stund skriver du att du föredrar mineralolja .
Tror jag väljer att inte kommenterar detta mer nu.

Och du ryter år folk att de för i helvete ska ge fan i att använda minerolja. och i nästa stund skriver du att du kör mineralolja genom din vedmaskin....

But it's ok when I do it.....

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

Camaro1969  
#777914
halvproffs skrev:Kollade nu. 32.50 var literpriset. För kanske 5-6 år sedan kunde jag köpa för 12kr/l på willys med det var nog på 10l dunk.
Fortsätter iaf med rapsoljan som borde vara betydligt hälsosammare.



ja det kostar typ 30-35:- litern, men observera att det är 12% moms bara

jag köpte mineralolja för aningen lägre pris, bara typ nån krona, men "vinsten" kommer i att du kan ställa på lägre förbrukning

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

anersimyra  
#777953 Jag hittade en grossist hemmavid som har förpackningar om fem liter raps/olivolja för 99:- kronor per förpackning..🤑

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).