Motorsåg och handhållet

Husqvarna strategi pressmeddelande

103 inlägg 13861 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

tallen100  
#777483
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Den dagliga servicen som niking gör med sina bensinsågar har jag aldrig hört att någon gjort😅😂

Niklas service hade ansetts undermålig när jag gick skogsskola.. 😮 men då var förstås partnerkuberna i närmast nyskick efter två års användning..🙂

Skola och verklighet brukar skilja sej åt ganska så mycket.😅
Skulle alla ha samma procedurer för sej som skolboken säger, oavsett vad det gäller, så skulle det inte bli mycket gjort 🤓

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

tallen100  
#777485
Alex Strömberg skrev:
Mange skrev:För oss som jobbar med såg och har gjort det ett tag så är detta inte heller nåt nytt.
Det kunde tidigare komma in 254or som inte en kåpa varit av på under en sesong eller ett år, ibland mer. Fanns de som hade dem i 5-10år utan att röra en skruv förutom spännskruv till kedjan. Det säger inte så mycket....

Då har den legat kvar i lådan den kom med om den ALDRIG strulat på 10 år.

Du är tvärsäker som vanligt.
Men på den tiden gjordes både bra sågar och tändstift.
Det är annat än det krånglande elektronikdatakrafset som tillverkas nu. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Erre  
#777491 El eller bensin?
Jag skiter i vilket den dag elsågarna presterar som en 50cc såg eller + det.
Vi är fortfarande många som inte enbart hugger i trädgårdar. Det finns faktiskt skog att hugga i.
Dvs kapa loss åt skördaren vid storm, hugga frötallar osv.
Alltså en såg för en självverksam skogsägare.
Så länge el inte finns för hela segment så står jag hellre över.
Den dagen dom klarar allt så är jag på.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777494
toker72 skrev:
Niking skrev:Tack för erkännandet att jag hittat rätt maskin, Mange!

Tror att många fler skulle nog gilla batteri än de som kör batteri idag. Inte minst på grund av den klart förbättrade arbetsmiljön.

Vad priset beträffar, så ska man inte bara stirra sig blind på inköpspriset, utan även ta i beaktning sådant som driftsäkerhet, smidighet, vikt drivmedelskostnad och inte minst möjligheten att kunna köra flera olika maskiner på samma batterier. Dessa maskiner behöver då bara köpas tool only, då batterier + laddare redan finns.

Ju fler parametrar jag lägger till, ju bättre framstår batterivarianterna.
/Niklas

En bensinsåg är ju i dag väldigt driftsäker jag har gubbens gamla 346 kvar som reservsåg och den är säkert 15 år gammal och har gått mycket det den utför skulle en 15 år gammal batterisåg inte fixa utan att man först fick köpa nya batterier. Vikt är väl ungefär densamma och likaså smidigheten och vilka andra maskiner ska man köra på samma batteri röjsåg finns det visserligen men där verkar batteriversionerna ha en del kvar innan dom blir riktigt användbara. Vi hade en batterisåg på jobbet och den funkade utmärkt så jag har inget emot batterimaskiner men jag vill ha jobbet gjort och det blev minst dubbla priset om jag skulle köpt batterisåg jämfört med Stihl 201 och skillnaden däri mellan hinner jag inte tjäna in innan det är dags köpa nya batterier. Du ser ju bara fördelar i allt med batterisåg tom sånt där dom inte har nån fördel varför inte vara lite mera opartiskt.


Dagens bensinsågar verkar inte vara så driftsäkra, om man ska tro alla reparationstrådar här på forumet.


Å andra batterimaskiner i Husqvarnas sortiment är ju t.ex. gräsklippare, grästrimmer, häcksax, stångsåg, lövblås kedjeröjare, gräsröjare, stånghäcksax. Alla brukar starta snällt på första knapptryckningen. 😎
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 02 nov 2022, 09:20, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

80-90  
#777495 Den dagen el sågen driver ett 18-20 tums svärd genom ett vindfall som ska kapas loss då börjar det bli intressant. Å det kommer nog det med . Men än så länge vill jag höra motorn brumma.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777496
Mange skrev:För oss som jobbar med såg och har gjort det ett tag så är detta inte heller nåt nytt.
Det kunde tidigare komma in 254or som inte en kåpa varit av på under en sesong eller ett år, ibland mer. Fanns de som hade dem i 5-10år utan att röra en skruv förutom spännskruv till kedjan. Det säger inte så mycket....


Nä det klart, det blir ju inte så mycket reparationer med batterigrejor. Trevligt för oss slutanvändare men desto surare för er reparatörer...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Alex Strömberg  
#777497
tallen100 skrev:
Alex Strömberg skrev:
Mange skrev:För oss som jobbar med såg och har gjort det ett tag så är detta inte heller nåt nytt.
Det kunde tidigare komma in 254or som inte en kåpa varit av på under en sesong eller ett år, ibland mer. Fanns de som hade dem i 5-10år utan att röra en skruv förutom spännskruv till kedjan. Det säger inte så mycket....

Då har den legat kvar i lådan den kom med om den ALDRIG strulat på 10 år.

Du är tvärsäker som vanligt.
Men på den tiden gjordes både bra sågar och tändstift.
Det är annat än det krånglande elektronikdatakrafset som tillverkas nu. 🤣

Nostalgi är farligt 😉

Ungefär lika säker som ni låter tycker jag.
Senast redigerad av Alex Strömberg tis 01 nov 2022, 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777498 Om HVA har kompetens att hantera elektronik som skall utsättas för risiga miljöer så kommer det inte att bli några problem.Det är bara om man är okunnig om hur man hanterar miljön som problem uppstår. Elektronik håller lätt i 30 år eller mer om man har designat den på rätt sätt och tagit hänsyn till t.ex. temperaturväxlingar och fukt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

toker72  
#777500
Niking skrev:
toker72 skrev:
Niking skrev:Tack för erkännandet att jag hittat rätt maskin, Mange!

Tror att många fler skulle nog gilla batteri än de som kör batteri idag. Inte minst på grund av den klart förbättrade arbetsmiljön.

Vad priset beträffar, så ska man inte bara stirra sig blind på inköpspriset, utan även ta i beaktning sådant som driftsäkerhet, smidighet, vikt drivmedelskostnad och inte minst möjligheten att kunna köra flera olika maskiner på samma batterier. Dessa maskiner behöver då bara köpas tool only, då batterier + laddare redan finns.

Ju fler parametrar jag lägger till, ju bättre framstår batterivarianterna.
/Niklas

En bensinsåg är ju i dag väldigt driftsäker jag har gubbens gamla 346 kvar som reservsåg och den är säkert 15 år gammal och har gått mycket det den utför skulle en 15 år gammal batterisåg inte fixa utan att man först fick köpa nya batterier. Vikt är väl ungefär densamma och likaså smidigheten och vilka andra maskiner ska man köra på samma batteri röjsåg finns det visserligen men där verkar batteriversionerna ha en del kvar innan dom blir riktigt användbara. Vi hade en batterisåg på jobbet och den funkade utmärkt så jag har inget emot batterimaskiner men jag vill ha jobbet gjort och det blev minst dubbla priset om jag skulle köpt batterisåg jämfört med Stihl 201 och skillnaden däri mellan hinner jag inte tjäna in innan det är dags köpa nya batterier. Du ser ju bara fördelar i allt med batterisåg tom sånt där dom inte har nån fördel varför inte vara lite mera opartiskt.


Dagens bensinsågar verkar inte vara så driftsäkra, om man ska tro reparationstrådar här på forumet.


Å andra batterimaskiner i Husqvarnas sortiment är ju t.ex. gräsklippare, grästrimmer, häcksax, stångsåg, lövblås kedjeröjare, gräsröjare, stånghäcksax. Alla brukar starta snällt på första knapptryckningen. 😎
/Niklas
vem fan vill klippa gräs eller köra lövblås men har en batteridriven husqvarna klippare men den har fast batteri och tillgång till laddning hade jag skogen på tomten hade jag köpt batterisåg och 2 batterier det skulle funkat.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Hema  
#777502 Jag tror att husqvarna skulle vinna mycket på att välja normalare kedjor och längre batterigarantier.

Cramer erbjuder upp till 10år på batterierna.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777504
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Den dagliga servicen som niking gör med sina bensinsågar har jag aldrig hört att någon gjort😅😂

Niklas service hade ansetts undermålig när jag gick skogsskola.. 😮 men då var förstås partnerkuberna i närmast nyskick efter två års användning..🙂


Vad saknas för godkänt då? 😎
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

tallen100  
#777505
Niking skrev:
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Den dagliga servicen som niking gör med sina bensinsågar har jag aldrig hört att någon gjort😅😂

Niklas service hade ansetts undermålig när jag gick skogsskola.. 😮 men då var förstås partnerkuberna i närmast nyskick efter två års användning..🙂


Vad saknas för godkänt då? 😎
/Niklas

En partnerkub 👍 😀

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777513
Niking skrev:
Mange skrev:För oss som jobbar med såg och har gjort det ett tag så är detta inte heller nåt nytt.
Det kunde tidigare komma in 254or som inte en kåpa varit av på under en sesong eller ett år, ibland mer. Fanns de som hade dem i 5-10år utan att röra en skruv förutom spännskruv till kedjan. Det säger inte så mycket....


Nä det klart, det blir ju inte så mycket reparationer med batterigrejor. Trevligt för oss slutanvändare men desto surare för er reparatörer...
/Niklas

Det finns bra med pengar i kliippare, sågar och annat ned batteri. Inget som oroar nån vad jag vet. Kruxet är väl mer o få fram grejer...
De som kör batteri grejer behöver service de med liksom de med sladd eller bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777515
anersimyra skrev:Snickelisnack, igen.. 😀 du kom med ett helt upp åt väggarna felaktigt påstående kring elektronik och vattenskydd/vattentäthet men valde att tramsa dig bort från ämnet.

Nu är det inte jag som lägger upp länk till rymdfarkoster. Du tänker på nån annan.
Jag höll mig bra till ämnet.

Att det går att göra är inte samma sak som det blir gjort. De kan göra bättre maskiner än de gör, oavsett energikälla. Det vet jag helt säkert.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

r93  
#777517
Erre skrev:El eller bensin?
Jag skiter i vilket den dag elsågarna presterar som en 50cc såg eller + det.
Vi är fortfarande många som inte enbart hugger i trädgårdar. Det finns faktiskt skog att hugga i.
Dvs kapa loss åt skördaren vid storm, hugga frötallar osv.
Alltså en såg för en självverksam skogsägare.
Så länge el inte finns för hela segment så står jag hellre över.
Den dagen dom klarar allt så är jag på.


Håller helt med!

Så länge den inte ersätter allt man behöver är det bara till besvär att dra med sig batterier och bensin för att vara en dag j skogen!

Ska man byta så ska det vara en förbättring!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).