Motorsåg och handhållet

Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite ideer

43 inlägg 5547 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#777725
anersimyra skrev:Kedjefångartapp, spricka.. 😮


Mja detdär får jag då ta å kika på i helgen vad det är som syns är he en spricka så blir det å kika på blocket Sjukligt allergisk mot tradera .
Observanta ögon ja ;-)

Mvh Paul Roger

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#777726 Å jag tog på lunchen Å monterade svärd å kedja å spännade upp å ja nu djävlar förstog jag hur mycket det spändes .. då behövs int någon extra bricka nej det var finurligt av dom på Husqvarna .

Satte ihop allt å provade på nå mindre liggandes å ja den 39år gamla maskinen gick att såga med !

Nu blir det å beställa packningssats å invänta halvdags arbetet imorrn i kommunen för sen är det röddagsfirande för de troende .
Å knåpande i verkstaden å fiska Harr .

Över å ut å Tackar för All input å Ideer det Hjälper !!!

Fin kväll
Paul Roger Nilsson

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

Andpers  
#777729 Om du ska tillverka en plåt så har en original-plåt tjockleken 0.50 mm och materialet är rostfritt stål.

Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

hva555  
#777778 Ja plåt ska det vara. Denna är enligt första ägaren orörd, 1,5mm svärd. När det gäller kopplingkåpan så svarvade min första 242 ut ett hål när den ena kopplingfjädren hade gått av. Den blev lite svår att få stopp på kedjan på tomgång med bara en fjäder men det var min första såg så jag körde vidare.

Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

Andpers  
#777781
PRN skrev:
Ja gummiplutten finns där än å det smörjer int så fint på kedjan utan det smörjer överallt så jag tar å beställer en packningssats till en 242 de sku visst passa en 234sg ? Enligt forumet höra Kostar bara en hundring å då kan jag ta å rensa ur hela allting från gammel epoxysotet å packa om å putsa å blöta upp filtrens så de ser ok ut ,maskiner går igång på 2-3drag å låter som vanligt i mina öron .

Tackar för bilderna på plåten som jag int kan se på sprängskissen ens engång mycket märkligt .

Tack å Bock Mvh Paul Roger


Om sågen går bra i motorn så är det väl ingen mening att byta någon packning?
Man brukar säga att om något funkar så ska man låta det vara.
Den enda tätningen för oljan är "gummiplutten" och möjligen plåten.

Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#777786 Hallå Hallå
Ja det är väl tanken att göra en själv he kan inte vara svårt bara måtta å bocka å på jobbet har vi verkstad (kommunal anställd) å här Fann jag plåten som såldes som reservdel å tillbehör :-D dvs inget som satt monterat från fabrik lustigt nog .

Tack för infon om materialet å grovlek å med dina bilder så går det å förstå hur den ser ut är ganska kreativ .

Jo varför jag ska packa om den är för att någonstans tar sig oljan ut å inte är det via oljepumpen så mycket har jag då sett redan på ca 15,mins testande .. å då känns det som att någon packning runt oljetanken är brusten rent utav huvudet tänkt .
Jag har tid å plats att dona så varför inte ? En blir inte fattigare på kunskap åtminstonde . Å int heller på foton av tillvägagångssättet .

Över å ut Nördar utan å fördjupa sig så lär en sig inget .
Paul Roger

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#777787
hva555 skrev:Ja plåt ska det vara. Denna är enligt första ägaren orörd, 1,5mm svärd. När det gäller kopplingkåpan så svarvade min första 242 ut ett hål när den ena kopplingfjädren hade gått av. Den blev lite svår att få stopp på kedjan på tomgång med bara en fjäder men det var min första såg så jag körde vidare.


Hallå Hallå hva555
Aaaha ja då förstår jag då har det hänt på min 234sg ,jag tänker "kemisk metall" å bygga upp skadan från insidan å sedan utsidan he borde hålla tyck jag .

Plåt check .
Mvh Paul Roger

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

Andpers  
#777796
PRN skrev:Hallå Hallå

Jo varför jag ska packa om den är för att någonstans tar sig oljan ut å inte är det via oljepumpen så mycket har jag då sett redan på ca 15,mins testande .. å då känns det som att någon packning runt oljetanken är brusten rent utav huvudet tänkt .
Jag har tid å plats att dona så varför inte ? En blir inte fattigare på kunskap åtminstonde . Å int heller på foton av tillvägagångssättet .



Varför du inte ska byta alla packningar är för att risken är överhängande att skapa mer svårlösta problem än ett oljeläckage.

Den enda packning som berör kedjeoljan är packningen mellan vevhushalvorna (motorblockshalvorna). Om oljeläckaget är där så borde det synas att oljan sipprar ut i skarven mellan halvorna, vilket är ganska långt från svärdsfästet.

När jag nu tittar närmare på dina bilder så syns en spricka under oljetanken precis ovanför kedjefångartappen. anersimyra har skickat en bild med pilar som visar sprickan. Det skulle kunna vara att den sprickan går in i tanken, den sitter precis på gränsen. Om oljan bara läcker när motorn varit igång en stund så kan det bero på att värmen gör oljan tunnare och därmed läcker ut.

En annan sak att titta närmare på är oljetankens avluftning. Den mynnar ut i tappen bredvid bulten, som svärdet skruvas fast med. Inuti oljetanken ska det gå ett plaströr mellan tappens fäste och väggen ovanför påfyllningslocket.

Annars är 234 en trevlig såg att meka med, så om huvudsyftet är att meka motorsåg så har du valt ett bra objekt.

Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

hva555  
#777803 Vill bara instämma, dela inte sågen i onödan, ger bara onödigt jobb. Jag har gjort det ett par gånger o gör det inte om jag inte måste. Det är lättare att först bara ta bort cylindern och tanken så kan du kolla hela delningsplanet. Tvätta rent , ta bort sugledningen i tanken och häll tunn i olja typ synt motorolja och tryck försiktigt med luft , några hekto, så ser du om det läcket någonstans och har kanske sparat en massa jobb. Samtidigt får du bra koll på på kolv o ring.

Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#778040 Andpers
Mja det var väl mest packningar som är i anslutning till oljetanken he är någe lurt å Jo det är en spricka jag har kikat idag när jag stog å gjorde ett plåt bleck tog en stund å göra en design å utföra skulle haft nån liten såg så he fick gå med rondell hammare å borrfluga å Jo nog leder det olja ut i svärdet via blocket efter viss rengöring , jag ser att det inte håller helt tätt med oljefilters dongeln mot plattan (bytte ut slang stumpen som sku vart plutten å det blev tätare ) funderar på nån oring att täta med men inget som direkt stör nu längre mer än att den är några år å använd enkelt Wear&tear att det sipprar lite olja men vad jag ser så är det från oljefiltret om du förstår .
Jag uppskattar att stå å försöka få igång hjärnan om jag säger så .
Det får bli å finna en ny högerhalva alt en vänster å å byta ut så en slipper nå läckage .
Mycket trevligt att skruva i 234an ,att byta packningsr i blocket känns inte som en så avancerad uppgift jag har nog en formgivare framför mig att byta ut nästan all kabel i den pga allvarliga skador å att jag vill ha igång handvärmarna :-)

Såhär vart det idag åt minstone å när jag sku få bort flänsen ja då djäklart stannade hjärna å då begav jag mig från jobbet .
Kablaget får jag byta ut till veckan he är sista öppenvattensfisket imorrn det är ovanligt med varmgrader nu mindre än 20mil från polcirkeln ..


Blecket blev inte alls perfekt men det fungerar å oljan sprids mycket bättre i svärdet med kedjan så då fanns det fasiken ett syfte som då 1983 såldes enbart som reservdel haha bra lustigt.


Mvh Paul Roger

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#778041 Hva555

Jamen det ska du så klart göra :-)
Jå det kan jag iof köpa att det är betydligt enklare å blåsa å se vars allting tar vägen än å plocka ner allting jag ser hus maskinen ser ut å tar för givet att packningarna är nog bara smuts rester numer .. kablarna i den är förträffligt dåliga å då tänk jag samma om packningarna .

He blir å provblåsa å se vars he tar vägen

Mvh Paul Roger

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#778180 Så svänghjulet togs av å rengöringen å kabelbytet skulle bli av meeeeeeen nu sitter i stort sett varenda kabel fast i boxar å mojänger som jag då inte ens vet namnet på haha Aja sprätta bort förgasare för å komma åt i detsvartaepoxykittet :-) under å över å bakom å blåsa å gnida å peta ja det blir renare !
Jag tycker mig se spår utav att säkert förra ägarna har packat om maskinen tidigare he är nå plastgulaktigt som sticker upp här å där å jag behöver köpa en högerhalva av motorblocket så slipper jag nog endel oljeläckage det torde lägga sig efter det bytet .

Vad mer Jo jag tog lite silikon packning å tätade under magnapull/startaparaten he saknades en 5cm slirva av tunn plasten .

Kablar är säkrade Näääästan hela vägen i maskinen det var mer öppna kablar än stängda det var första gången jag sett något sådant .
Jag fick inte upp det bakre handtaget jag har för tjocka bits å får hämta å slipa ner några stycken så öppnas det å säkras för å ! Det främre handtaget skall sprättas upp till kabelskorna å säkras misstänker att det är där eller i det bakre som ej är tätt å slutet .. men jag behöv lite krympslang först så he får bli efter jag vart till Luleå i månadsslutet Biltema får duga .

Men annars så är den snart till 100%genomgången kul projekt å trevlig maskin denhär kommer duga gott åt mindre träd runt 40cm i lugnt tempo .

Stort tack till Allihopa som har hjälpt med input å tips det är fint det !det hjälpte mycket med det ni alla skriver mer än vad ni tror !!

Mvh Paul Roger Nilsson -Norrbotten Boden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

Andpers  
#778182 Den runda vita elmojängen under svänghjulet är generatorn till handtagsvärmen.
Handtagsvärmen är seriekopplad i ordning: Generator -> båge -> ena sidan av gashandtaget -> andra sidan av gashandtaget-> strömbrytaren för handtagsvärmen -> jord.
Eftersom generatorn är ansluten via godset till jord så blir det en sluten strömkrets när strömbrytaren är påslagen.

Min erfarenhet av problem på handtagsvärmen är att det oftast är kabelbrott. Annars kan det vara att kabelisoleringen frätts upp och ligger och jordar någonstans mot godset. Det positiva är att det väldigt sällan är fel på värme-elementen. Kablar är ju bara att byta.

Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

hva555  
#778199 Trevligt med bilder. 😀

Användarvisningsbild

Re: Blocket Köpt Husqvarna 234sg/se maskin behöver lite idee

PRN  
#778294 Andpers
Alright en generator ja jo nu trodde jag att den kallades någe annat faktiskt det är en ganska bas el på maskinen p jag förstår hur det kopplas ihop hmm mja byta kablar blir nog ett större projekt att öppna generator som garanterat är de samma från spolens mitt ut till kabelskorna å kabelögglorna .
För mig känns det som kabelbrott nånstans alternativt att det har erjat i kontakten i knappen så får rengöra å se om den hoppar igång .
Jo nog har kabelisoleringen fräts upp nog det fanns knappt nå isolering kvar på de yttre kablarna bakom svänghjul mm .

Hva555
Visst är det trevligt med bilder :-)
Hellre att det finns bevis än att nån bara sitter å jollrar bakom skärmen ..

Mvh Paul Roger Nilsson

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).