Motorsåg och handhållet

Husqvarna strategi pressmeddelande

103 inlägg 13863 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

anersimyra  
#777404
Mange skrev:Det är Elektronik.. Det blir aldrig vädertåligt eller åldersbeständigt.
Fukt, tempskillnader, vibrationer, oljor, hantering/användning/skötsel är några av de grejer man inte kommer ifrån oavsett energikälla.

Snickelisnack..🙂 jag har vattentäta kameror och undervattensbelysning som är drygt trettio år gamla och de fungerar fortfarande alldeles utmärkt..💦💦💦💦💦

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

anersimyra  
#777409
toker72 skrev:Ja är det så mycket dagligt jobb med dina bensinsågar då förstår jag du väljer batteri såg. Jag har en Stihl 201 sen drygt 1 år tillbaka brukar nöja mig med att blåsa ur luftfiltret nån gång ibland har nog gjort det kanske 3 gånger på den sågen och då har det inte sett allt för illa ut men är ju bara hobby huggare så kör inte allt för mycket heller. Filar kedjan gör jag varje dag men rengör kåpan gör jag endast om kedjan skulle hoppat av eller nått sånt annars möjligtvis 1 gång per år jag har fullt upp med att få tid att hugga ska man skruva så där mycket blir det inget gjort i skogen. Jag valde bensinsåg på grund av priset inte på grund av service det ägnade jag inte ens en tanke.

Den dagliga service som Niklas beskriver tar runt fem minuter om man har tillgång till tryckluft..💨 manuell rengöring med diverse borstar och tvätt av luftfiltret tar runt 20 minuter. De dagar man väljer att även rengöra fläkthjul och startapparat adderar runt 15 minuter till den övriga tiden. Själv är jag inte alls noga med mer än luftfiltret och blåser av mina sågar med högtryckstvätten ett par gånger om året..💦💦💦💦🙂

Avatar Fallback

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

tallen100  
#777411 Den dagliga servicen som niking gör med sina bensinsågar har jag aldrig hört att någon gjort😅😂

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

anersimyra  
#777416
tallen100 skrev:Den dagliga servicen som niking gör med sina bensinsågar har jag aldrig hört att någon gjort😅😂

Niklas service hade ansetts undermålig när jag gick skogsskola.. 😮 men då var förstås partnerkuberna i närmast nyskick efter två års användning..🙂

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777437
anersimyra skrev:
Mange skrev:Det är Elektronik.. Det blir aldrig vädertåligt eller åldersbeständigt.
Fukt, tempskillnader, vibrationer, oljor, hantering/användning/skötsel är några av de grejer man inte kommer ifrån oavsett energikälla.

Snickelisnack..🙂 jag har vattentäta kameror och undervattensbelysning som är drygt trettio år gamla och de fungerar fortfarande alldeles utmärkt..💦💦💦💦💦

Då tycker jag du ska såga med dem. Vilken kedja funkar de bäst med?
Batterimaskiner är inget nytt.
De har inte marknadsförts så häf hårt innan.
Men funnits i 30 år har de säkert. Och lyckats undvika er som föredrar dem nu.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777438 För oss som jobbar med såg och har gjort det ett tag så är detta inte heller nåt nytt.
Det kunde tidigare komma in 254or som inte en kåpa varit av på under en sesong eller ett år, ibland mer. Fanns de som hade dem i 5-10år utan att röra en skruv förutom spännskruv till kedjan. Det säger inte så mycket....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

anersimyra  
#777443
Mange skrev:
anersimyra skrev:
Mange skrev:Det är Elektronik.. Det blir aldrig vädertåligt eller åldersbeständigt.
Fukt, tempskillnader, vibrationer, oljor, hantering/användning/skötsel är några av de grejer man inte kommer ifrån oavsett energikälla.

Snickelisnack..🙂 jag har vattentäta kameror och undervattensbelysning som är drygt trettio år gamla och de fungerar fortfarande alldeles utmärkt..💦💦💦💦💦

Då tycker jag du ska såga med dem. Vilken kedja funkar de bäst med?
Batterimaskiner är inget nytt.
De har inte marknadsförts så häf hårt innan.
Men funnits i 30 år har de säkert. Och lyckats undvika er som föredrar dem nu.

Snickelisnack, igen.. 😀 du kom med ett helt upp åt väggarna felaktigt påstående kring elektronik och vattenskydd/vattentäthet men valde att tramsa dig bort från ämnet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Alex Strömberg  
#777448
Mange skrev:För oss som jobbar med såg och har gjort det ett tag så är detta inte heller nåt nytt.
Det kunde tidigare komma in 254or som inte en kåpa varit av på under en sesong eller ett år, ibland mer. Fanns de som hade dem i 5-10år utan att röra en skruv förutom spännskruv till kedjan. Det säger inte så mycket....

Då har den legat kvar i lådan den kom med om den ALDRIG strulat på 10 år.


Sen så kan man ju läga en modern telefon helt under vatten så en el såg borde inte vara något problem att få att klara av regn och snö.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

anersimyra  
#777462
1667329975_33ef0083-5ef8-4257-bfae-9ed2781e6aa7.jpeg
. Precis.. 😀 den här ”ajfånen” hade legat ett par dygn på fem meters djup och uppdaterade messenger till ägarens förtjusning så fort den kom över ytan.. 😀

Avatar Fallback

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Hema  
#777466
Alex Strömberg skrev:
Mange skrev:För oss som jobbar med såg och har gjort det ett tag så är detta inte heller nåt nytt.
Det kunde tidigare komma in 254or som inte en kåpa varit av på under en sesong eller ett år, ibland mer. Fanns de som hade dem i 5-10år utan att röra en skruv förutom spännskruv till kedjan. Det säger inte så mycket....

Då har den legat kvar i lådan den kom med om den ALDRIG strulat på 10 år.


Sen så kan man ju läga en modern telefon helt under vatten så en el såg borde inte vara något problem att få att klara av regn och snö.

Jag ställde frågan, då jag för en kort tid ägde en 536:a och där stod det att den inte var gjord för alla väder. Om jag minns rätt. Men gott att 540:in är bättre. Men har den även fått vanlig kedja måntro? (vet att jag är slö o borde googla, men ni är snabbare). :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Alex Strömberg  
#777468
Hema skrev:
Alex Strömberg skrev:
Mange skrev:För oss som jobbar med såg och har gjort det ett tag så är detta inte heller nåt nytt.
Det kunde tidigare komma in 254or som inte en kåpa varit av på under en sesong eller ett år, ibland mer. Fanns de som hade dem i 5-10år utan att röra en skruv förutom spännskruv till kedjan. Det säger inte så mycket....

Då har den legat kvar i lådan den kom med om den ALDRIG strulat på 10 år.


Sen så kan man ju läga en modern telefon helt under vatten så en el såg borde inte vara något problem att få att klara av regn och snö.

Jag ställde frågan, då jag för en kort tid ägde en 536:a och där stod det att den inte var gjord för alla väder. Om jag minns rätt. Men gott att 540:in är bättre. Men har den även fått vanlig kedja måntro? (vet att jag är slö o borde googla, men ni är snabbare). :)

Sitter 325 mini men går att dreva om till 3/8 LP och 1/4 om man vill. Skulle nog själv drevat om till 3/8LP och kört Stihl RS på. Men är inte i behov av mera sågar tyvärr

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

anersimyra  
#777472 3/8 drevet är dock märkbart mindre vilket förstås ger en lägre kedjehastighet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Alex Strömberg  
#777475
anersimyra skrev:3/8 drevet är dock märkbart mindre vilket förstås ger en lägre kedjehastighet.

Men mer vrid 🤔

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

anersimyra  
#777478 Apropå elektronik och fientlig miljö.. 😀 https://sv.wikipedia.org/wiki/Voyager_1

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Suneland  
#777482 Blir tredje vintern den tjänstgör snart.

Några hundra timmar har det blivit i alla väder. Gissar på att den snart sparat in sig själv och batterierna bara i drivmedelskostnad 👍

Den är alltid med i traktorn eller på sågbacken för att det är så löjligt lätt. Bara trycka knappen. 😀

Såg att det är en 350i "power axe" på gång overthere.. kanske kan funka som backup såg om den dyker upp här med. 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).