Verkstan

Tala om vilken svets jag ska ha!!!

162 inlägg 127176 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

jorgst  
#77766 Vi har en minarc 150 det är en svets jag är väldigt nöjd med lätt tänd går att ha lång förlängnings sladd utan att den strejkar.
Har en vän som är byggnadssmed som rekomenderade mig en sådan.
Han använder sin dagligen timme efter timme så dom är drift säkra .

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

-wanted-  
#77771 Båda de små svetsarna är kanonfina "proffs"maskiner med bra svetsegenskaper. Du kommer bli nöjd vilken du än väljer om du inte har behov av att svetsa med grova elektroder. Men 3.2 klarar dom båda om du låter svetsen vila sig lite ibland.

Och svar till axwell, ja vi tänker nog på samma elektroder låter det som. De har ju olika namn hos olika tillverkare. De fungerar fint att svetsa med dem i vanligt konstruktionstål. I andra udda legeringar är oftast "specialelektroder" att föredra. Dock kostar dom skjortan, det gör förvisso "blandpinnarna" också. Annars är 43.32 en fin lättsvetsad elektrod om man är lite ovan svetsare.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#77790 Ja 43.32 är helt klart en av dom bästa nybörjarelektroderna, säger nybörjaren själv, dvs jag. Köp framför allt inte dom billiga "varuhuselektroderna" en del av dom är fullständigt hopplösa att tända vettigt.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

-wanted-  
#77804
totte skrev:Ja 43.32 är helt klart en av dom bästa nybörjarelektroderna, säger nybörjaren själv, dvs jag. Köp framför allt inte dom billiga "varuhuselektroderna" en del av dom är fullständigt hopplösa att tända vettigt.


Ja budgetelektroderna är nog bra till nästan allt, utom att svetsa med. Jag har arbetat med svets och smide i över 15 år nu. Men budgetelektroderna som finns lite varstans är inte att rekommendera.
En sak som är ännu viktigare är hur man förvarar elektroderna, alltid i torrt och uppvärmt utrymme. Annars kan man få otrevliga problem den dag de ska användas.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#77812 Verkar vara rent lotteri med budgetpinnar, köpte ett litet paket på Clas O, funkade perfekt i stort som 43.32. Sen köpte jag en påse på Jula, gjorde inte annat än fastnade och missade tändningen och jäklades. Sen har jag hållit mig till 43.32.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

axwell  
#77840
totte skrev:Verkar vara rent lotteri med budgetpinnar, köpte ett litet paket på Clas O, funkade perfekt i stort som 43.32. Sen köpte jag en påse på Jula, gjorde inte annat än fastnade och missade tändningen och jäklades. Sen har jag hållit mig till 43.32.


Kan det vara en slump? Har tyvärr samma erfarenhet från Julas prylar,inte bara inom svets utan nästan hela lågprisutbudet. Clas O. och Biltema har ofta lika bra eller lägre priser, där ligger mina reklammationer på nivån procent eller promille. För Julas del har jag fått använda bråktal tex. 1/4, 1/3, 1/2. Bara otur, tror inte det, undviker Jula efter all "otur" sedan många år.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

blixten  
#85410 Är nybörjare när det gäller svetsning. Har en liten mma svets och funderar på att svetsa ett par vägbommar. Antar att "riktiga" är tillverkat av galvaniserat eller förzinkat stål. Går det att svetsa vad krävs för det, pinnar osv?

Alternativet är ju att tillverka dem i vanligt stål som ej är ytbehandlat och måla dem. Men det hade som sagt vart roligare att tillverka dem i galvaniserat eller förzinkat...

Vad tror ni om det?

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

-wanted-  
#85417 Visst kan du bygga bommarna av galvade balkar. Men du bör vara noggrann med att slipa bort galv runt svetsstället. Varm galv avger otrevliga ångor som du blir väldigt illamående om du andas in.
Jag tror det blir bättre att du tillverkar dem i vanligt stål och sedan ytbehandlar dem efteråt. Lämpliga elektroder i vanligt konstruktionstål är OK 43.32. De är väldigt lättsvetsade.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85424 Äsch bränn på och sen smeta lite blymönja på svetsarna.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

axwell  
#85431 Går det fortfarande att få tag på blymönja, har för mig att det är svårt för personer utan kontakter?

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#85444 Finns galvspray att köpa, enligt texten på burken är den godkänd för reparation av galv efter svets i minns inte vilka sammanhang, men den funkar utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

axwell  
#85448 Galvspray har jag flera burkar, Zinkfärg för styrkning(1 l väger nästan 3 kg) också, men blymönja har jag bara sett på industrin sedan några år tillbaks.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Torparn79  
#85618
Slurfi skrev:Äsch bränn på och sen smeta lite blymönja på svetsarna.

men kom ihåg att vara noga med att dricka mjölk på kvällen när man svetsa galvat (låter man bli så kan man ge sig fan på att man har fuskat med slipningen), helst 1 liter..

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

blixten  
#85710 Okej då får det bli bommar av galvat! Är ju inte direkt mycket svetsning men slipa rent och svetsa utomhus får det allt bli + lite mjölk;) OK 43.32 har jag förstått är lättsvetsade och passar bra till detta ändamål (tunnt material)?

Ska även svetsa ett par stag till traktorn som kommer vara rätt rejäla och utsättas för ganska hård belastning. Funkar OK 43.32 pinnarna till detta också eller bör man ha några andra?

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Yanmar 1502d  
#85973
Torparn79 skrev:
Slurfi skrev:Äsch bränn på och sen smeta lite blymönja på svetsarna.

men kom ihåg att vara noga med att dricka mjölk på kvällen när man svetsa galvat (låter man bli så kan man ge sig fan på att man har fuskat med slipningen), helst 1 liter..



MJÖLK!!!???

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).