Motorsåg och handhållet

Husqvarna strategi pressmeddelande

103 inlägg 14049 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Vedproducent  
#776620
Elis76 skrev:Bensin har en energitäthet på runt 13 200 Wh/kg.

En liter bensin väger i runda tal 0,75kg. Om vi räknar om bensinens energiinnehåll till Wh/liter så blir det alltså 13 200 x 0,75 = 9 900 Wh/l.

BLi300 har en batterikapacitet på 337 Wh enligt Husqvarnas datablad.

Man inser enkelt hur mycket mera energi det finns i bensin jämfört med ett batteri.

Så är det och man inser då snabbt också vilket oerhört slöseri det är med bensin när ett litet batteri klarar ett arbete så länge som det faktiskt gör.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776625 Ja, så kan man tycka..
Eller så kan man undra varför det inte används mindre bränslesåg motsvarande arbetet batterisågen utför?
Går det med 35cc eller motsvarande så gör det ju det.
Man vill kanske inte ha en billig bränslesåg för 1/4 av priset. Hur det går och tiden det tar kanske inte har betydelse, inte kostnad på maskinen heller... Då är det ju bara o handla o vara glad i sitt val.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Niru  
#776626
Elis76 skrev:Bensin har en energitäthet på runt 13 200 Wh/kg.

En liter bensin väger i runda tal 0,75kg. Om vi räknar om bensinens energiinnehåll till Wh/liter så blir det alltså 13 200 x 0,75 = 9 900 Wh/l.

BLi300 har en batterikapacitet på 337 Wh enligt Husqvarnas datablad.

Man inser enkelt hur mycket mera energi det finns i bensin jämfört med ett batteri.


Minus verkningsgraden då. 30%(?) på bensinmotor, 90%(?) på el.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Alex Strömberg  
#776627
Niru skrev:
Elis76 skrev:Bensin har en energitäthet på runt 13 200 Wh/kg.

En liter bensin väger i runda tal 0,75kg. Om vi räknar om bensinens energiinnehåll till Wh/liter så blir det alltså 13 200 x 0,75 = 9 900 Wh/l.

BLi300 har en batterikapacitet på 337 Wh enligt Husqvarnas datablad.

Man inser enkelt hur mycket mera energi det finns i bensin jämfört med ett batteri.


Minus verkningsgraden då. 30%(?) på bensinmotor, 90%(?) på el.

Närmare 15% på dessa 2 taktare i sågarna.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776633 Fast verkningsgraden på bensinsågar blir ju bara 10-15%. Batterisågarnas verkningsgrad är ju betydligt högre. Kanske runt 80 % eller mer.

Sedan lär batteriernas energitäthet successivt förbättras även i framtiden, skulle jag tro.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Elis76  
#776640 Litiumjonbatteritekniken har haft en fantastisk utveckling. Kapaciteten har ökat från cirka 75 wattimmar per kilo 1990 till uppskattningsvis 265 wattimmar per kilo (Wh/kg) idag.

Litiumjonbatteriernas kapacitet är dock begränsad, uppskattningsvis som högst 400 Wh/kg. Det kan jämföras med den faktiska verkningsgraden i jetbränsle som är cirka 12000 Wh/kg drivmedel.

Det finns flera möjliga alternativ till litiumjonbatteritekniken, men litium-svavel- och litium-luftbatterier är två av de mest intressanta kandidaterna. Den faktiska kapaciteten i den förra kan uppskattas till 800-1250 Wh/kg och i den senare till kanske så mycket som 1750 Wh/kg.

Nedan är exempel på några batteritekniker där forskning pågår:

- Litiumsvavel
- Natriumjon
- Litiummetall
- Magnesium
- Litiumjon

Avatar Fallback

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Hema  
#777290
Niking skrev:Fast verkningsgraden på bensinsågar blir ju bara 10-15%. Batterisågarnas verkningsgrad är ju betydligt högre. Kanske runt 80 % eller mer.

Sedan lär batteriernas energitäthet successivt förbättras även i framtiden, skulle jag tro.
/Niklas

Hur är det med sågarna nu? Min 536:a var ju inte tänkt att direkt användas i blött väder.
Samt detta räknandes med verkningsgrad, är det inte lite vanskligt att utgå att elen i väggen har 100%, med vilken verkningsgrad framställdes elen? Samt om vi ska vara taskiga och ta oljeverket i Karlshamn, vilken verkningsgrad får vi då, samt om vi inkluderar laddningen av batterierna. 50%x95%x90% = 42,75% (om nu siffrorna stämmer).

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777309
Hema skrev:
Niking skrev:Fast verkningsgraden på bensinsågar blir ju bara 10-15%. Batterisågarnas verkningsgrad är ju betydligt högre. Kanske runt 80 % eller mer.

Sedan lär batteriernas energitäthet successivt förbättras även i framtiden, skulle jag tro.
/Niklas

Hur är det med sågarna nu? Min 536:a var ju inte tänkt att direkt användas i blött väder.
Samt detta räknandes med verkningsgrad, är det inte lite vanskligt att utgå att elen i väggen har 100%, med vilken verkningsgrad framställdes elen? Samt om vi ska vara taskiga och ta oljeverket i Karlshamn, vilken verkningsgrad får vi då, samt om vi inkluderar laddningen av batterierna. 50%x95%x90% = 42,75% (om nu siffrorna stämmer).


Fast då bör ju också bensinens verkningsgrad från råolja i ursprungsland till bensin i motorsågen också räknas med, vilket gör att vi tappar rätt mycket verkningsgrad i bensinsågen - från redan skrattretande låga 10-15%!
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 31 okt 2022, 22:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777311 Vi ska släcka lampor, tvätta på natten soara ström på alla sätt vi kan.
Då känns det lute dumt o ladda batterier...
Möjligen om de hade dynamo på gymmet cyklar hade det känts bättre att ladda där.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777314
Mange skrev:Vi ska släcka lampor, tvätta på natten soara ström på alla sätt vi kan.
Då känns det lute dumt o ladda batterier...
Möjligen om de hade dynamo på gymmet cyklar hade det känts bättre att ladda där.

Fortfarande silar du mygg och sväljer kameler, Mange!
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 01 nov 2022, 00:18, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Hema  
#777315
Niking skrev:
Hema skrev:
Niking skrev:Fast verkningsgraden på bensinsågar blir ju bara 10-15%. Batterisågarnas verkningsgrad är ju betydligt högre. Kanske runt 80 % eller mer.

Sedan lär batteriernas energitäthet successivt förbättras även i framtiden, skulle jag tro.
/Niklas

Hur är det med sågarna nu? Min 536:a var ju inte tänkt att direkt användas i blött väder.
Samt detta räknandes med verkningsgrad, är det inte lite vanskligt att utgå att elen i väggen har 100%, med vilken verkningsgrad framställdes elen? Samt om vi ska vara taskiga och ta oljeverket i Karlshamn, vilken verkningsgrad får vi då, samt om vi inkluderar laddningen av batterierna. 50%x95%x90% = 42,75% (om nu siffrorna stämmer).


Fast då bör ju också bensinen verkningsgrad från råolja i ursprungsland till bensin i motorsågen också räknas med, vilket gör att vi tappar rätt mycket verkningsgrad i bensinsågen - från redan skrattretande låga 10-15%!
/Niklas

Du missade min första fråga. Har du koll på hur vädertålig 540:n blir?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

anersimyra  
#777318 540 är såpass vädertålig att den fungerar oklanderligt i hällande regn och den protesterade inte ens när den fick en överhalning av högtryckstvätten..💦💦💦💦🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777320 Hema! Än har inte min 540i XP fallerat på grund av dåligt väder.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Hema  
#777323 Så då kan man säga att 540in är Husqvarnas första vädertåliga batterisåg. Tack då vet jag det.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

tallen100  
#777327
Niking skrev:Hema! Än har inte min 540i XP fallerat på grund av dåligt väder.
/Niklas

Så den har fallerat på annat sätt? 😀
Fast även om så vore så skulle du väl inte erkänna det ändå😆😂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).