Motorsåg och handhållet

Husqvarna strategi pressmeddelande

103 inlägg 13854 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777329
tallen100 skrev:
Niking skrev:Hema! Än har inte min 540i XP fallerat på grund av dåligt väder.
/Niklas

Så den har fallerat på annat sätt? 😀
Fast även om så vore så skulle du väl inte erkänna det ändå😆😂


Nope, inte fallerat på annat sätt heller! 👍 💪
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

anersimyra  
#777330
Hema skrev:Så då kan man säga att 540in är Husqvarnas första vädertåliga batterisåg. Tack då vet jag det.

De tidiga sågarna hade en undermålig tätning men numera är vattentåligheten mycket god då känsligt elektronik är vattentätt ingjuten.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777350 Det är Elektronik.. Det blir aldrig vädertåligt eller åldersbeständigt.
Fukt, tempskillnader, vibrationer, oljor, hantering/användning/skötsel är några av de grejer man inte kommer ifrån oavsett energikälla.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777353 Men det krävs betydligt mindre daglig skötsel med batteri än med bensin!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

halvproffs  
#777357 Tröttnar ni aldrig?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

toker72  
#777359
Niking skrev:Men det krävs betydligt mindre daglig skötsel med batteri än med bensin!
/Niklas

Vad brukar du göra dagligen på bensin såg som du inte gör på elsåg förutom att tanka bensin ?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777362
toker72 skrev:
Niking skrev:Men det krävs betydligt mindre daglig skötsel med batteri än med bensin!
/Niklas

Vad brukar du göra dagligen på bensin såg som du inte gör på elsåg förutom att tanka bensin ?


Kolla och rengöra:
* tändstift
* luftfilter
* startapparat
* fjäderbelastade hakar
* runt svänghjulet
* toppkåpa
* ev. gnistfångarnät
* ev. förfilter

På Husqvarnas batterisågar räcker det med att rengöra svärdskåpan, svärd + kedja, fila kedjan efter dagens pass, samt ladda batterierna.

Självfallet görs svärdskåpan, kedjan och svärdet rent även på bensinsågar, liksom att kedjan filas även där.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

toker72  
#777364 Ja är det så mycket dagligt jobb med dina bensinsågar då förstår jag du väljer batteri såg. Jag har en Stihl 201 sen drygt 1 år tillbaka brukar nöja mig med att blåsa ur luftfiltret nån gång ibland har nog gjort det kanske 3 gånger på den sågen och då har det inte sett allt för illa ut men är ju bara hobby huggare så kör inte allt för mycket heller. Filar kedjan gör jag varje dag men rengör kåpan gör jag endast om kedjan skulle hoppat av eller nått sånt annars möjligtvis 1 gång per år jag har fullt upp med att få tid att hugga ska man skruva så där mycket blir det inget gjort i skogen. Jag valde bensinsåg på grund av priset inte på grund av service det ägnade jag inte ens en tanke.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777366 Tja, när jag började med motorsåg, så fick jag låna farsans 242 XPG TAC (som jag sedan fick överta). Det var fullt med packad skit runt svänghjulet och förfiltret var helt svart och aldrig rengjort.

Reservsågen var då en Husqvarna 51 (fortfarande kvar på föräldragården), som farsan ansåg svårstartad och därför nästan oanvänd. Det visade sig att den ena spärrhaken var trög, vilket åtgärdades med en dusch 5-56.

Så kanske blev jag bränd från början, men å andra sidan slarvar jag inte med den dagliga servicen. 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777372 Jag tror du hittat helt rätt maskin för dig Niking.
Det är viktigast.

Jag försöker en sista gång...
Inte alla har samma förutsättningar att lätt få till rätt produktval.
Oftast styr priset. Arbete och arbetssätt påverkar pruduktvalet med.
Kan de uträtta det de ska för 3000 i inköpspris, då väljer de inte nåt för 3500, 10 000, 15 000.
Inte alla kan ha batterisåg som det är idag, det är bara så även om de har pengar och intresset.
Det måste funka för dem. Vad som sker framöver vet ingen men helt säkert är att det hjälper inte dem som ska ha nåt idag.
Ingen nytta med det annars.

Risken i att tvunget sälja batteri maskiner är att fler än nödvändigt får fel produkt valt och det hindrar kunden i sitt arbete, märke och produktens framtida rykte.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777378 Tack för erkännandet att jag hittat rätt maskin, Mange!

Tror att många fler skulle nog gilla batteri än de som kör batteri idag. Inte minst på grund av den klart förbättrade arbetsmiljön.

Vad priset beträffar, så ska man inte bara stirra sig blind på inköpspriset, utan även ta i beaktning sådant som driftsäkerhet, smidighet, vikt drivmedelskostnad och inte minst möjligheten att kunna köra flera olika maskiner på samma batterier. Dessa maskiner behöver då bara köpas tool only, då batterier + laddare redan finns.

Ju fler parametrar jag lägger till, ju bättre framstår batterivarianterna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

tallen100  
#777381 Det är bensinsåg som gäller, dels för den fina arbetsmiljön, smidigheten och driftsäkerheten.
Och man har möjligheten att köra flera sågar av olika märken och kan tanka dom från samma dunk 👍 😀

Avatar Fallback

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Tor R  
#777385 Vi behöver inte gilla det, men det mesta kommer att vara eldrivet.
Det som kan bromsa den utvecklingen är brist på material, alla planerar att byta från bränslemotorer, men det är inte säkert att matematiken stämmer.

Att Husqvarna har stora planer behöver inte betyda att det blir precis som de vill, många kommer att behöva slåss om samma material som batterier osv.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

toker72  
#777388
Niking skrev:Tack för erkännandet att jag hittat rätt maskin, Mange!

Tror att många fler skulle nog gilla batteri än de som kör batteri idag. Inte minst på grund av den klart förbättrade arbetsmiljön.

Vad priset beträffar, så ska man inte bara stirra sig blind på inköpspriset, utan även ta i beaktning sådant som driftsäkerhet, smidighet, vikt drivmedelskostnad och inte minst möjligheten att kunna köra flera olika maskiner på samma batterier. Dessa maskiner behöver då bara köpas tool only, då batterier + laddare redan finns.

Ju fler parametrar jag lägger till, ju bättre framstår batterivarianterna.
/Niklas

En bensinsåg är ju i dag väldigt driftsäker jag har gubbens gamla 346 kvar som reservsåg och den är säkert 15 år gammal och har gått mycket det den utför skulle en 15 år gammal batterisåg inte fixa utan att man först fick köpa nya batterier. Vikt är väl ungefär densamma och likaså smidigheten och vilka andra maskiner ska man köra på samma batteri röjsåg finns det visserligen men där verkar batteriversionerna ha en del kvar innan dom blir riktigt användbara. Vi hade en batterisåg på jobbet och den funkade utmärkt så jag har inget emot batterimaskiner men jag vill ha jobbet gjort och det blev minst dubbla priset om jag skulle köpt batterisåg jämfört med Stihl 201 och skillnaden däri mellan hinner jag inte tjäna in innan det är dags köpa nya batterier. Du ser ju bara fördelar i allt med batterisåg tom sånt där dom inte har nån fördel varför inte vara lite mera opartiskt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777390
Tor R skrev:Vi behöver inte gilla det, men det mesta kommer att vara eldrivet.
Det som kan bromsa den utvecklingen är brist på material, alla planerar att byta från bränslemotorer, men det är inte säkert att matematiken stämmer.

Att Husqvarna har stora planer behöver inte betyda att det blir precis som de vill, många kommer att behöva slåss om samma material som batterier osv.

Hur framtiden blir, det vet inte vi nu.
Jag tror inte på detta som det är idag.
Det är stora saker som ska redas ut först.

Material tillgång till batteri, det är en del i det.
Kanske inte så bra för miljö att kludda med sånt här. Det är mer idiologiskt tänk än realistiskt. Men så länge miljötänket bara är lokalt, runt om sig självt, nån meter, så gör det väl inget det är jävligt på andra ställen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).