Skogsnyheter

SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

9 inlägg 2764 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

Fredrik Reuter  
#777389 I princip allt sedan torksommaren 2018 så har frågan om skogens tillväxt i Sverige varit aktuell. Vi var många som med egna ögon såg att tillväxten på kanske främst gran var extremt dålig efter torksommaren 2018. Nu kommer SLU med en arbetsrapport som tar sig an problematiken. Även om rapporten inte kan säga exakt vad den minskade tillväxten beror på så konstaterar man att tillväxten i den svenska skogen avtagit under de senaste åren. Närmare bestämt med hela 15 % mellan åren 2012 - 2018.

SLU sammanfattar i rapporten att anledningen till den minskade tillväxten troligtvis kan tillskrivas vädret. Det har att göra med minskad nederbörd, torkperioder och kanske även atmosfärens fukthalt.

I rapporten finns meteorologisk data över både temperatur och nederbörd med. Diagrammet nedan är från rapporten och visar data för hela Sverige. Man kan troligtvis se att det blivit mindre nederbörd efter 2012 samtidigt som det blivit varmare.



SLU har även tittat på borrkärnor och höjdtillväxt. Det man kan se när man studerar dessa är att diametertillväxten i princip varit oförändrad sedan 80-talet medan höjdtillväxten tilltagit.



Samtidigt är ämnet skoglig tillväxt komplext då många faktorer påverkar tillväxten. Förutom väder så påverkar bland annat skogsskötsel, åldersfördelning, avgång och avverkning. SLU är dock tydliga med att det totala virkesförrådet fortsätter att öka i Sverige, om än i mindre takt.

Här kan du läsa hela arbetsrapporten: https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... rt_540.pdf

Mer i ämnet på Skogsforum finns i tråden Kraftig nedgång i tillväxt i svensk skog.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

jannee  
#777394 Klimatet är A och O ingen tvekan om något annat, ALLt annat spelar kanske roll men mindre.
Klimatet kan vi INTE göra något åt, så är det bara.
Betestrycket är också ett problem, stort på vissa delar kanske mindre problematiskt på andra.
Utan tvivel sköter vi idag våra skogar annorlunda mot tidigare, oftast effektivare och bättre torts att Ulf påstår motsatsen.
Undan för undan planterar vi mer snabbväxande skog, förhoppningsvis sådat som även klarar det förändrade klimatet.
M.a.o. klimatet är problem ett - MEN
Myndigheternas pålagor kan senare bli HELT förödande.
Är det verkligen mening att vi i fortsättningsvis ska övergå till att ENDAST dimensionsbläda, då försvinner möjligheterna till att förbättra genetiken.
Ska vi dessutom ta ovillkorlig hänsyn till allt annat som kan eller befinner sig i skogen innebär det till slut totalt avverkningsförbud.
Jag har idag beskådat ett skifte med Södras Elitplantor, 4 år sedan plantering och medelhöjden en bra bit över TVÅ meter, vad ska det bli av dessa granar låt oss säga 40 år.
Visst vi har och då framförallt i Södra och Östra Götaland haft en tillväxtminskning, inte undra på, inget eller knappt något vår eller sommarregn + granbarkborren som mer eller mindre tager all skog (gran) som är äldre än 60 år.
Men inget ont utan något gott med sig, vi får avverka allt men kan därpå markbereda och plantera annat snabbväxande material.

Avatar Fallback

Re: SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

80-90  
#777423 Kan det hårda uttag av träd i relativt unga bestånd han nått å säga ???

Användarvisningsbild

Re: SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

Älgfoderodlare  
#777457 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 13:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

Erre  
#777460
80-90 skrev:Kan det hårda uttag av träd i relativt unga bestånd han nått å säga ???

Hårda gallringar gör säkert sitt.

Avatar Fallback

Re: SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

jannee  
#777477 Är i viss mån benägen att hålla med Erre, men när skog som växer som bäst måste avverkas p.g.a. insektsangrepp eller efter stora stormar borde påverkat tillväxten radikalt.
Gudrun och Per mejade ner väldigt mycket skog som både var mogen men mestadels i bästa tillväxtfasen.
Sedan har vi i alla fall i mitt närområde lite snedaktig åldersfördelning.
Den skog som stod kvar efter Gudrun och Per är idag något mellan 80 till styvt 100 år och med normalt klimat borde växt som bäst i några år till.
Men så är det tyvärr inte.
Planteringarna efter Gudrun och Per är ännu inte mogna för en 1:a gallring, m.a.o har ännu inte växt på sig speciellt mycket.
Allt detta har säkert påverkat tillväxtstatistiken.
Det har även varit många ägarskiften detta i sin tur gjort att det kanske avverkats lite väl mycket skog som borde stått på tillväxt några år till.

Avatar Fallback

Re: SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777479 Kan naturvård med att lämna ytor och viljan till lite ljusare skog spela in? Den där mörka granskogen utan fältskikt är inte fult så populär längre. :)

Användarvisningsbild

Re: SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

Fredrik Reuter  
#777501
Mangan skrev:Kan naturvård med att lämna ytor och viljan till lite ljusare skog spela in? Den där mörka granskogen utan fältskikt är inte fult så populär längre. :)


Jag pratade med Jonas Fridman på Riksskogstaxen idag. Bland annat om detta. Jag tolkade det som att nej, det spelar inte in så det påverkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

80-90  
#777503
Fredrik Reuter skrev:
Mangan skrev:Kan naturvård med att lämna ytor och viljan till lite ljusare skog spela in? Den där mörka granskogen utan fältskikt är inte fult så populär längre. :)


Jag pratade med Jonas Fridman på Riksskogstaxen idag. Bland annat om detta. Jag tolkade det som att nej, det spelar inte in så det påverkar.

Vore kul å höra vad de tänker ang de stora uttagen i gallring.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).